تغذیه و تناسب اندامورزش

چه مواردی را در باشگاه انجام بدهید و از چه کارهایی دوری کنید

حذف هرگونه اشتباه ورزشی و رفتن به‌سراغ عادت‌های خوب ورزشی و پا گذاشتن به باشگاه، چندان هم کار آسانی نیست. در روز اول باشگاه موارد زیادی ممکن است به ذهنتان برسد؛ مثلا اینکه چگونه و چه کاری باید انجام دهم؟ اینها تمامی پرسش‌هایی است که به ذهن یک تازه‌کار خطور خواهد کرد.

مهم‌تر از همه اینکه در باشگاه به‌خصوص برای افرادی‌که روز اولشان است، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار زیاد است. خب، اصلاً جای نگرانی نیست؛ ما مواردی که باید در روز اول باشگاه بدانید را از ورزشکاران حرفه‌ای پرسیده‌ایم و در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه مواردی را در باشگاه انجام بدهید و از چه کارهایی دوری کنید.

اشتباه ورزشی شماره ۱: دیدتان محدود است

اگر اولین‌باری است که به باشگاه ورزشی می‌روید و با محیط آشنا نیستید، حتماً چند دقیقه‌ای زمان بگذارید و تمام محیط باشگاه و وسایلی که در اختیارتان است را بررسی کنید. می‌توانید از راهنمایی‎های منشی باشگاه یا مربی‌تان نیز استفاده کنید و از آنها بخواهید تا شما را با محیط کاملاً آشنا کنند. خجالتی‌بودن را کنار بگذارید و از همه جای باشگاه دیدن کنید.

اشتباه ورزشی شماره ۲: بی‌هدف هستید

تعریف این موضوع بسیار ساده است: وقتی‌که هدف و برنامه‌ای نداشته باشید، خب پیشرفت هم نخواهید کرد. اگر هدفتان کاهش یا افزایش وزن با ورزش است، پس قطعاً نیاز به یک برنامه ورزشی مناسب و شخصی‌سازی شده دارید که فقط مخصوص شما طراحی شده باشد.

بسیاری از افراد یک ویدئو یا چند حرکت ساده را انتخاب کرده و برای خودشان یک برنامه ورزشی طراحی می‌کنند! شاید همان ویدئویی که دانلود کرده‌اید و قصد دارید هر روز انجام بدهید، باعث آسیب‌دیدگی‌تان شود. پیشنهاد ما این است که به باشگاه بروید یا اینکه از بهترین برنامه‌های ورزشی آنلاین همراه با پشتیبانی استفاده کنید.

اشتباه ورزشی شماره ۳: تقلید می‌کنید

اینکه شما از ظاهر و اندام شخصی خوشتان می‌آید و دوست دارید شبیه او بشوید، دلیل خوبی نیست که برنامه تمرینی او را هم انجام دهید! باید بدانید که همه ما دارای تیپ‌های بدنی متفاوتی هستیم و تمریناتی که روی هر شخص جواب داده است، شاید اصلا روی شما آن اثر را نداشته باشد. (تیپ بدنی من چیست؟) بهتر است اهدافی که تعیین می‌کنید، باتوجه به فرم بدن و واقعیت‌های پیش روی شما باشد.

اشتباه ورزشی شماره ۶: دانسته‌های گذشته را مرور می‌کنید

شاید شما جزو آن دسته افراد باشید که قبلاً اهل باشگاه رفتن بوده‌اید و کمی با فضا، حرکات ورزشی و فرم صحیح انجام حرکات آشنایی دارید؛ اما بهتر است به این دانسته‌ها کاری نداشته باشید و در باشگاه و یا در حین انجام برنامه ورزشی، تنها به گفته‌های مربی خود گوش دهید. داخل باشگاه، به هیچ‌کسی راهکار ندهید؛ چون در صورت آسیب‌دیدگیِ هم‌باشگاهی‌تان، مقصر اصلی شما خواهید بود. پس بهتر است به گفته‌های کارشناسان ورزشی گوش فرا دهید. (رازهایی که مربی ورزشی از شما مخفی می‌کند!)

اشتباه ورزشی شماره ۶: بیش‌ازحد تکرار می‌کنید

قطعاً ورود به باشگاه هیجان خاص خودش را دارد و بعد از اینکه به باشگاه رفتید توقع دارید بلافاصله نتیجه بگیرید؛ اما چاره این کار، روی‌آوردن به وزنه‌های سنگین یا تمرینات شدت‌بالا نیست؛ با این سیستم، فقط بدنتان را دچار آسیب‌دیدگی خواهید کرد.

به خودتان سخت نگیرید و ابتدا با وزنه‌های سبک تمریناتتان را شروع کنید و توجه داشته باشید که تکرارها بیشتر از ۱۰ یا ۱۲ بار نشود. در ماه اول، باید به بدنتان اجازه دهید تا به شرایط جدید عادت کرده و با آن خو بگیرد. در حین این مدت فقط سعی کنید روی فرم صحیح حرکات تمرکز داشته باشید. بعد از یک ماه ورزش‌کردن می‌توانید کمی میزان سختی و سنگینی وزنه‌ها را افزایش دهید.

اشتباه ورزشی شماره ۷: سریع وزنه می‌زنید

درست است که باید یک ست حرکت ورزشی را تمام کنید تا به‌سراغ حرکت بعدی بروید، ولی منظور این نیست که به‌سرعت، تمام تکرارها را انجام دهید تا پیشرفت کنید. همه حرکات را با تمرکز زیاد انجام دهید و در ذهنتان برای انجام هر حرکت حداقل ۶ ثانیه در نظر بگیرید (یعنی اینکه مثلاً در ۶ ثانیه یک جلوبازو انجام دهید).

اشتباه شماره ۸: به تمیزی اهمیت نمی‌دهید

دومین درسی که در دوران کودکی، بعد از راه افتادن، به شما می‌آموزند این است که بعد از بازی حتماً اسباب‌بازی‌های‌تان را جمع کنید؛ در باشگاه هم دقیقاً به همین صورت است. بعد از اینکه از دستگاه برای انجام حرکت ورزشی استفاده کردید، دستگاه و اطراف آن را حتماً تمیز کنید و در صورتی‌که خیلی عرق می‌کنید، حتماً هنگام کار با دستگاه از حوله شخصی‌تان استفاده کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *