داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

روغن انگور فرنگی سیاه و خواص آن برای سلامتی

روغن انگور فرنگی سیاه (خارتوت)، از هسته‌های میوه انگور فرنگی سیاه تهیه می‌شود، که از نظر علمی با نام Ribes nigrum شناخته شده است. این روغن گیاهی، از طریق فرآیند پرس سرد، استخراج می‌شود. میوه‌های این گیاه به جهت غنی بودن در پلی‌فنول‌ها، ویتامین‌ها و همچنین عناصر فعال خاصی که می‌توانند بر سلامت اعصاب و قلب تاثیر داشته باشند، شناخته شده هستند.

انگور فرنگی سیاه

به طور خاص، روغن این میوه، حاوی گاما لینولنیک می باشد، که اسید چرب امگا ۳ بسیار مهمی است و تاثیرات فراوانی بر سلامت کلی بدن دارد. این روغن، به رنگ زرد روشن بوده، اما هیچگونه بویی ندارد که برای یک روغن هسته، تا حدودی منحصر بفرد است. اغلب، به جای اینکه در آشپزخانه مصرف شود، به عنوان یک روغن دارویی مورد استفاده قرار می گیرد – عمدتاً به این دلیل که می تواند هزینه ی بالایی داشته باشد و ممکن است مصرف بیش از حد آن، عوارض جانبی منفی به دنبال داشته باشد. با این وجود وقتی به دلایل موجه استفاده شود، باید نتایج مثبتی برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد.

در ادامه به بررسی خواص روغن انگور فرنگی سیاه میپردازیم.

التهاب مفاصل

مقادیر غنی آنتوسیانین، اسید گاما لینولنیک (GLA) و اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در روغن، به کاهش التهاب، درد مفاصل و درد ناشی از آرتریت کمک می کنند. همچنین در کاهش سفتی، خستگی و بهبود آسیب های به بدن موثر هستند.

مراقبت از پوست

این روغن، با داشتن سطوح بالایی از اسید های چرب امگا ۳، درمان ایده آلی برای پوست محسوب می شود. اسید گاما لینولنیک در کاهش التهاب پوستی شناخته شده است. همچنین به لطف وجود آنتی اکسیدان در آن، نشانه های پیری را به حداقل می رساند. این روغن می تواند چین و چروک ها، لکه های حاصل از کهولت سن و لکه های قرمز پوست را کاهش دهد.

سیستم ایمنی

این روغن به دلیل سرعت بخشیدن به روند درمان و بهینه سازی سیستم ایمنی برای کاهش التهاب مزمن در سراسر بدن، معروف شده است.

ریزش مو

وقتی که این روغن را به موهایتان می مالید، آنتی اکسیدان های مختلف و بخش های مرطوب، موهای گره خورده یتان را باز کرده و دوباره سالم می کنند. روغن انگور التهاب را کاهش داده و می تواند برای درمان هر نوع عفونتی که منجر به ریزش مو می شود، مفید باشد.  همچنین موهایتان را تقویت نموده و علائم بیماری موخوره را کاهش می دهد.

سلامت قلب

روغن انگور سیاه سرشار از پتاسیم و GLA می باشد، که به کاهش فشار خون و در نتیجه بهبود سلامت قلب کمک می کند. GLA موجود در این روغن، به پلاکت های کم تعداد کمک می کند تا در رگ های خونی گسترش یابند و از آسیب سلولی در قلب نیز جلوگیری کنند. همچنین به بهبود جریان خون قلب کمک می کند و مقاومت محیطی را نیز کاهش می دهد.

انگور فرنگی سیاه

تسکین چشم

بسیاری از افراد که از خشکی چشم ها رنج می برند، در رژیم غذایی خود، اسید های چرب سالمی ندارند. گاهی اوقات با استفاده از این روغن در رژیم سلامتی خود، می توانید یک بار و برای همیشه، از خارش و خشکی چشم ها رهایی یابید.

علائم PMS (سندرم پیشاقاعدگی)

این روغن قادر است تا تعادل هورمونی بدن را تحت تاثیر قرار دهد – تعادل هورمونی برای زنانی که در دوره ی قاعدگی قرار دارند، اهمیت بسیار بالایی دارد. علائم پیش قاعدگی می تواند شامل تغییرات خلقی و دل پیچه های دردناک یا نفخ باشد.این در حالی است که روغن انگور فرنگی سیاه می تواند به کاهش عوارض جانبی رایج آن کمک کند.

آکنه

استفاده ی موضعی این روغن سرشار از امگا ۳ در صورت، یکی از بهترین روش ها برای کاهش التهاب آکنه می باشد. حتما روغن را در یک روغن حامل، رقیق کنید. سپس رغن را بر روی لکه های متورم پوست بمالید. این روش می تواند روند بهبودی را سرعت بخشیده و هر عفونت باکتریایی اساسی را از بین ببرد.

فشارخون

این روغن، به علت داشتن خواص ضد التهابی، در صورت مصرف مقادیر متوسط از آن، می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این امر باعث می شود تا از شما در برابر آترواسکلروز، حملات قلبی، سکته ی مغزی و همچنین بیماری های قلبی کرونری محافظت کند.

کلسترول

این روغن، به دلیل کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن شناخته شده است و می تواند لایه ی محافظتی دیگری را برای قلب اضافه کند که خطر ابتلا به سندرم متابولیک را نیز کاهش دهد.

میزان مصرف روغن انگور فرنگی سیاه

از روغن سیاه انگور فرنگی، استفاده های مختلفی می شود. اما زمانی که به عنوان دارو مصرف می شود، میزان مصرف عادی آن، حدود ۵۰۰ میلی گرم، برای دو بار در روز و حداکثر به مدت دو ماه می باشد. کودکان باید نصف میزان بزرگسالان استفاده کنند و این استفاده فقط باید طبق مجوز و نظارت یک پزشک باشد.

با این که مزایای استفاده از این روغن، واضح است، اما تحقیقاتی بر روی استفاده ی مرتب و طولانی مدت آن صورت نگرفته و معمولا به علت عوارض جانبی محتمل، توصیه نمی شود. مسلما اسیدهای چرب امگا ۳ در این روغن سالم هستند. اما مصرف مقادیر زیادی از آن ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را نیز به بار بیاورد.

عوارض جانبی روغن انگور فرنگی سیاه

همانطور که ذکر شد، برخی عوارض جانبی که به ویژه در مصرف بیش از حد این روغن وجود دارند، عبارتند از:

  • عوارض حاملگی
  • ناراحتی های دستگاه گوارش
  • مشکلات خونریزی
  • التهاب
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

این عوارض جانبی، عمدتا توسط افرادی که مصرف بیش از میزان توصیه شده داشته باشند، تجربه شده است. اما ممکن است این عوارض در برخی موارد، بروز پیدا کنند. خواص رقیق کنندگی خون، که در این روغن وجود دارند، مفید هستند. مگر در مواردی که در ارتباط با دیگر رقیق کننده های خون، استفاده شوند که این امر می تواند باعث مشکلات خونریزی شود.

از این روغن، قبل از عمل جراحی و یا زمانی که از فشار خون پایین، رنج می برید، استفاده نکنید. به علت عدم وجود تحقیقات در این مورد، اعتقاد بر این است که مصرف آن برای زنان باردار یا شیرده نیز مجاز نمی باشد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *