داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

پیشگیری از بیماری‌های کلیوی با نسخه های گیاهی

از مصرف زیاد نمک بپرهیزید

بدن برای عملکرد طبیعی و درست به نمک یا سدیم نیاز دارد. با این حال، مصرف بیش از حد نمک می تواند زمینه افزایش  فشارخون را تسریع کند که این مساله فشار مضاعفی بر عملکرد کلیه ها وارد می کند. در واقع چنین شرایطی موجب می شود کلیه ها انرژی اضافی و زمان بیشتری برای دفع مقدار سدیم مضاعف به کار بگیرند که منجر به بروز بیماری های کلیوی می شود. از این رو، متخصصان همواره توصیه می کنند مقدار نمک مصرفی در طول روز بیش از ۵ گرم نباشد.

آب فراوان بنوشید

  • نخستین عملکرد کلیه ها تصفیه خون و دفع مواد زائد و سمی از بدن است. زمانی که بدن دچار کمبود آب می شود، کلیه ها قربانی این کاهش رطوبت می شوند که به کاهش جریان خون در عروق کلیه می انجامد. همچنین مواد سمی و زائد در کلیه ها جمع می شوند که عوارض منفی دیگری نیز بر سلامت بدن خواهد داشت.
  • در کل،  برای حفظ سلامت کلیه ها باید حداقل روزانه ۱٫۵ تا ۲ لیتر (حدود ۱۰ تا ۱۲لیوان) آب نوشید که البته می توان دمنوش های طبیعی و سوپ را نیز برای کمک به تامین آب بدن میل کرد. نکته مهم دیگر اینکه نوشیدن مایعات در طول روز باید منظم باشد تا سطح مایعات بدن تنظیم شود و مواد زائد به سرعت دفع شوند.

شکر را در برنامه غذایی تان به حداقل برسانید

  • افرادی که بیش از دو نوشیدنی شیرین در طول روز مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض دفع پروتئین از ادرار هستند که چنین حالتی نشان دهنده این است که کلیه ها عملکرد درست و طبیعی ندارند. شکر مانع جذب کلسیم و منیزیم در بدن می شود، در نتیجه سنگ های کلیه تشکیل می شوند.

بیش از حد قهوه ننوشید

  • اگر کافئین در حد متعادل مصرف شود هیچ خطری برای سلامت نخواهد داشت، اما مصرف مقدار بالای کافئین می تواند زمینه ساز پرفشاری خون و در نتیجه عملکرد بیشتر کلیه ها شود.

هیچ وقت از دستشویی رفتن اجتناب نکنید

  • بسیاری افراد در طول روز ساعت های طولانی رفتن به دستشویی را به دلایل گوناگون به تاخیر می اندازند، این عادت برای سلامت کلیه ها بسیار آسیب زاست.

مصرف پروتئین حیوانی را به حداقل برسانید

  • زیاده روی در مصرف پروتئین های حیوانی به خصوص گوشت قرمز ، فعالیت متابولیکی کلیه ها را افزایش می دهد و کلیه ها مجبور به فعالیت بیشتری خواهند بود، که در طولانی مدت موجب نارسایی و دیگر آسیب ها به کلیه می شود.

به اندازه کافی بخوابید

  • کمبود خواب می تواند سبب بروز بیماری های مختلفی شود که از جمله برای سلامت کلیه بسیار مضر است. در زمان استراحت بدن، سلول های بافت آسیب دیده کلیه ها فرصت ترمیم و بازسازی خواهند داشت.  از این رو ، خواب مطلوب شبانه را به عنوان یکی از مهم ترین لازمه های سلامت کلیه ها در نظر داشته باشید.
منبع: هفته نامه سلامت

2 thoughts on “پیشگیری از بیماری‌های کلیوی با نسخه های گیاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *