داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان یبوست نوزاد با روش های طب سنتی

به طور کلی تحرکات روده برای نوزادان دشوار بوده و با فشار همراه است، به همین دلیل عجیب نیست که نوزاد هنگام مدفوع کردن گریه کند و یا صورتش قرمز شود. برای اینکه سختی نوزادان برای اینکار را درک کنید، کافیست تصور کنید که مجبور هستید هنگام خوابیدن بر روی پشت‌تان اجابت مزاج کنید. نوزاد وقتی احساس می‌کند که مدفوع سفت بوده یا با درد همراه است، از مدفوع کردن خودداری می‌کند، که این باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. در این مطلب به بررسی بهترین روش‌ها برای درمان یبوست نوزاد می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

یبوست نوزاد

برخی از روش‌های سنتی برای مقابله با یبوست نوزاد از این قرارند:

  • به تاخیر انداختن زمان معرفی غذای جامد یا شیرخشک به کودک، بعد از به پایان رسیدن دورۀ خوردن شیر مادر
  • افزایش مقدار مایعات مصرفی نوزاد
  • اضافه کردن غذاهای سرشار از فیبر به رژیم نوزاد
  • آرام کردن نوزاد در شرایط استرس‌زا

علاوه بر این راه‌کارها، می‌توانید از روش‌های سنتی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

آب آلو بخارا

این آلو و آب آن سرشار از فیبر هستند که برای تسهیل حرکات روده‌ای و عبور مدفوع در دستگاه گوارش مفید می‌باشند. شیشۀ نوزاد را به ۴ قسمت تقسیم کنید، ۱ قسمت را با آب آلو پُر کرده و ۳ قسمت دیگر را با آب پُر کنید. شیشه را به خوبی تکان دهید تا مخلوط شوند و سپس آن را به نوزاد بدهید.

حمام گرم/جوش شیرین

آب گرم کمک می‌کند تا عضلات بدن آرام شوند. در نوزادان، آب گرم باعث آرام شدن عضلات مقعد می‌شود. اضافه کردن حدود ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری جوش شیرین به آب حمام نیز به تشویق کودک به مدفوع کردن کمک می‌کند.

فعالیت جسمانی

داشتن تحرک کمک می‌کند تا اندام‌های بدن به درستی کار کنند و دستگاه گوارش نیز از این قاعده مستثنی نیست. حرکت داشتن در اغلب موارد باعث شُل شدن مدفوع‌های سفت، شده و اجابت مزاج را راحت‌تر می‌کند. در نوزادان، تاب دادن و تکان دادن آنها می‌تواند باعث تحریک حرکات روده‌ای شود. ماساژ دادن شکم نیز ممکن است مفید واقع شود.

تغییر شیر خشک

گاهی اوقات برخی از شیرخشک‌ها یا غذاهای فرآوری‌شده می‌توانند باعث یبوست شوند. اگر فکر می‌کنید که علت یبوست نوزاد یک غذای جدید است، آن را با گزینه‌های دیگر جایگزین کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *