داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

آشنایی با گیاه خوک طلایی و خواص آن

بله درست خوانده‌اید، نام این گیاه «خوک طلایی» است (به انگلیسی: Goldenseal). خوک طلایی را می‌توان بعنوان یک گیاه درمانگر خانگی برای درمان مشکلات فراوانی استفاده کرد. اما قبل از هرچیز مهم است که از فواید این گیاه پرخاصیت مطلع شوید.

خوک طلایی

خوک طلایی چیست؟

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» خوک طلایی گیاه بومیِ مناطق شمالی ایالات‌متحده بوده و سال‌هاست در نسخه‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه پایا جثۀ و گل‌های کوچکی داشته و میوه‌های قرمزی می‌دهد. رنگِ زرد و مرتعش ریشه‌های این گیاه باعث شده تا به آن خوک طلایی بگویند. رایج‌ترین روش استفاده از گیاه خوک طلایی، مصرف چای یا دمنوش آن است که از پودر ریشه یا برگ‌های این گیاه تهیه می‌شود.

خواص خوک طلایی

نوشیدن چای خـوک طلایی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهینه‌سازی هضم، سم‌زدایی بدن، حفظ سلامت قلبی – عروقی و… کمک کند. در ادامه به بررسی برخی از این خواص می‌پردازیم.

سیستم ایمنی بدن

ترکیبات فعالی در گیاه خوک طلایی و چای آن وجود دارند که از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می‌کنند. تراکم بالای آلکالوئیدها در این گیاه از بدن در برابر پاتوژن‌های رایج تنفسی و گوارشی محافظت می‌کند.

سلامت قلب

یکی از بهترین عناصر موجود در خوک طلایی، بربرین نام دارد. این عنصر به محافظت از قلب از طریق حفظ یکپارچگی بافت و کاهش فشارخون با گشاد کردن شریان‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کند.

سم‌زدایی

با تحریک کردن کلیه‌ها و کبد، چای این گیاه می‌تواند به خارج کردن مواد سمی و زائد از بدن کمک کرده و فشار وارده بر سیستم سوخت‌وساز بدن را کاهش دهد.

هضم

این گیاه معمولا برای تحریک کردن سیستم گوارش بدن استفاده می‌شود. حکایات به این موضوع اشاره دارند که چای خوک طلایی گزینه‌ای عالی برای تسکین یبوست و طبیعی کردن حرکات روده‌ای است.

ترمیم زخم

یکی ازکاربردهای سنتی چای این گیاه، سرعت بخشیدن به روند بهبودی زخم‌ها می‌باشد. همچنین این گیاه برای محافظت از زخم در برابر عفونت‌ها مطلوب می‌باشد.

سرطان

مطالعات نشان می‌دهند که خوک طلایی با توجه به داشتن اثرات تولیدکنندۀ گلبول‌های سفید و دارا بودن تراکم بالایی از بربرین، می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مغز و سینه در افرادی که به طور منظم چای آن را مصرف می‌کنند، مفید باشد.

طرز تهیه چای خوک طلایی

تهیۀ چای این گیاه در منزل کار بسیار راحتی می‌باشد. گیاه خوک طلایی تقریبا در طبیعت منقرض شده است، پس بهتر است برای تهیه چای آن، پودر این گیاه را از فروشگاه‌های مربوطه تهیه کنید.

۱.دو تا سه فنجان آب را درون یک کتری جوش آورید.

۲.یک قاشق چای‌خوری از پودر خوک طلایی را درون یک فنجان بریزید.

۳.آب جوش را درون فنجان ریخته و اجازه دهید تا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دَم بکشد.

۴.چای را از صافی گذرانده و داغ سرو کنید. می‌توانید برای بهبود طعم به آن مقداری آب لیمو یا عسل اضافه کنید.

عوارض جانبی چای خوک طلایی

اگرچه نوشیدن چای این گیاه فواید فراوانی دارد، اما عوارض بالقوه‌ای نیز هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. این عوارض عبارتند از: التهاب، مشکلات در دوران بارداری و حساسیت به نور.

واکنش‌های آلرژیک نیز شایع بوده و شامل ناراحتی دهان، صورت، گلو و معده می‌شوند. اگر این عوارض جانبی را تجربه کردید، سریعا مصرف این گیاه را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. برخی از ترکیبات فعال می‌توانند باعث بروز حساسیت به نور و در نهایت آفتاب‌سوختگی راحت‌تر شوند.

در نهایت به یاد داشته باشید که ترکیبات طبیعی موجود در این گیاه قوی بوده و مصرف آن به زنان باردار و شیرده پیشنهاد نمی‌شود.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *