سلامتیسلامتی پوست

این افراد بهتر است که همیشه از وازلین دوری کنند.

در حالی که وازلین برای محافظت از لب‌ها و گونه‌ها در مقابل آب‌وهوای سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتیجه مثبتی هم دارد، اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده از وازلین به‌عنوان مرطوب‌کننده و برای تمامی قسمت‌های صورت اصلا ایده مناسبی نیست، چون این کار می‌تواند به مسدود شدن منافذ پوستی آنان منجر شود. با این‌ حال، واقعیت این است که وازلین در گروه ترکیبات غیرجوش‌زا طبقه‌بندی می‌شود. کلمه جوش‌زا (comedogenic)، اصطلاحی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (US. FDA) برای توصیف آن دسته از محصولات آرایشی به‌کار می‌رود که باعث شکل‌گیری جوش‌ها (معمولا هم انواع سرسیاه و سرسفید) روی پوست می‌شوند.
طبق گفته‌های بعضی از متخصصان پوست، وازلین و روغن‌های گرفته‌شده از آن (انواع شفاف و بدون بو) گاهی اوقات می‌توانند باعث شکل‌گیری آکنه‌ها شوند. با این‌که بعضی از مطالعات نشان داده‌اند روغن‌های کارخانه‌ای تهیه‌شده از وازلین می‌توانند جوش‌زا باشند، اما انواع آرایشی که تاییدیه غیرجوش‌زا بودن را دریافت کرده‌اند، چنین مشکلی ایجاد نمی‌کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که وازلین به‌ خاطر چرب بودنش برای پوست‌های مستعد آکنه مضر است، اما مطالعات علمی نشان نمی‌دهند که وازلین‌های استاندارد و دارای تاییدیه به انسداد منافذ پوستی و شکل‌گیری جوش‌ها منجر شده باشند.
با این‌ حال، نباید ناگفته بماند که متخصصان به افراد مبتلا به آکنه و مستعد به تشدید آکنه توصیه می‌کنند که اساسا از مرطوب‌کننده‌های غلیظ بر پایه وازلین استفاده نکنند.
بعضی از افراد هم باور دارند که وازلین دارای نوعی خصلت مسدودکننده است و درنتیجه می‌تواند از خارج شدن سموم، ترکیبات عرق و سبوم از پوست جلوگیری کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، پوست نمی‌تواند نفس بکشد یا سموم را دفع کند و درنهایت فرد با مشکل انسداد منافذ پوستی و جوش‌های مختلف مواجه می‌شود.
در نهایت باید گفت که استفاده از وازلین اساسا به ویژگی‌های خاص هر فرد بستگی دارد و بعضی از افراد بهتر است که همیشه از وازلین دوری کنند.

درمان خشکی پوست 

بسیاری از متخصصان پوست، استفاده از وازلین را برای درمان خشکی پوست شدید توصیه می‌کنند. وازلین در این موارد به‌عنوان عامل نرم‌کننده و مرطوب‌کننده در نظر گرفته می‌شود که پوست را لطیف و نرم می‌سازد و علاوه بر جایگزین‌سازی چربی‌های مورد نیاز پوست، از مشکل دفع آب از طریق اپیدرم (TEWL) جلوگیری می‌کند. وازلین، این توانایی را دارد که نوعی لایه محافظتی روی پوست ایجاد کند و مانع از دفع آب درون پوست شود. این ترکیب همچنین اثرات منفی مربوط به آب‌وهوا و همچنین آلودگی‌ها را به حداقل می‌رساند.

تسکین اگزما

وازلین را می‌توان در محصولاتی که توسط متخصصان پوست برای افراد مبتلا به اگزما تجویز می‌شود نیز پیدا کرد. درواقع، بعضی از افراد مبتلا به اگزما با استفاده از محصولات مختلف با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، اما استفاده از وازلین دارای اثربخشی بالایی برای آن‌ها است و خشکی پوست‌شان را به‌ خوبی تسکین می‌دهد. ضمن این‌که وازلین فاقد عطر و رایحه است و شانس تحریک‌پذیری پوست را هم به حداقل می‌رساند. بعضی از مراجع متبر در زمینه اگزما نیز استفاده از وازلین را به‌عنوان مرطوب‌کننده برای موارد ابتلا به اگزما توصیه می‌کنند.

خشکی آرنج و زانو

با توجه به چرب بودن بسیار زیاد وازلین، می‌توان از آن برای رفع مشکلات مربوط به خشکی آرنج و زانو هم استفاده کرد. این کار باید یک یا دو بار در هفته (خصوصا در فصل زمستان) انجام شود، چون پوست در این شرایط به خشکی و خارش شدید تمایل دارد.

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *