طرز تهیه شیرینی انبه کم چرب و رژیمی

افراد کمی این شانس را دارند که هرچقدر می‌خواهند کیک و شیرینی بخورند و چاق نشوند، اما اغلب خوردن شیرینی‌ باعث بالا رفتن وزن می‌شوند و مقدار زیاد چربی در آن‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. می‌توان گفت کالری موجود در شیرینی‌ها تقریبا دو برابر کالری در همان مقدار پروتئین یا کربوهیدرات است. این در حالی است که حداکثر ۳۰٪ (حدود ۶۰ تا ۸۰ گرم چربی) از انرژی که روزانه مصرف می‌کنیم باید از طریق چربی‌ها تامین شود. بنابراین، اولین قدم در راه سلامتی، تبعیت از قانون تغذیه کم‌ چرب یعنی مصرف حداکثر ۳۰٪ چربی در طول روز است. مواد چاق کننده اصلی در شیرینی‌ها در درجه اول کره زیاد، تخم مرغ و خامه هستند. اما آنچه ما در این مطلب به آن می‌پردازیم نکته‌ای است که شاید به ذهنتان نرسد و آن خوشمزه کردن شیرینی‌ها با استفاده از میوه‌های آبدار و شیرین، فرآورده‌های لبنی کم‌ چرب مثل پنیر، ماست و شیر کم‌ چرب، استفاده هر چه کم‌تر از زرده تخم‌مرغ و کره معمولی و جایگزین کردن آن با کره مارگارین کم‌ چرب و روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب و بدون کلسترول است. این نوع چربی‌ها علاوه بر تامین انرژی، در جذب ویتامین‌های حلال در چربی مثل ویتامین A، D، E و K  در روده نیز مفید هستند. می‌خواهیم طرز تهیه یک شیرینی کم چرب میوه‌ای سالم و خوشمزه را به شما آموزش دهیم و با معرفی چند نوع کیک، شیرینی و دسر دیگر رفته رفته پرونده‌ای از انواع شیرینی کم چرب و سالم تشکیل دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی انبه:

  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • شکر: ۲۰۰ گرم
  • آرد: ۱۲۵ گرم
  • مربای تمشک: ۱۵۰ گرم
  • ژلاتین سفید: ۱۲ ورق
  • انبه: ۱ کیلوگرم
  • آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
  • خامه: ۱۲۵ گرم
  • پنیر کم‌ چرب: ۵۰۰ گرم

طرز تهیه شیرینی کم چرب انبه

طرز تهیه شیرینی کم چرب انبه:

  • فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید. زرده‌ها را با ۲ قاشق غذاخوری آب داغ و ۸۰ گرم شکر با همزن بزنید تا کف کند. سفیده تخم‌مرغ ها را با ۲۰ گرم شکر هم‌بزنید تا سفت شود. سپس آن‌ها را با زرده‌ها مخلوط کنید. سینی فر را با کاغذ شیرینی‌پزی بپوشانید و مخلوط را روی آن بریزید و سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در قسمت وسط فر قرار دهید.
  • نان پخته شده را روی یک دستمال آشپزخانه که شکر رویش ریخته‌اید برگردانید. حالا کاغذ شیرینی‌پزی را کمی با آب سرد خیس کرده و از نان جدا کنید. مربای تمشک را روی آن بمالید و از طرف درازا به صورت فشرده لوله کنید.
  • ژلاتین‌ها را بخیسانید تا نرم شوند. پوست انبه را بگیرید و میوه را از هسته جدا کنید. حالا انبه‌ را به شکل مکعبی خرد کنید و کنار بگذارید و بقیه آن (تقریبا ۴۵۰ گرم) را با آب لیمو ترش پوره کنید.
  • پوره انبه را روی اجاق گرم کرده و ژلاتین نرم شده را به آن اضافه کنید و بگذارید حل شود. پنیر کم‌ چرب، شکر باقی مانده و انبه خرد شده را به مخلوط ژلاتین و انبه اضافه کرده و هم بزنید. حالا اجازه دهید مخلوط به دست آمده سرد شود تا حالت ژله‌ای پیدا کند.
  • رولت را به قطعات مساوی به ضخامت یک سانتی‌متر به صورت حلقوی ببرید. شیرینی‌های رولت انبه شما آماده است. قبل از سرو شیرینی می‌توانید روی آن کمی پودر قند (شکر قنادی) بپاشید.
منبع: کتاب کاله

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *