عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

مجادله طب سنتی و طب نوین درباره ریزش مو

علت ریزش مو چیست ؟

درمان ریزش مو با داروهای گیاهی : ریزش مو و مشکلات مو عوامل مختلفی دارد در این مقاله سعی میکنیم عوامل ریزش مو و راههای درمان ریزش مورا هم به شیوه طب نوین و هم به شیوه طب سنتی بررسی کنیم.
نظر طب سنتی و طب نوین درباره بعضی از آنها مشترک است اما درباره برخی از عوامل اصلی ریزش مو و مشکلات داخلی مو مانند: شوره سر ، خارش ، ریزش مو با یکدیگر اختلاف نظر دارند و راههای متفاوتی درباره درمان آنها بیان میکنند .

همیشه اختلافات طب نوین و طب سنتی درباره درمان ریزش مو با داروهای گیاهی جالب و خواندنی بوده است پس مطالعه این مقاله برای آن دسته از افرادی که با ریزش مو دست و پنجه نرم میکنند و یا مشکلات مو دارند خالی از لطف نیست چرا که اطلاعات کاملی درباره این بیماریها به آنها خواهد داد.

موی سر نه تنها در ظاهر و زیبایی فرد تاثیر دارد، بلکه از دیدگاه روانی نیز اثرگذار میباشد. بدیهی است از دست دادن مو اثرات منفی را در فرد به دنبال دارد و بدین لحاظ از گذشته های دورانسان در صدد پوشاندن و یا رفع این نقیصه بوده است.

اهمیت مو در گذشته دور :

مصریان باستان برای پوشاندن بخش های طاس سر خود از رشته های تابیده مصنوعی استفاده میکردند، همچنین از معجون های مختلف ( مانند روغن مار ) و یا گیاهان مختلف مانند آمله برای تقویت رشد مو استفاده میکردند.

چرخه رشد مو در سنین مختلف :

در ناحیه پوست سر حدود صد تا ۱۵۰ هزار تار مو وجود دارد. در یک فرد بالغ حدود ۹۰ درصد از تارهای موی سر در مرحله فعال رشد (Anagen) به سر می برند.
با بالا رفتن سن تراکم موی سر کاهش می یابد به گونه ای که در ابتدای تولد این تراکم حدود ۱۳۳۵ تار مو به ازای هر سانتی متر مربع از پوست سر می باشد.

در حدود ۳۰ سالگی این عدد به ۴۸۵ و در هشتاد سالگی به ۴۳۵ تار مو در هر سانتی متر مربع کاهش می یابد، سرعت رشد موی سر حدود ۳۷/۰ تا ۴۴/۰ میلیمتر در روز می باشد و به طور طبیعی در هر روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از ناحیه سر میریزد، در آقایان حدود ۹۰ درصد از موهای ناحیه سینه، پشت، شانه و ناحیه دست از نوع موهای قطعی (Terminal) می باشد، در حالیکه در خانم ها حدود ۴۵ درصد از موهای این نواحی از نوع قطعی می باشد.

بطور کلی چهار نوع مو در انسان مشاهده می‌شود :

در دوره های مختلف از زندگی انسان چهار نوع مو در انسان مشاهده شده و به چهار شکل گوناگون دیده می شود :

کرک های قطعی (Terminal)
کرک (Vellus)
ظریف (Miniaturized)
تارهای موی پیر (Senescent)

تارهای قطعی در موهای قطعی دیده می شوند، در حالی که تارهای کرک مانند در این نوع موها هیچ گاه مشاهده نمی‌شود. موهای ظریف در فولیکول های قطعی دیده می شود که توان تولید تارهای موی ضخیم ترمینال را ندارند و حالت کرک مانند دارند. تارهای موی پیر در هر سه نوع تار مو فوق ممکن است مشاهده شود که در این نوع تارهای مو از دیدگاه بافت شناسی تغییراتی رخ می دهد
که مو امکان رشد طولی را از دست می دهد.
عوامل ابتلا به ریزش مو بسیار زیاد است و امکان اشاره به تمام آنها در یک مقاله نیست و در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

بررسی عوامل ریزش مو از دید طب نوین :

انواع گوناگونی از ریزش مو در انسان مشاهده می‌شود اما
ریزش موی ارثی یا آندروژنیک (Androgenetic alopecia)
طاسی ناحیه ای (Alopecia areata)
و ریزش موی ناشی از شیمی درمانی سرطان
از رایج ترین انواع ریزش مو میباشند که در زیر به آنها پرداخته میشود :

طاسی آندروژنتیک (Androgenetic alopecia)

درمان ریزش مو با داروهای گیاهی ریزش موی آندروژنیک

در این نوع ریزش مو بررسی ها و نظرات طب سنتی و طب نوین با یکدیگر برابر است .

طاسی آندروژنتیک رایج ترین نوع ریزش مو در انسان میباشد.
شیوع این نوع ریزش مو در تمامی افراد بررسی نشده است ولی بررسی ها نشان داده است که در نژاد قفقازی (Caucasians) این نوع طاسی بیشتر مشاهده میشود.
بیش از نیمی از مردان بالای ۴۰ سال دچار این عارضه میگردند، در حالیکه در خانم ها درصد شیوع به مراتب کمتر است.
هم در خانمها و هم در آقایان دو عامل ژنتیک و تغییرات هورمونی مهمترین عامل در این نوع ریزش مو میباشند.

عامل کنترل کننده طاسی آندروژنیک

ریزش موی آندروژنیک تحت کنترل کروموزوم های غیر جنسی (autisomal) میباشد که بیان ژن (gene expression) مربوطه بستگی به جایگاه فولیکول مو دارد.
این بروز عملکرد ژن ریزش مو از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

طاسی آندروژنیک در مردان

در مردان، موهای قطعی، ضخیم و دارای رنگدانه؛ در نواحی بروز عارضه در ناحیه سر، با موهای نازک و کرک های فاقد رنگدانه جایگزین میگردد.
حتی این امکان وجود دارد که ناحیه سر کاملا عاری از تارهای مو شود.

طاسی آندروژنتیک در زنان

در خانم ها معمولا طاسی کامل اتفاق نمی افتد، ولی ریزش مو همراه با جایگزینی بخش زیادی از تارهای مو با موهای ظریف کرک مانند، ممکن است اتفاق بیفتند.

ریزش موی آندروژنیک زنان

ریزش موی ارثی (آندروژنتیک) در چه سنی شروع میشود ؟

این موضوع در خانم ها و آقایان متفاوت است.
این نوع ریزش مو معمولا در مردان پس از ۱۷ سالگی و در خانم ها پس از ۲۵ تا ۳۰سالگی (در صورتیکه مشکل غدد درون ریز نداشته باشند) بروز میکند.
البته هیچ گواه علمی دال بر تشخیص سن دقیق در این نوع ریزش مو وجود ندارد و این آمار تقریبی میباشد.

درمان ریزش موی ارثی ( طاسی آندروژنتیک ) در طب نوین :

محلول ماینوکسیدیل ( Minoxidil topical solution )
مهار کننده های ۵ آلفا – ردوکتاز ( ۵a-reductase inhibitors )
مانند قرص های فیناستراید ( Finasteride )
مهارکننده های گیرنده آندروژن ( Androgen receptor inhibitors )
داروی RU58841 که یک آنتی آندروژن غیر استروئیدی است و دربرخی موارد با ماینوکسیدیل استفاده میگردد.

بررسی عوامل ابتلا به ریزش مو و درمان ریزش مو از منظرطب سنتی :

نوعا در طب سنتی میتوان بیماریها و عوامل ابتلای به آنها را به زبان ساده و خیلی ملموس تر از طب نوین بررسی کرد و درمان آنها هم بسیار راحتتر و بدون عارضه خواهد بود.

بیماریهای داخلی اولین گزینه هستند :

معمولا در ۹۰ درصد افرادی که ریزش مو با منشا ژنتیکی دارند راه قطعی برای درمان ریزش مو با داروهای گیاهی وجود ندارد و با استفاده از برخی نکات دستوری در هنگام شستشو، کنترل بیماریهای زمینه که به ریزش موی ارثی کمک میکنند و همچنین با استفاده از برخی روغن های تقویتی مانند روغن زرده تخم مرغ اصلی تا حدی میتوان جلوی ریزش مو را گرفت.

برخی از بیماریهایی که شخص دچار آنها میشود باعث ایجاد اختلال در سیستم حیاتی بدن یعنی سیستم خونرسانی خواهد شد.
به عبارت ساده تر اختلال در سیستم خونرسانی بدن که سر منشا آن غلظت خون هست، باعث میشود تا غذای مورد نیاز پیاز مو به آن نرسد و موی گرسنه هم مانند فرد گرسنه تا حدی میتواند
این گرسنگی را تحمل کند و اگر شخص درصدد رفع بیماری بر نیاید، پیاز مو توان خود را از دست میدهد.
ساقه بیرونی مو هم از طریق پیاز مو تغذیه میشود و پیاز مو به وسیله سیستم خونرسانی، اکسیژن،پروتئین و ویتامین های مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد.

حال اگر سیستم خونرسانی و به طبع، اعضای داخلی بدن مثل کبد، معده، قلب، مغز، تیروئید، طحال و اعضای مشترک در سوخت و ساز بدن کار خود را به درستی انجام نداده باشند و شخص دچار یک بیماری و اختلال داخلی باشد، مو تغذیه نخواهد شد و در نتیجه مشکلاتی نظیر: ریزش مو، شوره، طاسی، قارچ و مشکلاتی ازین قبیل پیش آمده و باعث عوارض وسیعی بر روی پوست و موی فرد خواهد شد و بایست درمان ریزش مو با داروهای گیاهی و طبق مزاج و بیماری شخص را شروع کرد.

مراقب باشید، پیاز موهایتان را خفه نکنید !

در ابتدای شروع بیماری، پیاز مو حتی الامکان از خود مقاومت نشان میدهد، اما به مرور زمان و پیشرفت بیماری، جایگزین کردن موی جدید با موی قدیمی به کندی انجام شده و در صورتیکه باز هم بیماری های زمینه کنترل نشود پیاز مو مانند شخصی که اکسیژن به او نرسد دچار خفگی شده و از بین خواهد رفت.

آیا شامپو ضد ریزش مو کمکی خواهد کرد ؟

بله اگر استفاده از شامپوی مناسب ( که حاوی ترکیبات سالم و بدون عارضه باشد) تحت نظر پزشک متخصص و توام با طی کردن دوره درمان برای بیماریهای داخلی باشد، نتیجه بخش خواهد بود.
اما بعنوان مثال در صورت وجود یک بیماری مانند کبد چرب با چنین وضعیتی به نظر شما، شامپوی بیچاره چه کاری ازش بر میاد ؟! مسلما چنین شخصی قبل از خرید هر نوع شامپو باید با مشاوره پزشک مجرب طب سنتی، درصدد رفع بیماریهای داخلی بر بیاید و درمان ریزش مو با داروهای گیاهی را شروع کرده
تا نتیجه لازم حاصل شود.

در بخش بعد به معرفی دارو و شامپوهایی که برای درمان ریزش مو با داروهای گیاهی نتایج قابل قبولی داشته اند اشاره میکنیم. البته در مبحث شامپو هم، طب نوین و طب سنتی کمی باهم اختلاف نظر دارند.

درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

در بررسی و مطالعات بالینی با متد درمانی پارسی طب مشخص شد افرادی که دچار مشکلات ریزش مو بودند پس از طی دوره مصرف مقطر پاکسازی کبد شلیور و مقطر تقویت اعضای رییسه سایکودایجست برای درمان ریزش مو با داروهای گیاهی (غیرشیمیایی) در برخی افراد تا ۹۰ درصد و در بسیاری از آنها ریزش مو بصورت کامل از بین رفته است.

البته لازم است قبل از استفاده حتما با پزشک و مشاور وضعیت مزاجی شخص، مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن اقدام به تهیه داروهای لازم نماید.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *