تغذیه و تناسب اندامورزش

طناب زدن برای لاغری و فواید آن

پریدن از روی طناب، که با نام طناب‌بازی نیز شناخته شده است، یک تمرین کالیستنیک پرطرفدار است که به صورت انفرادی انجام می‌شود و شامل پریدن از روی طنابی است که از زیر پا و پشت سرتان می‌گذرد. انواع مختلف و متعددی از این ورزش وجود دارند. از جمله ورزش‌هایی که در آنها بیش از یک نفر دخیل هستند و طول طناب در آنها مختلف است و حتی بازی‌های تخصصی یا آهنگ‌هایی که در حین این ورزش به کار می‌روند. با این حال تمرین‌های تک نفره، جهت بهره بردن از مزایای سلامتی این ورزش، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. با اینکه، طناب زدن کاملاً ساده به نظر می رسد، اما چندین سیستم عضلانی را درگیر می‌کند که در افزایش ضربان قلب بسیار موثر است. در واقع تمام حرکات به ظاهر ساده‌ای که در این ورزش وجود دارند، به فواید شگفت‌انگیز بسیاری در سلامت بدن ختم می‌شوند. در این مطلب به بررسی مزایای این ورزش و به ویژه فواید طناب زدن برای لاغری خواهیم پرداخت.

طناب زدن برای لاغری

فواید طناب زدن

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» مزایای قابل توجهی هنگام طناب زدن وجود دارند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

-تعادلتان را بهبود می بخشد.

-فعالیت شناختی را افزایش می دهد.

-سلامت قلب را حفظ می کند.

-به تلاش های شما در جهت کاهش وزن کمک می کند.

زمانی که نحوه ی طناب زدن را می آموزید، باید خودتان را برای پرش به سمت دیگر طناب، هماهنگ کنید. به خصوص ۴ یا ۵ بار در هر زمان. این ورزش به دقت و تمرکز نیاز دارد و همانطور که ورزشی فیزیکی است، یک تمرین ذهنی نیز محسوب می شود.

طناب زدن برای لاغری

این ورزش از لحاظ سوختن کالری، استثنایی است و این برای کسانی که در زمان کوتاهی، سعی در کاهش وزن و فرم گرفتن دارند، بسیار با ارزش میباشد. این تمرین ساده، قابل جا به جایی است و می توان آن را در هر مکانی انجام داد. در نهایت، تاثیر مکرر این تمرین، باعث افزایش تراکم استخوان ها در نقاط مختلف بدن می شود. بنابراین در سنین بالاتر، از بیماری پوکی استخوان رها می شوید. با این حال باید طناب زدن را مثل هر ورزش دیگری، به شکل متعادل انجام داد.

چقدر کالری میسوزانید؟

بسته به این که چقدر سریع طناب را می چرخانید و این که با چه سرعتی ‌می‌پرید، بر شدت این تمرین اثر می گذارد؛ بنابراین نمی توان به راحتی میزان دقیقی از سوختن کالری در طناب زدن برای لاغری را بیان کرد. با این حال یک تخمین خوب زده شده که به شرح زیر است:

-به طور میانگین ۱۶-۱۰ کالری در هر دقیقه می سوزد.

-زمانی که مدت بیشتری، این ورزش را انجام می دهید، مثلا برای ۱۰ دقیقه طناب بزنید، می توانید ۱۶۰ کالری بسوزانید که اساسا معادل ۱ مایل پیاده روی است. حرکات اضافی و سرعت بیشتر، سبب سوختن کالری بیشتر می شود. اما به طور کلی هر گونه سرعت در طناب زدن، می تواند در شدت در سوختن کالری موثر واقع شود.

-۳۰ دقیقه از این تمرین می تواند حدود ۵۰۰ کالری بسوزاند.

قوانین طناب زدن

دستورالعمل های عالی بسیاری وجود دارند که می توانید آن ها را دنبال کنید، به خصوص اگر در ورزش طناب زنی، مبتدی هستید.

-کفش های مناسب، راحت و مجهز بپوشید تا از فشارهای مکرر جلوگیری کنید.

-این ورزش را در محلی انجام دهید که سقف آن بالا است، به خصوص زمانی که مبتدی هستید و طناب، بالاتر از سرتان قرار می گیرد.

-در وسط طناب بایستید. دستگیره ها باید به میانه ی زیر بغلتان برسند.

-پرش های بلند انجام ندهید که سریع تر خسته می شوید و حتی خطر آسیب دیدگی نیز افزایش می یابد.

معایب طناب زدن

علیرغم مزایای بسیاری که در طناب زدن وجود دارد، عوارض جانبی نیز وجود دارند که در ارتباط با این ورزش به وقوع می پیوندند و عبارتند از آسیب ناشی از فشار های مکرر، سرعت کم منحنی یادگیری و کاهش بازدهی تمرین.

فشار مکرر: صدها بار بالا و پایین پریدن، بخصوص اگر هر روز این کار را انجام دهید، فشار زیادی روی انگشتان پا، مچ پا، زانو و ساق پا وارد می کند. اگر این تمرین را بیش از حد انجام دهید، قطعا احساس درد عضلانی خواهید کرد که می تواند راه رفتن و یا ورزش بدون درد را برایتان سخت کند.

منحنی یادگیری: طناب زدن، تمرین بصری نیست و برخی از مردم، برای تسلط بر هماهنگی لازم تلاش زیادی می کنند. دراین موارد، آن را با احتیاط انجام دهید و از انجام آن ناامید نشوید. برای بسیاری از افراد، یک منحنی یادگیری برای مسلط شدن به این ورزش وجود دارد اما  این روند نیز می تواند یک تجربه ی نا امید کننده باشد.

کاهش بازدهی: در ابتدا، داشتن یک تمرین قوی روزمره، به سرعت نتیجه اش را نشان می دهد. مانند بهبودی عضلات خاص و کاهش وزن به دلیل سوزاندن کالری. با توجه به این که بدن، با تمرین و فشار سازگار می شود نیاز دارید که شدت و یا مدت زمان انجام ورزش را افزایش دهید تا نتایج بهتری داشته باشید.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *