داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

روغن بومادران و خواص دارویی آن

روغن بومادران از طریق تقطیر بخار گیاه خشک‌شدۀ بومادران بدست می‌آید. این روغن حاوی خواص دارویی فراوانی است که آن را به گزینه‌ای شفابخش تبدیل کرده‌اند. در این مطلب به بررسی خواص روغن بومادران خواهیم پرداخت. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص ضدالتهابی

روغن بومادران حاوی خواص ضدالتهابی طبیعی است و می‌تواند با هرگونه التهابی مبارزه کند. از التهاب بینی یا دستگاه تنفسی ناشی از سرماخوردگی گرفته تا التهاب دستگاه گوارش ناشی از خوردن زیاد غذای تُند و یا حتی التهاب دستگاه گردش خون ناشی از سمومِ موجود در جریان خون.

ضدروماتیسم

از آنجایی که این روغن برای گردش خون مفید است، برای روماتیسم یا بیماران مبتلا به آرتریت نیز می‌تواند مفید باشد. با بهبود گردش خون، این روغن از تجمع اسید اوریک در مفاصل و عضلات پیشگیری کرده و در نتیجه به درمان روماتیسم و آرتریت کمک می‌کند. علاوه بر این موارد، خاصیت عرق‌آور روغن بومادران به از بین بردن سموم بدن از طریق تعریق کمک می‌کند.

ضدعفونی‌کننده

کرم‌ها و پماد‌های ضدعفونی‌کنندۀ رایج در بازار حتی نمی‌توانند با عملکرد و قدرت ضدعفونی‌کنندۀ روغن بومادران رقابت کنند. این روغن از رخم‌ها در برابر عفونت، باکتری‌ها، قارچ‌ها و عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند.

ضداسپاسم

کسانی که از اسپاسم رنج می‌برند، می‌دانند که این مشکل تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد. اسپاسم یا گرفتگی عضلات در بدن می‌تواند به برخی از بیماری‌های جدی و حتی کشنده منجر شود. تنها راه برای رهایی از اسپاسم، شل کردن عضلات است. روغن بومادران در این مورد می‌تواند به شما کمک کند؛ زیرا اثرات آرام‌کننده و ضداسپاسم بر روی عضلات، اعصاب، روده‌ها و دستگاه تنفسی دارد.

قابض

وظیفۀ اصلی یک مادۀ قابض، ایجاد انقباض در عضلات، بافت‌ها و حتی رگ‌های خونی است. این اثر می‌تواند برای ما مفید واقع شود؛ ایجاد انقباض در لثه‌ها باعث می‌شود تا دندان‌ها وضعیتی امن داشته باشند. در مورد پوست سر و فولیکول‌ها، این روغن مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید :  روغن خردل

ضدنفخ

آیا شما هم از نفخ، سنگینی در قفسه سینه و روده‌ها، سوءهاضمه، درد قفسه سینه، از دست دادن اشتها و یا درد شکم رنج می‌برید؟ آیا می‌دانید دلیل تمام این مشکلات چیست؟ پاسخ، باد یا همان گاز درون بدن است. اگر فکری به حال این گاز نکنید، می‌تواند در درازمدت بسیار خطرناک بوده و مشکلات فراوانی را به وجود آورد. برای از بین بردن گاز اضافۀ بدن، از روغن بومادران استفاده کنید.

بهبود زخم

این روغن بسیار بهتر از ژل‌های وازلین با طعم‌های مصنوعی برای درمان زخم‌ها و از بین بردن جای زخم‌ها، آکنه، جوش و… عمل می‌کند.

عرق‌آور

این روغن تعریق را افزایش داده و به از بین بردن سموم، نمک و آب اضافی در بدن کمک می‌کند. روغن بومادران همچنین بدن را خنک کرده و می‌تواند برای تسکین تب و کاهش وزن مفید باشد.

هضم

این روغن گیاهی باعث بهبود هضم می‌شود. بومادران ترشح مایعات گوارشی (اسیدها و صفرا) را بهبود بخشیده و همچنین سلامتی کبد و سایر ارگان‌های گوارشی را بازیابی می‌کند.

خلط‌آور

خلط‌آور بودن این روغن به پاکسازی احتقان سینه، برونشیت و بینی کمک کرده و خلط موجود در آنها را از بین می‌برد. روغن بومادران همچنین برای درمان سرماخوردگی و کنترل سرفه مفید است.

موارد احتیاط

روغن بومادران ممکن است باعث سمیت عصبی (neurotoxicity) شده و مصرف آن برای مدت زیاد و در مقادیر بالا می‌تواند منجر به سردرد و ناراحتی پوست شود. مصرف این روغن به صورت خوراکی در دوران بارداری ممنوع است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *