تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

چربی دور شکم و خطرات آن برای سلامتی

امروزه بیش از ۷۰ درصد افراد بالغ بالای ۲۰ سال دچار اضافه وزن هستند.

در ضمن حدود ۴۰ درصد این افراد دارای چاقی بوده و شاخص توده بدنی آنها بیشتر از ۳۰ می باشد.

بسیاری از افراد در سنین میانی دچار اضافه وزن می شوند.

به طور کلی، چربی دور شکمی از چربی های تجمع یافته در باسن و ران به مراتب بدتر است، زیرا چربی های دور شکم منجر به اختلال در تعادل هورمون های بدن شده و باعث افزایش التهابات بدن می گردند.

این وضعیت به نوبه خود خطر ابتلا به نارسایی های قلبی، دیابت نوع ۲ و همچنین انواع سرطان را به دنبال خواهد داشت.

چربی که زیر پوست بدن قرار می گیرد و به راحتی می توان آن را با انگشتان دست گرفت چربی زیر جلدی نام دارد.

اما چربی که روی معده، روده و دستگاه گوارش شما تجمع می یابد چربی احشایی نامیده می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته، چربی احشایی در بدن سموم ایجاد می کند.

در بین این سموم، سمی بنام سیتوکین احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش داده و همچنین حساسیت بدن نسبت به انسولین را بالا می برد و درنتیجه احتمال بروز دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

در مقاله زیر روش های مقابله با تجمع چربی های خطرناک به دور شکم توضیح داده شده و با به کارگیری آنها می توانید سلامت خود را تضمین کنید.

عدم مصرف آب میوه

به جای آب میوه، خود میوه را مصرف کنید، زیرا در اثر گرفتن آب میوه فیبر موجود در آن از بین رفته و تنها چیزی که باقی می ماند همان قند موجود در میوه یعنی فروکتوز می باشد.

از طرفی دیگر می دانیم که فیبر کمک زیادی به پایین آوردن کلسترول خون کرده و سلامت بدن را تضمین می کند.

مصرف سبزیجات

همیشه سعی کنید در هر وعده غذایی به ویژه وعده های اصلی، نصف بشقاب تان را سبزیجات مختلف سبز و رنگی مثل بروکلی، گوجه فرنگی، ذرت، هویج و همچنین انواع لوبیا تشکیل داده باشند.

مصرف خوراکی های ارگانیک

غذاهای فرآوری شده دوست بدن نسیتند زیرا بیشتر آنها از روغن های اشباع شده، شکر و نمک فراوان تهیه شده اند. درنتیجه باعث بروز چربی دور شکم می گردند.

بدنسازی

ماهیچه ها از چربی اطراف خود تغذیه می کنند، بنابراین ورزش های استقامتی هفته ای ۲ نوبت می تواند به کاهش چربی های بدن به خصوص دور شکم کمک شایانی کند.

همچنین اگر به هر دلیلی نمی توانید این نوع ورزش ها را انجام دهید، روزانه نیم ساعت پیاده روی، می تواند کمک زیادی به رهایی از دست چربی ها دور شکم کند.

بی تحرک نماندن

حتی اگر هر هفته به طور مرتب چندین نوبت ورزش می کنید، باز هم نباید روزانه به طور ممتد یکجا بنشینید.

بنابراین، هر یک ساعت، چند دقیقه ای به خود استراحت داده و با انجام حرکات کششی فعالیت بدنی داشته باشید.

در ضمن، به جای آسانسور از پلکان استفاده کنید. زمانی هم که در منزل هستید، به جای دایم جلوی تلویزیون نشستن، بیشتر کارهای بدنی انجام دهید.

خواب کافی

کمبود خواب منجربه بروز اضافه وزن، دیابت و مشکلات دیگر می شود. بنابراین هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.

مقابله با استرس

هورمون استرس یعنی کورتیزول باعث پرخوری شده و نرخ سوخت و ساز بدن را برهم می زند. در نتیجه هر چقدر میزان این هورمون در بدن بیشتر شود، تجمع چربی دور شکم نیز افزایش می یابد.

لذا با اجرای تمرینات یوگا و مدیتیشن و یادگیری روش های مهار استرس، به بدن خود کمک کنید.

در ضمن اجرای تمریناتی مثل یوگا، زومبا و حتی پیاده روی، ذهن، روح و روان تان را آرام کرده و شما را نسبت به آنچه می خورید آگاه می سازد.

در نتیجه به مرور الگوی زندگی و رژیم غذایی خود را سالم کرده و مثلا به جای خوردن میان وعده های ناسالم مانند چیپس و پفک، یک عدد موز یا یک مقداری هندوانه میل کنید.

مصرف ماهی

ماهی به عنوان یک غذای دریایی پرطرفدار، سرشار از پروتئین می باشد که در شما حس سیری ایجادکرده و بدون پرخوری انرژی لازم کل روزتان را فراهم می کند.

ماهی همچنین غنی از ویتامین D می باشد. این ویتامین در تولید هورمون هایی که اشتها را تنظیم می کند به طور مستقیم تاثیر داشته و در نتیجه تجمع چربی های دور شکم را کنترل می کند.

ماست یونانی

ماست کم چربی یونانی حدود دوبرابر بیشتر از ماست های سنتی حاوی پروتئین است به همین دلیل در شما احساس پری ایجاد کرده و اشتها را کنترل می کند.

در ضمن، ماست یونانی سرشار از کلسیم می باشد. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین سطوح کلسیم موجود در بدن و کاهش چربی های دور شکم وجود دارد.

زیرا کلسیم باعث چربی سوزی شده و نرخ سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

همچنین پروبیوتیک های موجود در ماست باعث افزایش میزان باکتری های خوب معده شده و هضم و جذب مواد غذایی را بهتر می کنند که این منجربه بهبود متابولیسم بدن می شود.

کنگر فرنگی

درمقابل ماست که دارای پروبیوتیک می باشد، کنگر فرنگی دارای پریبیوتیک بوده که همانند پروبیوتیک ها به کارکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می کند.

در نتیجه مصرف منظم کنگر فرنگی در کاهش چربی های دور شکم موثر می باشد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی به دلایلی که در ادامه بیان می شود، یک چربی سوز بسیار مفید می باشد.

اولا اینکه مطالعات ارتباط مستقیم بین مصرف سبزیجات سبز، زرد و نارنجی با کاهش چربی های خطرناکی که دور اعضا درونی بدن تجمع می یابد را تصدیق می کنند.

در این میان، کلم بروکلی به دلیل اینکه سرشار از کلسیم می باشد در کنترل وزن و چربی سوزی بسیار موثر می باشد.

پیاز

پیاز دارای یک نوع فیبر حلال در آب به نام اینیولین می باشد که درست شبیه کنگر فرنگی به صورت پریبیوتیک عمل می کند.

در ضمن پیاز را به راحتی می توان به غذای روزانه خود به صورت خام یا پخته مثلا در سالاد، سوپ، ساندویج و یا پیتزا اضافه کرد.

بنابراین، ضمن اینکه پیاز می تواند طعم خوبی به غذای شما بدهد، قادر است سلامتی بدن تان را تامین کند.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *