تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

تمرینات ورزشی موثر با مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ، یکی از ده ماده غذایی برای جوانی است؛ اما چه خواصی باعث شده که این ماده در گروه اکسیرِ جوانی قرار گیرد؟ شکلات تلخ تاثیرات شگفت‌انگیز بسیاری دارد، که گروه فیتامین در این مقاله، تاثیر آن در تمرینات ورزشی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اگر شما هم دونده یا دوچرخه‌سوار هستید و همیشه در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنید، قطعاً به‌دنبال راهی برای افزایش مقاومت و سطح تحمل خود در ورزش خواهید بود. سال‌های متمادی، محققان به‌دنبال راه‌های مختلفی برای افزایش استقامت ورزشکاران بوده‌اند و مواد غذایی بسیاری مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

یکی از این مواد غذایی که در آزمایشاتِ انجام‌گرفته سربلند بیرون آمد، آب چغندرقند بود که با بالا بردنِ میزانِ جریان خون، انقباض عضلانی را نیز افزایش می‌داد. البته بعدها و در ادامه تحقیقات بیشتر، رقیبی با نام شکلات تلخ، به میدان آمد.

آیا شما کسی را می‌شناسید که شکلات دوست نداشته باشد؟ اگر شکلاتِ تلخ باشد که دیگر کسی در برابر آن مقاومت نخواهد کرد. قطعاً شنیده‌اید که شکلات تلخ برای سلامتی قلب و بهبود خلق‌وخو بسیار مفید است. حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که علاوه‌بر این‌ها خوردن شکلات تلخ باعث افزایش نیرو و مقاومتِ ورزشکار برای انجام بهتر تمرینات خواهد شد.

آزمایش یک: نتایج آزمایشاتی از نوع شکلات

به منظور بررسی فواید شکلات بر روی میزان مقاومت ورزشکاران، محققان از ۹ دوچرخه‌سوارِ آماتور در دانشگاه کینگستون کمک گرفتند. ابتدا از این ورزشکاران، تست تناسب اندام گرفته شد تا محققان اطلاعات پایه‌ای برای انجام مقایسات در اختیار داشته باشند؛ سپس دوچرخه‌سواران را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول، هر روز چهار تکه شکلات تلخ می‌خوردند (پیش از شروعِ آزمایش، از خالص‌بودنِ شکلات تلخ و مقدار زیاد فلاونول در این شکلات اطمینان حاصل شد). گروه دیگر نیز به جای شکلات تلخ، از شکلات سفید که اصلاً فلاونول ندارد، استفاده می‌کردند.

بعد از گذشت یک هفته از شروعِ آزمایش، هر دو گروه از نظر میزان تناسب اندام، دوباره مورد بررسی قرار گرفتند؛ سپس برای اطمینان از نتیجه به‌دست آمده، شکلاتِ مصرفی توسط دو گروه جابه‌جا شد؛ یعنی این بار گروه اول به مدت یک هفته شکلات سفید و گروه دوم نیز تمام این مدت را شکلات تلخ مصرف می‌کردند.

محققان تمامی نتایج به‌دست آمده از دو هفته متوالی تحقیق را با یکدیگر مقایسه کردند. در آخر، به این نتیجه رسیدند که دوچرخه‌سوارانی که شکلات تلخ می‌خورند نسبت به گروه دیگر، نیاز به اکسیژن کمتری در حین تمرینات دارند؛ همچنین این گروه، توانایی پیمودنِ مسافت بیشتری نسبت به گروه دیگر داشتند.

شکلات تلخ و استقامت فرد

در اینجا این سوال پیش می‌آید که چه دلیلی باعث می‌شود تا شکلات، استقامت ورزشکاران را در انجام تمرینات ورزشی بیشتر کند؟ ترکیبِ اصلی که زمینه‌سازِ چنین تغییرات و پیشرفت‌هایی در تمرینات است، فلانولی (به‌خصوص اپی ساتچین) نام دارد. در شکلات تلخ، فلانول به مقدار زیادی یافت می‌شود. وقتی یک تکه شکلات تلخ می‌خورید، فلانول موجود در آن، دیواره رگ‌های بدنتان را تحریک می‌کند تا ماده شیمیایی به نام نیتریک اکسید، آزاد سازند. حال این سوال پیش می‌آید که ترشح نیتریک اسید چه فایده‌ای خواهد داشت؟ با ترشح نیتریک اسید، دیواره رگ‌ها گشادتر شده و اکسیژن‌رسانی، شتاب بیشتری خواهد داشت. یعنی زمانی‌که عضلاتتان را منقبض می‌کنید، اکسیژن با سرعت و به مقدار بیشتری به سمت عضلات خواهد رفت و در نتیجه می‌توانید مدت زمان بیشتری را به ورزش‌کردن بپردازید.

البته مواردی که گفته شد، تمام فواید فلانول موجود در شکلات تلخ نیست؛ شما با خوردنِ شکلات تلخ، سلامت قلبتان را نیز تضمین خواهید کرد. فلانول، با افزایش اکسیژن‌رسانی، جریان خون را نیز افزایش داده و احتمال لخته‌شدنِ خون در بدن را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. از مزایای دیگر شکلات می‌توان به چربیِ مفید موجود در آن اشاره کرد؛ که باعث بالارفتن سطحِ کلسترول خون نمی‌شود.

آزمایش دو: نتایج آزمایشاتی از نوع شکلات

مطالعه‌ای به مدت ۱۱ سال، بر روی ۲۱ هزار فردِ میان‌سال و کهن‌سال صورت گرفت، که در آن، محققان به این نتیجه رسیدند: کسانی‌که از شکلات تلخ به‌عنوان میان‌وعده‌ای مفید استفاده می‌کردند، میزان مرگ‌ومیر ناگهانی در آن‌ها به دفعات، کمتر از دیگر افرادی بود که از شکلات تلخ بی‌بهره بودند.

نکات پایانی

دقت داشته باشید که هر شکلات تلخی که از سوپرمارکت تهیه می‌کنید، دارای چنین خواصی نخواهد بود؛ همچنین شاید فلانول موجود در آن کم باشد. فراموش نکنید که هرچه فلانول موجود در شکلات تلخ بیشتر باشد، تلخ‌تر خواهد بود؛ بنابراین اگر می‌خواهید از خواص آن بهره‌مند شوید، باید به‌سراغ تلخ‌ترین‌ها بروید.

به‌طور کلی، خوردنِ شکلات تلخ، مدت زمان ورزش‌کردن را افزایش می‌دهد؛ اما هنوز هم تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. با این حال می‌توانید از فواید مصرف شکلات تلخ برای سلامتی قلب و عروق بهره‌مند شوید، اما اگر قصد استفاده روزانه از آن را دارید، بهتر است در خرید خود نهایت دقت را داشته باشید تا محصولاتی که شکر به آن اضافه می‌کنند را خریداری نکنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *