ترک شکر

۱۰دلیل قانع کننده برای ترک شکر

مصرف مقادیر بالای شکر در رژیم غذایی، ایده ی مناسبی برای ادامه یک زندگی سالم نیست. اگر بدانید پس از مصرف شکر بدنتان چه واکنشی نشان می دهد، بدون شک شکر را در فهرست مواد غذایی ممنوعه قرار می دهید.

در ادامه ده نکته در مورد شکر ذکر می کنیم که امیدواریم شما را به تامل بیشتر برای تغییر در عادات غذایی تان وادار کند.

How Sugar Causes Heart Blockage

۱-اثر منفی شکر بر عملکرد قلب

با این که تاثیر مصرف مقادیر زیاد شکر در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بارها مورد تاکید قرار گرفته است، اما مطالعات جدید نشان می دهید مکانیسم پمپاژ قلب با مصرف شکر تحت تاثیر قرار گرفته و احتمال ابتلا به نارسایی قلبی وجود دارد. شکر از دو واحد قندی سده تر به نام گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. گلوکز در بدن ترکیبی به نام گلوکز۶-فسفات تبدیل می شود که این ترکیب، تغییراتی در پروتئین های موجود در ماهیچه ی قلب ایجاد می کند که در نهایت به نارسایی قلبی منجر می شود.

۲- مصرف شکر و ابتلا به سرطلان

نتایج مطالعات اخیر نشان داده است ، ارتباط منفی بین مصرف مقادیر زیاد شکر و نشاسته با میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان پستان و سرطان روده ی بزرگ وجود دارد.

ترکیبی با عنوان بتاکاتنین پس از مصرف مقادیر زیاد شکر در بدن تولید می شود که سلول های بدن را مستعد سرطانی شدن می کند. این ترکیب در بسیاری از بافت های بدن تولید می شود. جهش و افزایش بیان ژنی این پروتئین با سرطان های گوناگونی مرتبط است، از جمله سرطان های پستان، روده ی بزرگ، ریه، تخمدان، مخاط رحم.

۳- شکر، قاتل خاموش

شکر قاتل خاموش است، زیرا بدون هشدار یا زنگ خطر عمل می کند. اگر چند سال است اضافه وزن دارید و نمی دانید علتش چیست، بهتر است به مقدار شکری که مصرف می کنید بیشتر توجه کنید. لپتین، هورمونی است که به شما پیام سیری می دهد، هر جند بسیاری از ما این پیام سیری که از مغز ارسال می شود را نادیده می گیریم.

در برخی افراد، عملکرد این هورمون مختل شده و سبب افزایش میزان مصرف غذا و در نتیجه چاقی می شود. مصرف زیاد شکر شرایطی در بدن ایجاد می کند که اصطلاحا مقاومت به لپتین نامیده می شود و در واقع پیام سیری در این افراد ارسال نمی شود. برای سلامت خود و خانواده مصرف شکر را به حداقل برشانیم.

۴- عملکرد یکسان شکر و الکل بر کبد

مطاله ای که به تازگی در معتبرترین مجله ی علمی جهان “نیچر” منتشر شده است، این ایده را مطرح می کند که محدودیت ها و هشدارهایی که برای مصرف الکل وجود دارد باید برای شکر نیز شبیه سازی شود.

محققان نشان داده اند، گلوکز و فروکتوز در مقادیر بالای مصرف، اثرات سمی بر کبد دارند و این اثرات مشابه با متابولیسم الکل و اثرات آن روی این اندام است. همچنین شکر می تواند مشابه با الکل عامل ابتلا به چند بیماری مزمن باشد.

اگر تصور می کنید اندام لاغر شما را از ابتلا به آسیب های کبدی محافظت می کند، سخت در اشتباهید. به تازگی مشخص شده است آسیب به کبد حتی در شرایطی که کالری اضافی مصرف نمی کنیدو به اضافه وزن مبتلا نیستید، ممکن است رخ دهد.

۵- اثر شکر بر تجمع چربی شکمی

مشخص شده است مصرف مقادیر بالای شکر، به ویژه نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه، عامل اصلی اقزایش جمعیت انسان های چاق است. مصرف شکر سبب بلوغ سلول های  چربی شده و زمینه ی بزرگ شدن شکم و ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را فراهم می کند.

۶- شکر در بسیاری از غذاهای بدون قند پنهان است

در حالی که بسیاری از بیماران و حتی افراد سالم در تلاش برای پرهیز از مصرف حاملان اصلی شکر(کیک، کلوچه،آبنبات و …) هستند، اما اغلب از این موضوع شگفت زده می شوند که در بسیاری از غذاهای مورد علاقه شان نیز مقدار زیادی شکر وجود دارد. برخی از این مواد غذایی عبارتند از: سس گوجه فرنگی، کراکرها، افزودنی های سالاد و حتی نان ها. پس لازم است هنگام مصرف این گونه مواد نیز به این موضوع توجه داشته و در مصرف آنها نیز دقت لازم را به عمل آورید.

۷- شکر، قدرت مغز را کاهش می دهد

مصرف مقادیر زیاد شکر، فرآیند پیری را به ویژه در سلول های مغزی تسریع می کند. از دست دادن حافظه و اختلالات شناختی از دیگر اثرات سوء مصرف شکر بر عملکرد مغز هستند.

۸- اعتیاد ژنتیک به مصرف شکر

شاید شما بارها در طول زندگیتان این جمله را به زبان آورده اید که من به شکر معتاد هستم، ولی جالب است بدانید شوخی نکرده اید و واقعا به شکر معتاد هستید.

نتایج مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان داده است در افرادی که عملکرد هورمون گرلین آنها به صورت ژنتیک تغییر کرده است. میزان مصرف شکر آنها بالاتر از افراد دیگر است.

گرلین، هورمونی است که به مغز پیام می دهد شما گرسنه هستید، اگر به هر دلیلی این هورمون عملکرد خود را درست انجام ندهد، باعث می شود که احساس سیری در شما با اختلال ایجاد شود و به نوعی در بدن شما رفتاری شبیه به اعتیاد آن هم به شکر که برای ایجاد حس سیری لازم است شکل بگیرد.

۹- استفاده ببیش از حد شکر عمر شما را کوتاه می کند

  سال ۱۳۹۲، حدود ۱۸۰ هزار مرگ به مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر نسبت داده شد. در حقیقت مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی-عروقی و سرطان را افزایش می دهد.

۱۰- اثر مصرف شکر بر چاقی

بدون شک مهم ترین پیامد مصرف اعتیاد شکر چاقی است. همه ی ما می دانیم کالری اضافی در صورتی که سوزانده نشود، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود.

مصرف غذاهای سرشار از چربی، پروتئین و فیبر با افزایش سیری مرتبط هستند، اما مصرف مقادیر زیاد شکر با ایجاد احساس سیری همراه نیست، برای همین، شما حتی پس از مصرف میان وعده های شیرین، هنوز هم می توانید سرمیز شام حاضر شوید.

شکر از دیدگاه طب سنتی، در حد کم نه تنها مشکلی ندارد، بلکه به عنوان مصلح برخی میوه های ترش مثل انار و زرشک نیز هست. آنچه چربی و شکر را خطرناک می کند. مصرف دائمی و با حجم زیاد این ترکیبات است، چرا که بالاخره این مواد جزء مایحتاج بدن هستند اما حتما باید در میزان مصرف آنها دقت لازم را به عمل آورد.

منبع: مجله نیک ونو/ شماره ۵۴

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *