سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

قرمز شدن ناگهانی پوست صورت چه دلایلی دارد؟

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر این که نباید نسبت به سرخ شدن ناگهانی پوست صورت یا همان «فلاشینگ» بی‌تفاوت گذشت، در مورد دلایل قرمز شدن پوست صورت و درمان‌های آن توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر مسعود داودی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: فلاشینگ به سرخ شدن ناگهانی صورت گفته می شود که ممکن است همراه با احساس افزایش فشار خون، گُرگرفتگی، گرما و کلافگی باشد.

وی با اشاره به علل سرخ شدن ناگهانی پوست صورت اظهار کرد: ساده ترین علت آن، پوست روشن و سفید است که در اثر گرما، استرس و یا خجالت کشیدن قرمز می شود و این نوع قرمز شدن طبیعی است، اما سرخ شدن پوست های سبزه و تیره ممکن است علت های داخلی داشته باشد که یکی از آن ها حساسیت و آلرژی است. بطور مثال برخی افراد در اثر مصرف غذاهای تند و ادویه دار و یا مصرف الکل دچار پرخونی در صورت و بدن می شوند. پوست افرادی که مشکل هورمونی دارند، مبتلا به بیماری کوشینگ هستند و یا با افزایش هورمون های استروئیدی مواجه اند نیز موجب قرمز شدن پوست صورت می شود. همچنین مصرف برخی داروها؛ بخصوص مصرف مدام داروهای کورتونی، افزایش ترشح هورمون های داخلی به دنبال تشکیل برخی تورموهای خوش خیم نیز موجب سرخ شدن پوست می شود.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: نوعی بیماری پوستی بنام «آکنه روزاسه» وجود دارد که در آن علاوه بر قرمز شدن پوست، ممکن است جوش هایی نیز روی پوست صورت بیمار مشاهده شود که این بیماری اغلب در میان خانم ها، بویژه خانم های میانسال مشاهده می شود. یک نوع فلاشینگ دیگر هم وجود دارد که اغلب در میان خانم هایی که حول و حوش سنین یائسگی قرار دارند، مشاهده می شود. تا پیش از این که علائم یائسگی در این بیماران کامل شود، ممکن است دوره هایی از قرمز شدن پوست و تپش قلب را به دلیل کاهش ترشح هورمون های زنانه از غده تخمدان تجربه کنند.

داودی در مورد نحوه درمان فلاشینگ بیان کرد: وقتی علت اصلی سرخ شدن پوست صورت مشخص شود، درمان علت زمینه ای را آغاز می کنیم. اگر آلرژی و حساسیت ایجاد شده در اثر مصرف مواد غذایی تند و ادویه دار، دارو یا الکل باشد، باید منبع آلرژی را حذف کرد، اگر ناشی از مشکلات هورمونی باشد، با مصرف دارو می توان سطح هورمون ها را تنظیم کرد که در این صورت قرمزی صورت خودبخود مرتفع می شود. گاهی با وجود رفع کردن علت زمینه ای سرخ شدن پوست صورت، ممکن است بیمار به مصرف داروهای موضعی نیاز داشته باشد که پزشک تجویز می کند. در مواردی که درمان موثر واقع نشود، می توان از بعضی از انواع لیرز برای کاهش سرخی استفاده کرد.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *