سلامتینکات سلامتی

۶ راه برای حفظ محیط زیست در روز طبیعت

سیزده به در یا روز طبیعت سیزدهمین روز از فروردین ماه است که بسیاری از ما ایرانیان طبق یک سنت بسیار قدیمی به دل طبیعت می‌رویم تا یک روز عالی را در هوای بهاری کنار خانواده و دوستان صرف کنیم. صرف نظر از لذت بردن و وقت گذرانی در کنار خانواده و عزیزان  بودن در طبیعت حسی بی‌نظیر است که زمین با تمام زیبایی‌اش خالصانه در اختیار ما قرار می‌دهد. اما آیا ما امانت‌داران خوبی هستیم؟ در پایان یک روز شاد و پر از خوشی چه چیزی از خود در طبیعت باقی می‌گذاریم؟ مطمئنا موظفیم در ازای لذتی که از بودن در طبیعت کسب کرده‌ایم اقدامات مهمی انجام دهیم تا باعث ایجاد کمترین ضرر برای طبیعت و به‌طور کلی زمینی که در آن زندگی می‌کنیم شویم. در ادامه این مطلب با چند نکته کلیدی برای داشتن یک روز خاطره‌انگیز و صدالبته ضروری در حفظ و نگهداری طبیعت آشنا خواهید شد تا در پایان یک سیزده به در به یادماندنی تنها خاطرات خوش از ما باقی بماند.

۱- فضاهای سبز نزدیک و محلی را نادیده نگیرید

به بهانه روز طبیعت کمتر رانندگی کنید و از دوچرخه، وسایل نقلیه و حتی پیاده‌روی استفاده کنید. با دوچرخه‌سواری و یا پیاده‌روی کردن علاوه بر اینکه از محیط اطراف محل سکونت خود شناخت بیشتری پیدا می‌کنید حرکت بدنی مفید و سالمی داشته‌اید و باعث آلودگی کمتری در طبیعت شده‌اید. فضاهای سبز اطراف محل سکونت‌تان را شناسایی کنید و سیزده را نزدیک خانه به در کنید. برای سهولت کار، استفاده از نقشه‌ها و اطلاعات شهری می‌توانند مفید باشند.

۲- از ظروف قابل بازیافت در طبیعت استفاده کنید.

هزاران سال طول می‌کشد تا ظروف و لوازم پلاستیکی و غیر قابل بازیافت به طبیعت بازگردند. می‌توانید ظروف قابل بازیافت را از فروشگاه‌های محصولات ارگانیک و دوست‌دار طبیعت تهیه و استفاده کنید. حتی اگر امکان استفاده از این دسته از لوازم را ندارید، سعی کنید در پایان روز ظروف و بطری‌های پلاستیکی، فلزی و شیشه‌ای را در کیسه‌های جداگانه جمع‌آوری کنید و به مراکز بازیافت تحویل دهید.

۳- در جنگل و زیر درختان آتش روشن نکنید و  در صورت لزوم از منقل استفاده کنید

به‌طور کلی استفاده از مواد اشتعال‌زا مایع باعث آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود. اما آتش روشن کردن در جنگل و به خصوص زیر درخت‌ها بسیار خطرناک است و گاهی می‌تواند باعث ایجاد آتش‌سوزی‌های سهمگین و جبران ناپذیر شود. توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید و برای آتش روشن کردن حتما از منقل و زغال استفاده کنید.

۴- سالم غذا بخورید

در روز طبیعت سالم غذا بخورید. بعد از گذراندن یک تعطیلات طولانی نوروزی بهترین گزینه سالم و سبک غذا خوردن است. شما می‌توانید به جای درست کردن یک وعده غذایی سنگین که تهیه آن وقت‌گیر هم هست با صرف یک وعده غذایی سالم که اتفاقا تهیه آن بسیار ساده‌تر و  برای محیط زیست هم ایمن‌تر هست از بودن در کنار خانواده لذت ببرید. به خاطر داشته باشید خوردن آش رشته، کاهو و سکنجبین، نان و پنیر و هندوانه از رسم‌های رایج در روز سیزده به در است که متاسفانه گاهی کاملا فراموش می‌شوند.

۵- زباله‌ها را جمع‌آوری کنید و همراه خود ببرید

به یاد داشته باشید صبح که از خانه بیرون زده بودید، فضاهای سبز و پارک‌ها به چه شکل بود. شما موظف هستید در پایان روز زباله‌ها را جمع‌آوری کنید و در سطل زباله بیاندازید.

۶- از پوست‌تان محافظت کنید

در صورت امکان از فضاهای مسقف استفاده کنید تا پوست‌تان دچار آفتاب‌سوختگی نشود. علاوه بر این، استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب و اسپری ضد حشرات را فراموش نکنید. همراه داشتن یک جعبه کوچک کمک‌های اولیه هم می‌تواند در مواقع ضروری بسیار مفید باشد.

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *