روغن هاعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

روغن نخل برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

روغن نخل یا روغن پالم یک روغن نباتی بسیار مفید است که از مغز میوۀ درخت نخل روغنی استخراج می‌شود. نخل روغن آفریقایی (Elaeis guineensis) و نخل روغن آمریکایی (Elaeis oleifera) انواع اصلی نخل‌های روغنی هستند که در تولید روغن نخل از آن‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که روغن نخل حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن می‌باشد به رنگ قرمز و نارنجی است. بعلاوه روغن نخل یکی از چربی‌های طبیعی اشباع شدۀ گیاهی و بسیار نادر است که میزان کلسترول LDL را در بدن فرد بالا می‌برد.

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک فکتس» معمولا در آفریقا، جنوب شرقی آسیا و برخی کشورهای جنوب آمریکا از روغن نخل به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده می کنند. روغن نخل در چند سال اخیر به دلیل فواید آن که ناشی از وجود میزان بالای چربی های غیر قابل اشباع در این نوع روغن می باشد، در سایر نواحی جهان نیز رواج بیشتری یافته است.

فواید روغن نخل برای سلامتی

از فواید روغن نخل برای سلامتی می توان به موارد زیر که با جزئیات توضیح داده شده اند اشاره کرد:

بهبود میزان انرژی

بتا کاروتن یکی از ترکیبات اصلی روغن نخـل می باشد که برای افزایش میزان انرژی و تعادل هورمون های بدن بسیار مفید است.

بهبود بینایی

بتا کاروتن از حیث بهبود بینایی بسیار حائز اهمیت است. آنتی اکسیدان هایی که مکانیزم های قدرتمند دفاعی بدن هستند به وفور در روغن نـخل یافت می شوند. آنتی اکسیدان ها فرآورده های فرعی و سودمند متابولیسم سلولی بوده و از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد عامل بسیاری از تفکیک ها و جهش های سلولی مانند تخریب سلولی بوده که می تواند باعث مشکلات بینایی شوند. استفاده از روغن نخل به جای سایر انواع روغن ها می تواند به پیشگیری از بیماری تباهی لکه ی زرد و آب مروارید کمک کند.

پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی

روغن نخـل حاوی مقدار زیادی کلسترول HDL و LDL می باشد. اگر چه یکی از این کلسترول ها یعنی HDL خوب و LDL بد است اما روغن نخل می تواند تعادل این کلسترول ها را به طور مناسبی در بدن حفظ کند. میزان بالای کلسترول LDL می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به تصلب شرایین که عامل سکته و حملات قلبی است باشد. با حفظ تعادل مناسبی از این کلسترول ها (هردو ی این کلسترول ها مورد نیاز بدن هستند)می توانید از سلامت سیستم قلبی عروقی بدن خود اطمینان داشته باشید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

توکوفرول ها که از اقسام ویتامین E می باشند، آنتی اکسیدان هایی طبیعی هستند که به واسطه ی خنثی کردن رادیکال های آزاد به پیشگیری از سرطان کمک می کنند.رادیکال های آزاد موجب می شوند سلول های سالم به سلول های سرطانی تبدیل شوند بناباین میزان بالای توکوفرول موجود در روغن نخل برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

حفظ سلامت در دوران بارداری

کمبود ویتامین از جمله خطرناک ترین شرایطی است که زنان باردار و جنین با آن مواجه می شوند. ویتامین های D،Aو E به میزان قابل توجهی در روغن نخـل یافت می شوند و از آن جایی که بدن نمی تواند به طور طبیعی این ویتامین ها را حفظ کند مصرف آن ها در قالب رژیم غذایی بسیار ضروری است. بناباین با افزودن روغن نخل به رژیم غذایی،بدن با هیچ گونه کمبود ویتامینی مواجه نمی شود.

اخطار

درصورتی که میزان کلسترول LDL (کلسترول بد)در بدن شما بالا است از مصرف روغن نخل خودداری کنید.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *