درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

سیگار کشیدن در موارد ابتلا به بیماری دیابت چه پیامدهایی دارد؟

آیا سیگار کشیدن می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود؟

براساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (US. CDC)، افراد سیگاری اساسا ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری با احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع ۲ مواجه هستند. یکی از دلایلش، این است که سیگار کشیدن بر نحوه عملکردانسولین در بدن تاثیر می‌گذارد، چون نیکوتین درون سیگار دقیقا مقاومت به انسولین را تحریک می‌کند. انسولین به گلوکز کمک می‌کند تا وارد سلول‌های بدن شود و به آن‌ها سوخت برساند، اما سیگار کشیدن همین فرآیند را با چالش مواجه می‌سازد، چون واکنش به انسولین را ضعیف می‌کند و درنتیجه سطح گلوکز را در بدن بالاتر می‌برد.
اگر سیگار کشیدن باعث مبتلا شدن شما به بیماری دیابت نوع ۲ شود، قطعا ادامه دادن به استعمال سیگار وضعیت شما را بدتر خواهد کرد. درواقع، استعمال سیگار در چنین شرایطی، کنترل بیماری دیابت را سخت‌تر می‌کند و همچنین حفظ قند خون در وضعیت پایدار را شدیدا به کار سختی بدل می‌سازد.

سیگار کشیدن در موارد ابتلا به بیماری دیابت چه پیامدهایی دارد؟

سیگار کشیدن در موارد ابتلا به بیماری دیابت می‌تواند طیف وسیعی از پیامدهای زیان‌بار را برای سلامتی شما داشته باشد که مهم‌ترین‌شان به ترتیب زیر هستند:
– مشکلات مربوط به چشم: ترکیبات شیمیایی موجود در نیکوتین می‌توانند باعث ابتلا به نابینایی شوند.
– مشکلات کلیوی: فشار خون نامطلوب می‌تواند با ابتلا به بیماری‌های کلیوی همراه شود.
– آسیب‌های عصبی: سیگار کشیدن و بیماری دیابت به رگ‌های خونی آسیب می‌رسانند و با آسیب‌های عصبی همراه هستند.
– سکته مغزی:‌ بالا رفتن فشار خون به‌واسطه سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری دیابت، باعث مواجهه با سکته مغزی می‌شود.
– حمله‌های قلبی: بالا رفتن فشار خون، قلب را تحت فشار قرار می‌دهد و به حمله قلبی منجر می‌شود.
– متصلب شدن عروق (خصوصا در پاها): ضعیف شدن گردش خون به‌واسطه سیگار کشیدن و مبتلا بودن به بیماری دیابت، عروق خونی را متصلب و سفت‌وسخت می‌کند.
در این موارد هرچه میزان استعمال سیگار را بیشتر کنید، با پیامدهای شدیدتر و بدتری مواجه خواهید شد. از آن‌جایی که حفظ قند خون در وضعیت پایدار برای آن دسته از بیماران دیابتی که سیگار می‌کشند واقعا سخت‌تر است، درنتیجه این افراد باید منتظر پیامدهای شدیدتر باشند.

آیا سیگاری‌ها بیشتر مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستند؟

طبق گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (US. CDC)، مردان جوانی که از طبقات پایین‌تر جامعه هستند، اساسا بیشتر به سمت استعمال سیگار روی می‌آورند. به‌علاوه، افرادی که به‌صورت منظم و روزانه سیگار می‌کشند و تعداد سیگار مورد استفاده آن‌ها در طول روز زیاد است، بیشتر از انسان‌های دیگر با خطر ابتلا به بیماری دیابت ناشی از سیگار کشیدن مواجه هستند. این نکته را هم باید در نظر داشت که افرادی که به‌طور منظم سیگار می‌کشند، سطح قند خون نامنظمی دارند.

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *