سلامتیسلامتی پوستسلامتی مونکات سلامتی

آشنایی با دلایل خارش شدید پوست سر!

هیچ چیز نمی‌تواند بدتر از خارش شدید پوست سر باشد. خشکی و خارش پوست سر می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

۱- رنگ‌کردن موها

آیا تا به حال توجه کرده‌اید بعد از هر نوبت رنگ‌کردن موهای‌تان پوست سرتان دچار خارش آزاردهنده‌ای می‌شود؟ این موضوع نشانه بارزی از وجود حساسیت پوستی به نوع رنگی است که از آن استفاده می‌کنید. خوشبختانه، این نوع خارش خود به خود از بین خواهد رفت و تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید عدم استفاده از همان نوع رنگی است که دفعه قبلی باعث ایجاد خارش در پوست‌ سرتان شده بود و اگر باز هم مشکلات برطرف نشد توصیه می‌شود به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. توجه داشته باشید اگر خارش سر همراه با التهاب و کهیر است مشکل بسیار جدی‌تر از واکنش طبیعی پوست‌تان است و حتما باید درمان را خیلی سریع آغاز کنید.

۲- آفتاب‌سوختگی

در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی و لازم، پوست‌سرتان هم مثل سایر اعضا بدن، می‌تواند دچار آفتاب‌سوختگی و عواقب ناشی از آن شود. این موضوع بدین معناست که اگر شما به هر دلیلی در معرض بیش از حد آفتاب قرار می‌گیرید حتما باید جوانب احتیاطی را رعایت کنید و استفاده از کلاه یا کرم‌های ضد‌آفتاب برای هر قسمت از پوست‌سرتان مانند فرق سر را فراموش نکنید. معمولا خارش ناشی از این نوع سوختگی هم شبیه به سایر آفتاب‌سوختگی‌ها به مرور از بین خواهد رفت اما به دلیل حس ناخوشایندی که در اثر این عارضه ایجاد می‌شود می‌توانید از کرم‌ها و یا لوسیون‌هایی که مختص سوختگی و برای تسکین درد استفاده می‌شوند مصرف کنید.

۳- شوره‌سر

تقریبا همه افراد در طول زندگی خود وجود شوره‌سر را تجربه کرده‌اند و به خوبی از عواقب ناخوشایند آن آگاه هستند. به‌طور کلی شوره‌سر همراه با خارش است و همین موضوع دلیل ایجاد شوره‌سر را که ناشی از پوسته‌پوسته شدن پوست سر است بیشتر هم می‌کند. مطابق تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شد، این عارضه به دلیل رشد بیش از حد نوعی باکتری تخمیرکننده است که می‌تواند با استفاده از شامپوهای مخصوص که حاوی زینک و سلنیوم هستند کنترل شود. اگر استفاده از شامپو موثر واقع نشد توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با استفاده از داروهای قوی‌تر مشکل‌تان کاملا برطرف شود.

۴- اگزما

اگزما عارضه‌ای است که باعث ایجاد تورم، قرمزی و خارش پوست بدن می‌شود و حتی در مواردی می‌تواند در پوست کف سر هم دیده شود. به‌طور خاص، یک نوع اگزما به نام سبورئیک در پوست سر ایجاد می‌شود و معمولا بدون درمان هم از بین می‌رود. اما در بعضی موارد، برخی  افراد برای از بین بردن این نوع اگزما نیازمند کمک و درمان هستند. برای رفع این عارضه سعی کنید هر روز سرتان را با یک پاک‌کننده مناسب و ملایم پاک کنید و اگر باز هم مشکل‌تان برطرف نشد از پزشک متخصص کمک بگیرید.

۵- پسوریازیس (داءالصدف)

این عارضه که هم‌زمان با خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن پوست  همراه است می‌تواند در هر قسمت از بدن حتی پوست‌سر هم دیده شود. در حقیقت، این عارضه نوعی بیماری خود ایمنی مزمن محسوب می‌شود و برای درمان آن بهترین راه‌حل استفاده از داروهای بدون نسخه‌ مثل شامپوهایی است که معمولا حاوی اسید سالیسیلیک و یا زغال سنگ هستند و می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها تهیه و استفاده کنید. در صورت بیشتر شدن این عارضه توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز داروهای قوی‌تر هر چه سریع‌تر مشکل‌تان به طور کامل برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *