تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

آیا رژیم غذایی باعث می‌شود سردرد بگیرید؟

این را می‌دانم که اکثر شما حتی زمانی که کلمه ی «رژیم» را می‌شنوید سردرد می‌گیرید! این بدین دلیل است که اشخاص زیادی وقتی رژیم می‌گیرند، خودشان را از مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین و مواد غذایی ضروری است محروم می کنند. مثل همیشه، کمی تحقیق می‌تواند چشمان شما را باز کند و باعث شود بدانید که چه چیزی باعث می شود چنان احساسی پیدا کنید و چه کاری را اشتباه انجام داده اید. در ادامه چندین محرک سردرد را برایتان فهرست کرده ایم:

  1. قند خون پایین

بصورت علمی ثابت شده است که بین سردرد و قند خون پایین ارتباطی قوی وجود دارد. اگرچه این بدین معنی نیست که هربار که سردرد گرفتید باید یک شکلات کامل یا یک کیک بزرگ را بخورید! هنوز هم می توانید مراقبت وزنتان باشید و در عین حال احساس خوبی هم داشته باشید. یک راه خوب، خوردن کراکر غلات یا ماست‌ میوه ای است. مثلا من خودم ماست میوه‌ای درست می کنم. بدین ترتیب می‌توانم خودم طعم را انتخاب کنم و مطمئن باشم که سالم و طبیعی هم هست.

  1. عدم استفاده از تمام گروه‌های غذایی

رژیم گرفتن به این معنی نیست که فقط از غذاهای خاصی استفاده کنید. شما باید از تمام گروه های غذایی بخورید، اما مراقب مقدار خوردنتان باشید. بنظر می رسد که معمولا توصیه می‌کنند روغن‌ها و چربی‌ها را از غذاهایتان حذف کنید. اما روغن‌هایی مانند آنهایی که در بذر کتان، گردو، تخم کدو، آووکادو، ماهی سالمون، ساردین، کولی و غیره پیدا می‌شود، سرشار از امگا۳ هستند. فقدان امگا۳ در بدن نه تنها باعث سردرد می شود، بلکه می تواند به بیماری های دیگری نیز ختم شود.

دقیقا چنین واکنشی نسبت به امگا۶ و امگا۹ نیز وجود دارد. پس نباید تمام چربی‌ها را از برنامه‌ی غذاییتان حذف کنید، همچنین به یاد داشته باشید که باید از تمام گروه‌های غذایی مصرف نمایید.

دلیل سردرد در رژیم غذایی
  1. پروتئین بیش از اندازه

بسیاری از رژیم های غذایی بر پایه‌ی مقدار زیادی پروتئین تدوین می‌شوند. همانطور که قبلا گفتم، بهتر است در زمینه‌ی گروه‌های غذایی تعادل برقرار کنید. به اعتقاد انجمن قلب آمریکا، یک رژیم پر پروتئین قابل توصیه نیست، چرا که باعث محدود کردن غذاهای دیگر که منبع مواد غذایی ضروی هستند می‌شود. بدین ترتیب در معرض خطر افزایش سطح کلسترول و مشکلات قلبی دیگری قرار خواهید گرفت. و باید بدانید که یکی از اولین علائم فشار خون بالا، سردرد است.

  1. عدم سازش غذاها

اگر شما رژیمی که توسط یک متخصص تغذیه تدوین شده است را اجرا می‌کنید اما هنوز سردرد دارید، ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد. اشخاص بسیاری هستند که توانایی سازش با هر ماده ی غذایی را ندارند. به اعتقاد موسسه ی سردرد ملی، شاید دلیل ناراحتی شما غذاهایی مثل مخمرها، ترشی یا مواد غذایی ترش، جگر مرغ، کشمش، خربزه، آوکادو، آلو قرمز، موز و خیلی چیزهای دیگر باشد.

راه حل این است که پس از مصرف هر ماده‌ی غذایی که درون برنامه‌تان هست، بررسی کنید که چه احساسی پیدا می‌کنید. اگر پس از در نظر گرفتن تمام موارد بالا هنوز هم سردرد دارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به یک پزشک مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که کاهش وزن یا حفظ تناسب اندام، همیشه فقط در مورد رژیم غذایی نیست، بلکه بیشتر درباره ی سبک زندگی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *