روانشناسیروانشناسی شخصیت

۷ راه برای شناسایی آدم دروغگو!

حتما شما هم موافقید که همۀ ما به نوعی دروغ می‌گوییم، این طور نیست؟ گاهی اوقات برای خلاص شدن از موقعیت‌های دشواری که درگیر آن شده‌ایم، مجبور به دروغ گفتن می‌شویم و  گاهی هم فقط برای رها شدن از حماقت‌هایمان دروغ‌های بزرگی می‌گوییم. به طور کلی در این سیارۀ بزرگ تقریبا هر انسانی دروغ گفتن را حداقل یکبار تجربه کرده است. اما چطور میتوانیم یک آدم دروغگو که در هر شرایطی دست از دروغ گفتن بر نمیدارد را بشناسیم؟

به گزارش عطارباشی به نقل از «نیوهلث رمدیز» اگر کسی با هدف خاصی به شما دروغ می گوید، یا اگر به خاطر دروغ کسی زیانی را متحمل شده اید، باید از صحت یا دروغ بودن حرف های او اطمینان حاصل کنید تا بتوانید در آینده از قرار گرفتن در چنین شرایطی خودداری کنید. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟

آدم دروغگو را چگونه شناسایی کنیم؟

نشانه های زیادی برای تشخیص یک آدم دروغگو وجود دارد. برخی از این نشانه ها کاملا واضح و برخی نیز بسیار زیرکانه و غیر قابل شناسایی هستند.بدون تردید نمی توان از طریق ۱ یا ۲ نشانه از لیست داده شده ، آدم دروغگو را تشخیص داد چرا که در برخی موارد افراد از روی عادت و یا به دلیل مشکلات شخصیتیشان از دورغ استفاده می کنند. با این حال، بهتر است بدانید که اگر فردی ۳،۴ و یا بیشتر از علائم ذکر شده ی زیر را داشته باشد می توانید مطمئن باشید که او دروغ می گوید.

مکث طولانی در هنگام صحبت کردن

گاهی اوقات، مردم در هنگام به یاد آوردن خاطرات قدیمی شان در حین صحبت کردنشان مکث می کنند که این امر کاملا هم طبیعی است. با این حال، دروغگو ها نیز در طول صحبت هایشان مدام مکث می کنند، زیرا مغزشان به سرعت در حال ساختن دروغ های جدید می باشند. این خصیصه در آماتورها بیشتر مشاهده می شود.

جزئیات بسیار زیادی از یک موضوع ارائه می‌دهند

ما معمولا خاطرات مان را به طور کلی به یاد می آوریم. حتما روز فارغ التحصیلی تان را به خاطر دارید، شور و اشتیاقی که در آن روز داشتید، و لبخندی که بر چهره ی همه نشسته بود را به خوبی بیاد می آورید. اما اگر کسی از شما بپرسد که مادر همکلاسی شما در آن روز چه لباسی پوشیده بود، چیزی بخاطر ندارید، درست است؟ به دلیل این که تقریبا غیرممکن است که انسان ​​قادر به یادآوردی جزئیات دقیق برخی موضوعات باشد.

به حرکات فَک توجه کنید

در بیشتر موارد آدم دروغگو به دلیل واکنشی روان شناختی، گلویش خشک می شود. به منظور مرطوب شدن گلوی شان، عکس العمل هایی از خود بروز می دهند که در حالت عادی این عکس العمل ها عجیب و غریب به نظر می رسند، برای مثال فک شان را به جلو و عقب حرکت می دهند. بدن شان به حالت ” جنگ و گریز ” درمی آید که واکنشی غیرمستقیم است و می توانید از این واکنش ها به نفع خود استفاده کنید تا تشخیص دهید که آیا این افراد دروغ می گویند یا خیر.

همچنین بخوانید :  اختلالات روانی و طب سوزنی

خود را ساکت و آرام جلوه می‌دهند

مطمئنا، این اشخاص بسیار مغرور و موجه هستند. علت این امر این است که آن ها محکم هستند زیرا عادت به دروغگویی دارند و تلاش می کنند تا از نشان دادن علائم هشدار دهنده ی زبان بدن شان به دیگران جلوگیری کنند. اتفاقا همین حرکات باعث می شوند که شما به دروغ های آن ها پی ببرید. همیشه به یاد داشته باشید که افرادی که صادقانه عمل می کنند، ژست های ریلکس تری دارند.

فقدان حرکات بدن

 هنگامی که حقیقت، به ویژه داستان جالبی را تعریف می کنید، تمایل دارید که داستان خود را با حرکات دست و بدن و هم چنین صورت هیجان انگیزتر کنید. این امری کاملا طبیعی است اما اگر بدن فردی چنین شاخص هایی ندارد یا زبان بدنش حالت نامناسبی داشته باشد، در این صورت مطمئن باشید که دروغ می گوید.

کلمات یا نحوه بیان را تغییر دادن

متاسفانه موارد گفته شده فقط در افرادی که به طور مرتب با آن ها ارتباط برقرار می کنید، موثر هستند. اما راه جامع دیگری نیز برای شناختن کسانی که دروغ می گویند، وجود دارد. مردم برای اجتناب از دروغگویی، به شیوه های مختلفی از زبان استفاده می کنند. برای روشن شدن این مورد، یک مثال برای شما خواهم زد.  به جای گفتن اینکه: ” من کیف پول دوستم را گم کردم.” می گویند: «کیف پول دوستم توسط من گم شده است.» یا حرف هایی از این قبیل. این یکی از ترفند های دروغگویی است که بر ناخودآگاه اثر می گذارند و شما در هنگام شنیدن چنین سخنانی مجبور هستید بیشتر دقت کنید.

سر را به عقب برگرداندن

این نشانه، یکی از نشانه های ظریفی است که در تشخیص آدم دروغگو به شما کمک می کند. برگرداندن سر به عقب واکنشی روانی است زیرا افراد تمایل دارند تا آنجا که می توانند از فردی که به آن دروغ می گویند، فاصله بگیرند، به همین دلیل معمولا بسیار عصبی یا مضطرب هستند و هر چند ثانیه یک بار بدن خود را به عقب کج می کنند. به همین دلیل، همیشه هنگام دروغ گفتن تمام بدن شان درگیر می شود.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *