دهان و دنداننکته های عطارباشی

۳ راه سریع و طبیعی برای رفع سفیدی روی زبان

همان‌طور که می‌دانید زبان یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین اعضا بدن ما برای صحبت کردن، عمل بلع و چشیدن غذاها است. با علم بر این موضوع تمیزی و نگهداری صحیح از این عضو مهم بسیار ضروری است. معمولا یک زبان سالم صورتی رنگ است و زمانی که به رنگ سفید متمایل می‌شود خبر از وجود باکتری‌ها، سلول‌های مرده و غیره می‌دهد. سفید رنگی زبان همراه با وجود نقاط سفید رنگ و ظاهر شدن حفره‌های کوچک روی آن است. اغلب اوقات این تغییر رنگ موقتی بوده و برای بدن خطر‌ساز نمی‌شود. اما در بعضی موارد این تغییر رنگ نشانه بارزی از وجود بیماری خاص است و باید دلیل ایجاد آن ریشه‌یابی و هر چه سریع‌تر درمان لازم آغاز شود.
معمولا دلایل شایع ایجاد این عارضه عبارتند از:
– بیماری یا عفونت
– محرک‌های محیطی
– واکنش به مصرف داروهای خاص
– کم شدن آب بدن
– عدم رعایت بهداشت دهان
– تورم یا التهاب زبان
– مصرف غذاهای تند
اما درمان‌های طبیعی موثر برای رفع این عارضه کدامند؟

۱- نمک

نمک یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای رفع سفیدی زبان است. در حقیقت، استفاده از نمک تنها باعث برطرف شدن سفید رنگی زبان نمی‌شود و می‌تواند به بهداشت بیشتر دهان‌تان هم کمک زیادی ‌کند. استفاده از نمک باعث لایه‌برداری طبیعی سلول‌های مرده درون دهان و روی سطح زبان می‌شود. این ماده طبیعی خاصیت ضدعفونی کننده دارد و با از بین بردن باکتری‌های مضر باعث رفع بوی بد دهان می‌شود. به طور کلی برای استفاده از نمک ۲ راه‌کار متفاوت وجود دارد:

راه کار اول: غر‌غره کردن آب‌نمک

مواد لازم:

– نمک ۱ قاشق چای‌خوری
– آب‌گرم ۱ لیوان
نمک را در آب‌گرم حل کنید و بعد آن را غر‌غره کنید. سعی کنید ۲ تا ۳ بار در روز از این درمان استفاده کنید تا سفیدی زبان کاملا بر‌طرف شود.

راه کار دوم: مسواک زدن با نمک

مواد لازم:

– نمک ۱ قاشق چای‌خوری
– مسواک
نمک را روی زبان خود بریزید و با استفاده از مسواک تمامی سطح روی آن را تمیز کنید. ۱ دقیقه مسواک بزنید و بعد آن را با آب ‌گرم بشویید. برای نتیجه مثبت، ۲ بار در روز از این شیوه استفاده کنید.

۲- ماست

استفاده از ماست یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که با کمک آن می‌توانید سفیدی روی زبان را از بین ببرید. ماست دارای خاصیت پروبیوتیک است و می‌تواند برای از بین بردن قارچ‌ها که معمولا از شایع‌ترین دلایل سفید رنگ شدن زبان هستند بسیار مناسب باشد. در این روش درمانی کافی است تا شب‌ها قبل از خواب ۲ قاشق غذا‌خوری ماست را در دهان خود بریزید و بگذارید در طول شب در دهان‌تان باقی بماند. توصیه می‌شود برای اثر‌بخشی کامل و مورد نظرتان، روزانه از این درمان استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم هر روز نصف کاسه ماست بخورید تا محیط درون دهان‌تان تمیز باقی بماند.

۳- روغن آرگان

روغن آرگان خاصیت ضد‌قارچی، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و برای پاک‌سازی محیط دهان می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. به خاطر داشته باشید دهان ورودی بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های مضر برای بدن ما است و به طور کلی شیوه استفاده از روغن‌های گیاهی به منظور تمیز نگه داشتن محیط دهان بسیار کارآمد است و می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های ناشناخته موثر باشد. در این روش قبل از مسواک زدن ۱ قاشق غذا‌خوری روغن آرگان را در دهان خود  بریزید و آن را در همه دهان‌تان بگردانید، از زیر زبان گرفته تا در بین دندان‌ها. ۱۵ دقیقه روغن را در دهان‌تان نگه دارید و به چرخش آن ادامه دهید تا روغن شیری رنگ شود. سپس روغن را از دهان خود بیرون بریزید و با آب گرم دهان‌تان را بشویید. برای سالم و تمیز نگه داشتن زبان خود سعی کنید روزانه ۱ مرتبه از این شیوه درمانی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *