روانشناسیروانشناسی عمومی

۱۰ کاربرد عملی روان شناسی در زندگی روزمره

● پيدا کردن انگيزه بيشتر

هدف شما چه ترک سيگار باشد، چه کاهش وزن و چه يادگيري يک زبان جديد، درس هايي از روان شناسي مي تواند راهنماي شما در پيدا کردن انگيزه قوي تر و بيشتر باشد. براي افزايش سطح انگيزشي خود در انجام دادن يک کار، مي توانيد برخي از راهنمايي ها و توصيه هاي زير را که برگرفته از پژوهش هايي در روان شناسي شناختي و آموزشي هستند، به کار ببنديد:
معرفي عناصر بديع و تازه براي بالا نگاه داشتن ميزان علاقه مندي خود.
تغيير مسير به منظور جلوگيري از خستگي و يکنواختي.
يادگيري چيزي تازه بر پايه دانسته هاي موجود خود.
قرار دادن هدف هاي روشن که مستقيما مربوط به آن کار باشند.
پاداش دادن به خود براي خوب انجام دادن کار.

● بهبود مهارت هاي مديريت

فرقي نمي کند که شما مدير يک اداره باشيد يا عضو داوطلب يک گروه، دارا بودن مهارت هاي رهبري، به احتمال زياد در مقطعي از زندگي به دردتان خواهد خورد. همه افراد به طور فطري چنين مهارتي را ندارند اما چند راهنمايي ساده که از پژوهش هاي روان شناسي به دست آمده مي تواند مهارت هاي رهبري را در شما بهبود بخشد. يکي از معروف ترين مطالعات در اين زمينه به ارايه نظريه هاي رهبري انجاميده است که سه سبک مختلف رهبري را مطرح مي سازد. بر پايه يافته هاي اين مطالعه و پژوهش هاي بعدي، يکي از روش هاي زير را مي توانيد هنگامي که در موقعيت رهبري يک گروه قرارگرفتيد به کار بنديد:
مسير کلي را مشخص کنيد اما به اعضاي گروه اجازه دهيد که عقايدشان را بيان کنند.
درباره راه حل هاي ممکن براي مساله، با اعضاي گروه صحبت کنيد.
تمرکز خود را بر انگيزش ايده ها قرار دهيد و به نوآوري و خلاقيت افراد پاداش دهيد.

● بهبود ارتباطات فردی

ارتباطات چيزي بسيار فراتر از چگونگي صحبت کردن يا نوشتن است. پژوهش ها نشان داده اند که علايم غيرشفاهي، بخش اعظمي از ارتباطات ميان فردي ما را تشکيل مي دهند. شما به منظور بهتر و موثرتر رساندن پيام خود، بايد ياد بگيريد که چگونه از ارتباطات غيرشفاهي براي بيان مقصود خود استفاده کنيد و نيز اين گونه پيام هاي غيرشفاهي را از کساني که در پيرامون تان قرار دارند بگيريد. برخي راهبردهاي کليدي در زير آورده شده است:
استفاده از برخورد چشمي مناسب.
توجه کردن به علايم غيرشفاهي در ديگران.
يادگيري استفاده از لحن صدا براي تقويت پيام خود.
براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانيد مقاله راهنماي ارتباطات غيرشفاهي را بخوانيد.

● درک بهتر ديگران

همانند ارتباطات غيرشفاهي، توانايي شما در درک هيجانات خود و ديگراني که پيرامون تان قرار دارند، نقش مهمي در روابط و زندگي حرفه اي شما بازي مي کند. عبارت هوش هيجاني بيانگر قابليت درک هيجانات خود و ديگران است. آزمون هوش هيجاني مي تواند به شما در ارزيابي اين توانايي خود کمک کند. به گفته دانيل گولمن روان شناس، ضريب هوش هيجاني درواقع مي تواند مهم تر از ضريب هوشي باشد. براي بالا بردن هوش هيجاني چه کار بايد کرد؟ برخي از راهبردهاي زير را مي توانيد در نظر بگيريد:
ارزيابي و برآورد دقيق واکنش هاي هيجاني خود.
ثبت تجربيات و هيجانات خود در دفتر خاطرات روزانه.
سعي در ديدن وضعيت ها و شرايط از ديدگاه يک فرد ديگر.

● تقويت حافظه

آيا تاکنون اين سوال برايتان پيش آمده است که چرا جزييات دقيق حادثه اي که در دوران کودکي برايتان پيش آمده را به ياد مي آوريد اما نام کسي که همين ديروز ملاقاتش کرديد را فراموش کرده ايد؟ پژوهش هايي که در زمينه چگونگي شکل گيري خاطره هاي جديد در ذهن صورت گرفته و نيز پژوهش هايي درباره اينکه چرا فراموش مي کنيم، يافته هايي را در پي داشته که مستقيما قابل اعمال در زندگي روزمره است.
برخي از روش هاي افزايش قدرت حافظه عبارتند از:
*تمرکز بر روي اطلاعات.
*مرور آموخته ها.

● بهبود کارآیی

صدها کتاب و مقاله به ما روش هايي براي انجام کار بيشتر و موثرتر در يک روز را آموزش مي دهند اما پايه علمي و پژوهشي اين توصيه ها چيست؟ براي مثال، تاکنون چند بار شنيده ايد که انجام چند کار همزمان، مي تواند کارايي و راندمان شما را افزايش دهد؟ در حالي که پژوهش ها نشان داده اند که سعي در انجام بيش از يک کار در يک زمان، به طور جدي باعث کاهش سرعت، دقت و کارايي خواهد شد.
بنابراين درس هايي که از روان شناسي براي بهبود کارايي خود مي توانيد بگيريد عبارتند از:
پرهيز از انجام چند کار به طور همزمان، به ويژه هنگام انجام کارهاي پيچيده يا خطرناک.
تمرکز بر روي کاري که در دست داريد.
کنار گذاشتن عواملي که موجب حواس پرتي مي شود.

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *