بارداریسلامتی

آیا ابتلا به اندومتر در بارداری خطرناک است؟

بارداری به‌طور موقت دوره‌های قاعدگی دردناک و خون‌ریزی‌های شدید در این دوره‌ها را متوقف می‌کند که معمولا از ویژگی‌های آندومتریوزیس (اِندومتر) هستند. همچنین ممکن است که بارداری، موقتا بهبودی‌های دیگری هم در وضعیت آندومتریوزیس ایجاد کند.
افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری، فواید خاصی برای بعضی از زنان دارد. این‌طور تصور می‌شود که هورمون پروژسترون، رشد آندومتریوزیس را مهار می‌کند و حتی مانع از ادامه رشد آن می‌شود. درواقع، پروژستین که نوعی پروژسترون مصنوعی است، عمدتا برای درمان زنان مبتلا به آندومتریوزیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این‌ حال، بعضی از زنان هم هیچ بهبودی‌ای را تجربه نمی‌کنند. حتی بعضی از آنان ممکن است که با تشدید علائم در دوران بارداری مواجه شوند. دلیلش این است که هم‌زمان با منبسط شدن رحم برای رشد راحت‌تر جنین، بافت‌های در معرض آسیب و خطر نیز کشیده می‌شوند. به‌ علاوه، افزایش سطح استروژن نیز می‌تواند رشد آندومتریوزیس را تقویت کند.
زنان باردار و مبتلا به آندومتریوزیس یا همان اِندومتر، می‌توانند تجربه‌های کاملا متفاوتی در این دوران داشته باشند. درواقع، عوامل مهمی هستند که وضعیت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این عوامل عبارت‌اند از شدت بیماری، وضعیت تولید هورمون‌ها در بدن و نحوه واکنش نشان دادن بدن نسبت به بارداری.
حتی اگر علائم اندومتر در دوران بارداری بهبود پیدا کنند، این علائم پس از تولد نوزاد دوباره به حالت قبلی برمی‌گردند. شیردهی به نوزاد هم می‌توانند بازگشت علائم را به تاخیر بیندازد، اما همین‌ که دوره قاعدگی شروع شود، شانس بازگشت علائم نیز بالا می‌رود.

خطرات و عوارض

آندومتریوزیس می‌تواند خطر ابتلا به عوارض مختلف در دوران بارداری یا در زمان زایمان را افزایش بدهد. این خطرات می‌توانند به‌ علت التهاب، وارد شدن آسیب‌های ساختاری به رحم و اثرات هورمونی ایجاد شوند.

سقط جنین

چندین مورد از مطالعات نشان داده‌اند که میزان سقط جنین در زنان مبتلا به آندومتریوزیس، بیشتر از زنان غیرمبتلا به این بیماری است. این واقعیت حتی زنان مبتلا به اندومتر خفیف را هم شامل می‌شود. یکی از تحلیل‌ها در همین زمینه نشان می‌دهد که شانس سقط جنین در میان زنان مبتلا به آندومتریوزیس ۳۵.۸ درصد است، در حالی که این میزان در بین زنان غیرمبتلا به آندومتریوزیس به ۲۲ درصد می‌رسد. شما یا پزشک نمی‌توانید هیچ کاری برای جلوگیری از سقط جنین انجام بدهید، اما باید از نشانه‌های آن آگاهی داشته باشید تا بتوانید مراقبت‌های پزشکی را به‌موقع دریافت کنید.
اگر از بارداری شما کمتر از ۱۲ هفته می‌گذرد، علائم سقط جنین در شما باید شبیه به قاعدگی باشند: خون‌ریزی، گرفتگی عضلانی در ناحیه شکم وکمردرد. همچنین شما باید تغییر در وضعیت بافت آسیب‌دیده را احساس کنید. این علائم پس از هفته دوازدهم نیز مشابه هستند، اما شدت بیشتری به خود می‌گیرند.

درمان

جراحی و هورمون‌درمانی، شیوه‌های درمانی استاندارد برای آندومتریوزیس هستند که معمولا برای زنان باردار توصیه نمی‌شوند. مسکّن‌های بدون نسخه هم می‌توانند به کاهش دردهای ناشی از آندومتریوزیس کمک کنند، اما زنان باردار نباید بدون مشورت پزشک درباره مسکّن انتخابی و میزان استفاده از آن، خودسرانه به مصرف این داروها اقدام کنند.
بعضی از اقدامات موثر دیگر عبارت‌اند از
– حمام گرم
– خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر برای کمک به کاهش یبوست
– راه رفتن و نرمش‌های آرام برای تسکین کمردرد ناشی از آندومتریوزیس

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *