ورزش مناسب فرم بدن و روحیات من چیست؟

ورزش مناسب من چیست؟! این سوالی است که ذهن بسیاری از مردم که خواهان شروع فعالیت ورزشی هستند را به خود درگیر کرده است. تنوع رشته‌های ورزشی ممکن است شما را کاملا گیج کند. هنگامی که وارد باشگاه می‌شوید لیستی از کلاس‌های متنوع و رشته‌های ورزشی مختلف به شما پیشنهاد می‌شود و ممکن است ندانید که چه ورزشی‌ را باید انتخاب کنید.

اول از همه درباره هیچ ورزشی قضاوت نکنید. اغلب ما براساس شنیده‌ها بدون این که ورزشی را امتحان کرده باشیم، آن را رد می‌کنیم برای مثال بدون این که یک دمبل در دست گرفته باشیم می‌گوییم بدنسازی برای خانم‌ها خوب نیست و ورزش سخت و طاقت فرسایی است؛ بنابراین قبل از انتخاب کردن هیچ رشته‌ای درباره آن قضاوت نکنید. باید در انتخاب ورزش مناسب نیز آزمون و خطا کرد تا متوجه شوید که چه ورزشی مناسب شما است. شاید همان بار اول متوجه شوید که از یک رشته رضایت دارید یا ممکن است چند تا کلاس را امتحان کنید تا به نتیجه برسید.

اما قبل از هر چیز چند سوال از خودتان بپرسید. که آیا تمرین گروهی دوست دارید یا انفرادی؟ دنبال کم کردن و اضافه کردن وزن هستید یا به صورت تفریحی یا برای اصلاح نواحی آسیب دیده می‌خواهید ورزش کنید؟ هدف‌تان افزایش توان هوازی یا عضله سازی است؟ چه ورزشی روحیه شما را بهتر خواهد کرد؟ چه ورزشی مناسب تیپ بدنی شماست؟ چه چیز‌هایی در ورزش کردن انگیزه شما را چند برابر خواهد کرد؟ ممکن است یک مربی خصوصی یا یک باشگاه مجهز انگیزه شما را چند برابر کند.

تمام سوال‌هایی که ممکن است از خودتان بپرسید در انتخاب ورزش مناسب بسیار موثر است اما برخی مسائل بستگی به ویژگی‌های فردی شما دارد و برخی دیگر نیازمند داشتن اطلاعات بیشتر درباره ورزش‌های گوناگون و تیپ بدنی شما است.

ورزش مناسب

انتخاب ورزش مناسب بر اساس تیپ بدنی

همه ما بر اساس تیپ بدنی به سه گروه اکتومورف، مزومورف و اندومورف تقسیم می‌شویم. اما این سه تیپ بدنی به چه معنی است؟

ورزش مناسب برای اکتومورف‌ها

این افراد دارای پا‌های لاغر و بلند هستند و قد بلندی دارند. اکتومورف‌ها به خاطر بالا بودن متابولیسم و سوخت و ساز بدن به سختی چربی ذخیره می‌کنند و ماهیچه‌های ضعیفی دارند.

این گروه دوست دارند وزن اضافه کنند تا اندامی زیباتر داشته باشند اما راه حل آن کاهش فعالیت‌های جسمی و پرخوری نیست. بهترین ورزش برای اکتومورف‌ها نرمش همراه وزنه زدن است. وزنه زدن باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش بافت استخوانی می‌شود؛ بنابراین ورزش‌هایی مثل بدنسازی برای این نوع افراد مناسب و ورزش‌های هوازی برای سلامت عمومی آن‌ها مناسب است. شنا نیز ورزشی مناسب برای اکتومورف‌ها است چون مقاومت آب باعث عضله سازی می‌شود.

ورزش مناسب برای مزومرف‌ها

مزومورف‌ها بهترین نوع اندام را دارند. این تیپ بدنی شانه‌های پهن و کمر باریک دارند و بهتر از افراد دیگر لاغر می‌شوند. از لحاظ بافت بدنی مزومرف‌ها ماهیچه‌های قوی‌تر و میزان چربی کم‌‌تری نسبت به سایر افراد دارند؛ بنابراین ورزش‌هایی که میزان قدرت بدنی و انعطاف را افزایش می‌دهند برای این افراد مناسب است. ورزش‌های استقامتی مثل پیاده روی ، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و کوهنوردی و نرمش‌های کششی برای بهبود انعطاف بدنی برای مزومورف‌ها بسیار مناسب است.

ورزش مناسب برای اندومورف‌ها

این افراد اندامی شبیه به گلابی یا سیب دارند و مقدار بافت چربی در بدن آن‌ها در نواحی شکم، باسن و ران‌ها زیاد است. سوخت و ساز در بدن اندومورف‌ها بسیار کم است؛ بنابراین مجبورند فعالیت زیادی برای لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام انجام دهند.

بهترین ورزش برای اندومورف‌ها ورزشی است که کالری زیادی بسوزاند. ورزش‌های هوازی برای این افراد بسیار مناسب است. کار با وزنه نیز برای اندومورف‌ها خوب است. برخلاف تصور این که آن‌ها فکر می‌کنند کار با وزنه عضلات را حجیم می‌کند، باید بگوییم که اینطور نیست و هر چقدر که میزان بافت ماهیچه‌ای بدن در کار با وزنه اضافه شود، بافت چربی نیز کم خواهد شد. این افراد باید با وزنه‌های سبک و در تعداد بالا کار کنند.

منبع: کتاب کاله

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.