افزایش قدتغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

تغذیه مناسب چگونه به رشد و نمو کودک کمک می‌کند؟

تغذیه کودک با غذاهای مناسب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از باید از سوی والدین صورت بگیرد. هرچند گاهی خوردن میان وعده‌ و هله هوله از سوی بچه‌ها ضرر چندانی ندارد اما فراموش نکنید که فرزند شما نیاز به دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد مناسب و کافی دارد.
مطالعات پزشکی نشان می‌دهند کودکانی که برنامه غذایی سالمی ندارند از لحاظ ذهنی و جسمی از رشد کافی باز می‌مانند و به طور کلی زندگی آن‌ها به طور کلی کیفیت بالایی نخواهد داشت.

تغذیه مناسب چگونه به رشد و نمو کودک کمک می‌کند؟

از هر پدر و مادری بپرسید می‌گوید بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند. متاسفانه، سرعت رشد در کودکانی که از تغذیه ضعیف رنج می‌برند طبیعی نخواهد بود و در سال اول حیات، کودک با یک دوره سریع رشد مواجه خواهد شد.

اگر فرزند شما آنچه را که در قالب یک تغذیه مناسب در این دوران نیاز دارد دریافت نکند، تاثیر آن را در سال‌های بعدی زندگی او خواهید دید. به همین دلیل است که تغذیه کودک با شیر مادر و استفاده از شیر خشک خوب از سوی والدین اهمیت دارد.

چیزی که به آن رشد دوران کودکی می‌گوییم با آغاز راه رفتن تمام نمی‌شود و کودک تا رسیدن به بلوغ در هر سال بین ۶ تا ۷ سال قد می‌کشد. دوره سریع رشد بعدی از اوایل  تا اواسط نوجوانی همزمان با تغییرات هورمونی و سایر مراحل مهم رشد صورت می‌گیرد. اگر کودکی در این دوره مهم از تغذیه مناسب برخوردار نشود، شاهد اثرات منفی آن در بزرگسالی خواهد بود.

کودکی که ویتامین‌ها و املاح معدنی لازم را دریافت نکند، کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از کودکی خواهد بود که در هنگام رشد مواد غذایی مناسب دریافت کرده است، با این که رشد تا حدی بستگی به ژنتیک دارد، تغذیه هم نقش مهمی در این میان بازی می‌کند. به عنوان مثال، بعید است کودکی که والدین، پدربزرگ و مادربزرگ او همگی حول ۱۶۰ سانتی متر قد کشیده‌اند تا ۱۷۰ سانتی‌ متر قد بکشد. با این حال، اگر همین کودک دچار سوءتغذیه شود امکان دارد هیچگاه تا جایی که پتانسیل آن را داشته است قد نکشد.

علاوه بر میزان رشد، کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند همواره بروز مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی و مشکلات جدی مثل کم‌خونی او را تهدید خواهند کرد. اگر در برنامه غذایی کودک کلسیم نباشد نیز خطر ضعف و شکننده بودن دندان‌ها و  استخوان‌ها وجود دارد که در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

تغذیه و اهمیت آن در سن رشد

کیفیت زندگی

کودکانی که با تغذیه مناسب بزرگ می‌شوند همیشه شادتر از کودکانی‌اند که دچار سوءتغذیه هستند. کودکانی که مواد غذایی مورد نیاز بدنشان را دریافت نمی‌کنند انرژی کم‌تری دارند، به این معنی که دلشان نمی‌خواهد در انجام بازی‌های فیزیکی شرکت کنند. این شیوه زندگی کم تحرک در کنار تغذیه بد، مشکلات ثانویه بسیاری را به بار خواهد آورد.

چنانچه کودک جز کالری چیز دیگری دریافت نکند و انرژی کافی برای مشغول شدن با بازی‌های و فعالیت‌های فیزیکی نداشته باشد دچار اضافه وزن خواهد شد. تقریبا همان خطراتی که اضافه وزن برای یک بزرگسال دارد، کودکان را نیز تهدید می‌کند. دیابت نوع دو، مشکلات قلبی عروقی و سرطان. هرچند ممکن است این مشکلات تا بزرگسالی مخفی بمانند اما هر چه کودک مدت زمان زیادی غذای مناسب نخورد و فعالیت جسمانی نداشته باشد احتمال بروز مشکلات طولانی‌مدت در او بیشتر می‌شود.

تغذیه مسئله بسیار مهمی برای فرزندان و والدین آن‌ها است، بنابراین تا جایی که می‌توانید درمورد تغذیه سالم اطلاعات کسب کنید، الگوهای مناسب داشته باشید و به فرزندتان در این مورد آموزش دهید.

منبع: کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *