درمان بیماریروانشناسیسلامتی

ارتباط میان اضطراب و بیماری دیابت

دیابت شانس اضطراب را بالا می‌برد!

هر انسانی در موقعیت‌های مختلف می‌تواند اضطراب را تجربه کند، اما افراد مبتلا به اختلال اضطرابی، نگرانی و هراس شدید و غیرقابل کنترلی را احساس می‌کنند که تداوم دارد و حتی می‌تواند با گذشت زمان نیز تشدید شود. افراد مبتلا به اضطراب می‌توانند افکار ناخوانده‌ای داشته باشند، از بعضی موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنند و حتی علائم جسمانی مانند فشار خون بالا در آنان مشاهده شود. این نکته را هم باید مد نظر داشت که اختلال اضطرابی درست مانند بیماری دیابت، نوعی بیماری محسوب می‌شود.
تفاوت بین اضطراب روزمره و اختلال اضطرابی که نیاز به تشخیص بالینی دارد، به میزان اثرگذاری اضطراب در زندگی هر فرد وابسته است. به‌ گفته متخصصان، تشخیص بالینی اختلال اضطرابی براساس شدت مختل شدن زندگی به‌ واسطه اضطراب و ناتوانی فرد در به انجام رساندن امور اصلی زندگی‌اش تعیین می‌شود.
اگرچه افراد مبتلا به اضطراب می‌توانند از خانواده‌شان مراقبت کنند و وظایف کاری‌شان را به انجام برسانند، اما اضطراب همواره می‌تواند کیفیت عملکردی آنان را تحت تاثیر خودش قرار بدهد.

ارتباط میان اضطراب و بیماری دیابت

مطالعات علمی نشان می‌دهند که افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲، بین ۲ تا ۴ برابر بیشتر از انسان‌های دیگر با شانس ابتلا به اضطراب وافسردگی مواجه هستند. طبق مطالعه منتشرشده در Medical Science Monitor، ۴۲ درصد از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲، به اضطراب و ۲۸ درصدشان هم به افسردگی مبتلا هستند. در ضمن، زنان اساسا بیشتر از مردان با شانس ابتلا به اضطراب مواجه می‌شوند.
جالب است بدانید که بعضی از مطالعات نشان می‌دهند مبتلا بودن به اضطراب می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ همراه شود. براساس مطالعه منتشرشده در Psychoneuroendocrinology، اگر سطح IL-۶ (نوعی پروتئین که واکنش سیستم ایمنی و روند بهبودی را در بدن تحریک می‌کند) به اندازه مطلوب نباشد، شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ بیشتر می‌شود.

چه علت‌هایی باعث شکل‌گیری اضطراب در بیماران دیابتی می‌شوند؟

علت‌های شکل‌گیری اضطراب در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲، کاملا چندگانه و گسترده هستند. کارهای روزمره‌ای مانند بررسی سطح قند خون، مصرف داروها و تلاش برای مدیریت، همگی می‌توانند برای بیماران استرس‌زا باشند. همچنین این بیماران نگرانی‌هایی را درباره مصرف غذاهای جدید، سفر کردن، عوارض بیماری دیابت و… تجربه می‌کنند. اثرگذاری عارضه‌های این بیماری بر زندگی خانوادگی و همین‌طور هزینه‌های مالی برای مدیریت بیماری دیابت نیز دو عامل مهم دیگر هستند که نباید از نقش آن‌ها در شکل‌گیری استرس و اضطراب غافل شد.
بعضی از بیماران دیابتی دائما نگران کلیه‌های خودشان هستند و شدیدا از تصور دیالیز می‌ترسند. همین نگرانی و هراس نیز باعث می‌شود که شانس شکل‌گیری اضطراب در آنان بالاتر برود.

فرد مبتلا به بیماری دیابت و اضطراب را چه‌طور کمک کنیم؟

اگر یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان شما به بیماری دیابت نوع ۲ و همچنین اختلال اضطرابی مبتلا است، رفتار و گفتار مثبتی داشته باشید و او را سرزنش نکنید. از نصیحت کردن و تلاش‌های مشابه نیز پرهیز کنید. افراد مبتلا به اختلال اضطرابی، در هر شرایطی (فرقی نمی‌کند که مبتلا به بیماری باشند یا نه)، می‌خواهند که مورد توجه قرار بگیرند و دیگران به حرف‌های آنان گوش بدهند. پس سعی کنید که شنونده خوبی باشید و نه گوینده مطلق.

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *