دهان و دندانسلامتینکات سلامتی

چگونه خونریزی دندان کشیده شده را بند بیاوریم؟

از افتادن دندان شیری بچه ها گرفته تا وحشت بزرگ سالان از دندان پزشک، لق شدن دندان و کشیدن آن تقریبا امری اجتناب ناپذیر است و معمولا با خونریزی همراه است. هر چند استراتژی های ساده ای برای بند آوردن خونریزی وجود دارد، اما هرگز نباید آنها را جایگزین مراجعه به دندان پزشک کرد زیرا گاهی کشیدن دندان به خونریزی بیش از حدی ختم می شود که امکان بند آوردن آن نیست.

اجازه دهید طبیعت کارش را انجام دهد

خونریزی بیش از حد در طی کشیدن دندان بچه ها نشان می دهد که آن دندان بی جهت زود کشیده شده است. اجازه دهید دندان به طور طبیعی شل شود و با کمترین مداخله بیوفتد. به جای اینکه با نخ و انبردست به جان دندان بیوفتید از خود بچه کمک بگیرید. به او بگویید با زبانش با دندان بازی کند. با کمی پیچ و تاب دندان می افتد. اگر این راه چاره ساز نشد دندان را بین دو انگشت تمیز خود بگیرید و به آرامی عقب و جلو کنید. اگر دندان هر گونه مقاومتی نشان داد به معنی این است که هنوز آماده ی کشیده شدن نیست، پس فشار نیاورید. اگر به نظر می رسد دندان به هر دلیلی نمی افتد و مشکل ساز شده به پزشک مراجعه کنید.

به هر حال افتادن دندان بدون خون ریزی نیست. به یاد داشته باشید که چند قطره خون با بزاق مخلوط می شود و حجم قابل توجهی می سازند. پس از قبل با کودک خود صحبت کنید و وی را آماده سازید. دهان را با کمی آب سرد شستشو دهید. یک بار کافی است. زیرا باید خون لخته شود و هر بار شستشو خون لخته شده را می شوید و مجددا شاهد خونریزی خواهید بود.

گازی تمیز روی دندان قرار دهید

اگر خونریزی اولیه بند نیامد، یک تکه گاز تمیز را به آب آغشته کنید و در دهان کودک روی دندان قرار دهید و از وی بخواهید آن را فشار دهد. به او بگویید که گاز را شل نکند و آن را تکان ندهد. اگر فرزندتان کوچک است و نگران بلعیده شدن گاز هستید، خودتان آن را در دهان وی نگه دارید. پس از ۱۵ دقیقه گاز را چک کنید. اگر خونریزی بند نیامده است، آن را عوض کنید و با دندان پزشک تماس بگیری

دهان کودک را نشویید

در حالیکه توصیه ی رایج این است که دهان را با آب ولرم و نمک بشویید، این کار باعث حل شدن لخته ی تشکیل شده و شروع مجدد خونریزی می شود. دهان را با دهان شویه ی پراکسید هیدروژن نیز نشویید. این کار نیز تاثیر مشابهی دارد. نوشیدنی و غذاهای گرم، جست و خیز نیز باعث افزایش خونریزی می شوند. تا روز بعد از مواد غذایی گرم دوری کنید.

از چای کیسه ای استفاده کنید

تانیک اسید درون چای کیسه ای به آرامش دهان و بند آمدن خون کمک می کند. چای کیسه ای نباید گرم باشد. آن را در مقداری آب ولرم خیس کنید، سپس بین دندان نگه دارید.

اجازه دهید دندان پزشک دندان را بکشد

اگر دندان خود به خود نیافتاد، بهترین کار مراجعه به دندان پزشک است. اغلب خونریزی های شدید به دلیل آسیب به لثه در طی کشیدن غیرحرفه ای یا باقی ماندن تکه ای از دندان پوسیده در لثه و ایجاد عفونت است. مراجعه به دندان پزشک و رعایت توصیه های وی امن ترین راه است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *