تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

آیا ساندویچ کره‌ی بادام زمینی برای من مفید است؟

یک ساندویچ کره‌ی بادام زمینی شاید کاملا بی‌ضرر به‌نظر برسد اما آیا واقعا برای شما مفید است؟ اجازه دهید قسمت‌های مختلف این ناهار کلاسیک را تفکیک کنیم تا ببینیم قضیه از چه قرار است.

نان

ساندویچ کره‌ی بادام زمینی کلاسیک مطمئنا با نان سفید درست می‌شود اما نان سفید از نظر تغذیه‌ای، گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست. اگر می‌خواهید ساندویچ کره‌ی بادام زمینی را بخورید، حتما آن را با نان غلات کامل درست کنید تا ارزش غذایی‌اش بالا رود.

نان‌های حاوی دانه‌ها و غلات قابل‌مشاهده، بسیار مفیدتر از نان سفید یا نان گندم صوری هستند که هیچ اثری از غلات کامل در آن دیده نمی‌شود.

کره‌ی بادام زمینی

نظرات مختلفی در مورد کره‌ی بادام زمینی وجود دارد و هنوز کاملا مشخص نیست که مفید است یا نه. در حالی که کره‌ی بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است اما چربی بالایی نیز دارد. با این حال مطالعات نشان می‌دهند آنهایی که هر روز از کره‌ی بادام زمینی استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که کره‌ی بادام زمینی یا یک نوع آجیل دیگر مصرف نمی‌کنند، بهتر قادرند ویتامین‌های موردنیاز روزانه‌شان را دریافت کنند.

یک سهم کره‌ی بادام زمینی یا آجیل می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نیز کمک کند. با این حال کره‌ی بادام زمینی باید بخشی از رژیم غذاییباشد که کلسترول و چربی اشباع پایینی دارد. ضمنا مراقب باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون کالری بسیار بالایی دارد.

همچنین کره‌ی بادام زمینی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر بیماری‌های قلبی_عروقی را نیز کاهش دهد.

برخی مطالعات جدیدتر نیز نشان می‌دهند که بادام زمینی ممکن است دارای خواص ضدسرطانی باشد. ضمنا این آجیل حاوی فیتوکمیکال رسوراتولاست؛ ماده‌ای که باعث می‌شود مصرف شراب قرمز در حد اعتدال برای سلامتی شما مفید باشد.

سایر کره‌های آجیلی نیز می‌توانند به تأمین پروتئین، ویتامین‌ها و فیبر که به‌وفور در کره‌ی بادام زمینی وجود دارند، کمک کنند.

اما آیا برای من مفید است؟

یک ساندویچ کره‌ی بادام زمینی با نان غلات کامل قطعا انتخاب بدی برای ناهار نیست. شما از کره‌ی بادام زمینی و غلات، مقدار زیادی فیبر، ویتامین و پروتئین دریافت خواهید کرد. کره‌ی بادام زمینی به سیر نگه داشتن شما کمک می‌کند و نان آن، انرژی‌تان را به‌سرعت افزایش می‌دهد.

بجای آن چه بخورم؟

در حالی که ساندویچ کره بادام زمینی، انتخاب بدی نیست اما انتخاب‌های بهتری نیز وجود دارند. رپ‌ها و پیتاهای پاکتی، گزینه‌های خوبی هستند، چون نسبت به ساندویچ کره بادام زمینی معمولی، کربوهیدرات کمتری دارند و می‌توان آنها را با سبزیجات و پروتئین‌های کم‌چربی پر کرد. چند ناهار ایده‌آل دیگر عبارت‌اند از:

پیتای پاکتی پرشده با سالاد _ یک سهم مرغ کبابی را با کاهو، گوجه فرنگی، پیاز و سس سالاد کم‌چرب مخلوط کنید و درون نان پیتای گندم کامل بریزید. مرغ، مقدار زیادی پروتئین فراهم می‌کند که نسبت به کره بادام زمینی، چربی کمتری دارد اما به همان اندازه، سیرکننده است. سبزیجات نیز فیبر و ویتامین‌های بیشتری به بدن‌تان می‌رسانند.

سالاد سبزیجات با ماهی تون_همه‌ی ناهارها نباید به شکل ساندویچ باشند. یک سالاد رنگارنگ به همراه ماهی تون کنسروی می تواند یک ناهار مغذی و سیرکننده باشد که برای بردن به محل کار مناسب است.

باقی‌مانده‌ها: چیزی که دیشب خورده‌اید را فراموش نکنید. باقی‌مانده‌های‌تان را به سهم‌های یک‌نفره تقسیم کنید و در استفاده از سبزیجات، خساست بخرج ندهید. شما احتمالا به سالم و متعادل بودن وعده‌ی شام‌تان بیشتر از وعده‌ی ناهار توجه می‌کنید. بنابراین از این واقعیت به نفع خودتان استفاده کنید و یک تیر و دو نشان بزنید. باقی‌مانده‌های شام می‌توانند ناهارهای کامل و سالمی بسازند.

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *