تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هالاغری و کاهش وزن

بررسی بهترین میوه های رژیمی که قند و کربوهیدرات کمی دارند

میوه‌ها فواید فراوانی برای سلامتی ما دارند، اما همۀ میوه‌ها با هم یکسان نیستند. برخی از میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌ها و قند می‌باشند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید در مصرف میوه دقت داشته باشند و از میوه‌های سرشار از قند و کربوهیدرات دوری کنند. در این مطلب به بررسی بهترین میوه های رژیمی که محتوای قند و کربوهیدرات کمی دارند خواهیم پرداخت.

میوه های رژیمی

میزان مصرف میوه در روز

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» افراد بزرگسال باید روزی ۲ تا ۲.۵ وعده میوه میل کنند. این میزان برابر است با ۲ تا ۲.۵ فنجان از میوه‌های تازه و کامل. براساس آخرین توصیه‌های موسسۀ آمریکایی «Dietary Guidelines for Americans»، اغلب بزرگسالان همین مقدار میوه هم در طول روز مصرف نمی‌کنند.

یک وعده میوه برابر است با ۱ فنجان از آن میوه. به طور مثال ۱ عدد موز، سیب، گلابی یا پرتقال، هرکدام یک وعده میوه محسوب شده و در واقع ۱ فنجان هستند. در حالی که این میزان برای آلو، زردآلو یا کیوی، ۲ عدد است (زیرا این میوه‌ها اندازۀ کوچکتری دارند). ۱ فنجان توت‌فرنگی شامل ۷ عدد توت‌فرنگی متوسط می‌شود.

در ادامه بهترین میوه های رژیمی و کم قند را معرفی می‌کنیم.

توت‌ها

توت‌ها میوه‌هایی متنوع و بسیار خوش‌طعم هستند. توت‌فرنگی در هر ۱۰۰ گرم تنها ۸ گرم کربوهیدرات دارد. وقتی توت‌فرنگی را بعنوان یک خوراکی یا میان‌وعده مصرف می‌کنید، ۱ فنجان از آن تنها ۴۹ کالری و ۳ گرم فیبر به بدن‌تان می‌رساند.

تمشک در هر ۱۰۰ گرم تنها ۱۰ گرم کربوهیدرات داشته و سرشار از فیبر می‌باشد (۱ فنجان=۷.۶ گرم فیبر). این میزان تقریبا ¼ از نیاز روزانۀ ما به فیبر را تامین می‌کند. تمشک همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است، این ویتامین بسیار برای سلامت سیستم ایمنی بدن، تشکیل کلاژن و التیام زخم‌ها مهم می‌باشد.

خربزه

خربزه میوه‌ای پرطراوت است که خوردن آن به خصوص در فصل تابستان بسیار دلپذیر است. این میوه کربوهیدرات بسیار کمی دارد. طالبی و هندوانه نیز هرکدام در هر ۱۰۰ گرم تنها ۸ گرم کربوهیدرات دارند. برخلاف توت‌ها، خربزه و میوه‌هایی که از این خانواده می‌باشند، حاوی فیبر کمتری هستند.

نارنگی

نارنگی‌ها بخشی از خانوادۀ مرکبات هستند که می‌توانند بعنوان یک خوراکی سالم و مغذی در طول زمستان مصرف شوند. نارنگی در هر وعده (یک نارنگی متوسط) تنها ۴۷ کالری داشته و ۱۲ گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. نارنگی همچنین نسبتا قندی کمی دارد (۹.۳ گرم).

این میوه منبع «کریپتوکسانتین» است که نوعی کاروتنوئید بوده و در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود. مطالعات و مشاهدات نشان می‌دهند که این اثر آنتی‌اکسیدانی کاروتنوئیدها ممکن است در برابر بیماری‌های قلبی – عروقی و برخی از سرطان‌ها از بدن محافظت کند.

آناناس

یک میوۀ تابستانی محبوب و کلاسیک که کربوهیدرات کمی دارد. هر ۱۰۰ گرم از آناناس تنها حاوی ۱۳ گرم کربوهیدرات است، اگرچه خوردن آن در مقادیر زیاد محتمل است و می‌تواند منجر به دریافت بیش از حد کالری و قند شود، اما اگر متعادل مصرف شود میتواند از میوه های رژیمی محسوب گردد.

یک فنجان کامل از آناناس (۴ قاشق چای‌خوری) ۸۲ کالری و ۱۶ گرم قند دارد. همانند بسیاری از میوه‌ها، آناناس نیز منبع بسیار خوبی از ویتامین ث بوده و تنها ۱ فنجان از آن می‌تواند تقریبا ۱۰۰ درصد از نیاز روزانۀ ما به این ویتامین را تامین کند.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *