درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

این دردهای شکمی را جدی بگیرید!

اگر درد در ناحیه زیرین شکم خیلی سریع و خیلی شدید به‌وجود می‌آید، باید مساله را بررسی کنید. درواقع، این مشکل می‌تواند از علائم آپاندیسیت باشد که قطعا به مداخله فوری پزشک نیازمند است. این درد معمولا در میانه شکم شکل می‌گیرد، اما می‌تواند جایش را تغییر دهد. در عرض چند ساعت، این درد معمولا به سمت پایین و متمایل به راست حرکت می‌کند و حالت دائمی و شدید به خودش می‌گیرد.

مشکل: درد در ناحیه فوقانی شکم

کاری که باید انجام داد: درد در ناحیه فوقانی شکم معمولا به مسائل مربوط به اسید در رژیم غذایی برمی‌گردد. بنابراین، در چنین شرایطی، داروهای آنتی‌اسید باید موثر باشند و درنهایت درد را برطرف کنند.
چه موقع باید نگران شد: اگر درد ادامه‌دار شود، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری در معده، قلب، ریه‌ها، آئورت و دیگر اندام‌های داخلی بدن ارتباط داشته باشد. اگر این درد پس از چند روز رفع نشود یا آنتی‌اسیدها تاثیر مثبتی ایجاد نکنند، باید سریعا نزد پزشک بروید. پس در چنین شرایطی اصلا نباید مشکل را نادیده بگیرید.

مشکل: نفخ همراه با درد در ناحیه شکم

کاری که باید انجام داد: نفخ، یکی از مشکلات رایج است که معمولا با درد در ناحیه شکم همراه می‌شود و می‌تواند به نوع مواد غذایی مصرفی ارتباط داشته باشد. درواقع، از نظر علمی ثابت شده است که بعضی از مواد غذایی می‌توانند باعث درد، ناراحتی یا نفخ شوند. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل همواره از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.
چه موقع باید نگران شد: اگر در پیدا کردن عامل اصلی موفق نشوید، احتمال دارد که به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) مبتلا باشید. در این شرایط، بهترین کار این است که حتما نزد پزشک بروید، چون فقط پزشک می‌تواند عامل‌های محرک را در این موقعیت شناسایی کند.

مشکل: درد در ناحیه فوقانی شکم و قفسه سینه پس از خوردن غذا

کاری که باید انجام داد: آیا بلافاصله پس از صرف شام، با درد و ناراحتی در ناحیه شکم و قفسه سینه مواجه می‌شوید؟ این مشکل می‌تواند برای هر کدام از ما ایجاد شود و معمولا هم به‌علت غذا خوردن سریع به‌وجود می‌آید. متخصصان می‌گویند: «اگر افراد بیش از حد سریع غذا بخورند یا از غذاهای چرب و سنگین استفاده کنند، خصوصا اگر به چنین غذاهای عادت نداشته باشند، قطعا با درد در ناحیه فوقانی شکم و قفسه سینه مواجه خواهند شد». مشکلات گوارشی مانند این مورد معمولا با استفاده از داروهای بدون نسخه برطرف می‌شوند.
چه موقع باید نگران شد: این مشکل معمولا رایج است و جای نگرانی ندارد، اما اگر به علت عدم تحمل بعضی از مواد غذایی یا ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر به‌وجود بیاید، نباید علائم آن را نادیده گرفت. متخصصان می‌گویند: «داشتن دفترچه یادداشت غذایی برای کشف کردن الگوهای غذایی مخرب واقعا در این مواقع مفید است. ارائه دادن این دفترچه یادداشت به پزشک متخصص می‌تواند در شناسایی هرچه سریع‌تر و بهتر علت اصلی کمک کند».

مشکل: درد در ناحیه زیرین شکم

کاری که باید انجام داد: درد در ناحیه زیرین شکم به‌ طرز عجیبی شایع است و در میان زنان نیز عمدتا به چرخه قاعدگی برمی‌گردد. اگر از دردهای دوره‌ای شدید مانند این مورد رنج می‌برید، راه‌های مختلفی مانند استفاده از داروهای مسکّن برای تسکین درد وجود دارند. ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی یا شنا کردن نیز می‌توانند در این مواقع مفید باشند. قرار دادن بطری آب گرم روی شکم نیز می‌تواند موثر واقع شود.
چه موقع باید نگران شد: اگر درد در ناحیه زیرین شکم خیلی سریع و خیلی شدید به‌ وجود می‌آید، باید مساله را بررسی کنید. درواقع، این مشکل می‌تواند از علائم آپاندیسیت باشد که قطعا به مداخله فوری پزشک نیازمند است. این درد معمولا در میانه شکم شکل می‌گیرد، اما می‌تواند جایش را تغییر دهد. در عرض چند ساعت، این درد معمولا به سمت پایین و متمایل به راست حرکت می‌کند و حالت دائمی و شدید به خودش می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *