درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

۸ سرطانی که با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود!

تشخیص قطعی در بسیاری از سرطان‌ها همیشه یکی از فرآیندهای طولانی و چالش‌برانگیز بوده است. با این‌ حال، نوعی آزمایش خون جدید می‌تواند تکنیک ساده‌تر و موثرتری را برای تشخیص سرطان در اختیار متخصصان قرار بدهد. این تکنیک جدید که CancerSEEK نام دارد، می‌تواند ۸ نوع سرطان را فقط از طریق نوعی آزمایش خون ساده شناسایی کند. گزارشی از مطالعه مربوط به این آزمایش خون در مجله Science به انتشار رسیده است.
محققان دانشگاه جان هاپکینز که مسئولیت این مطالعه را برعهده داشته‌اند، در این گزارش نشان داده‌اند که آزمایش خون جدیدشان از چه حساسیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تا چه اندازه دقیق و بی‌نقص در تشخیص سرطان عمل کند.
تشخیص زودهنگام سرطان، همچنان کلید اصلی در کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان است. هرچه سرطان‌ها زودتر تشخیص داده شوند، شانس به موفقیت رسیدن روندهای درمانی نیز بیشتر می‌شود. اما متاسفانه، بسیاری از سرطان‌ها تا رسیدن به مراحل پیشرفته و متاخر تشخیص داده نمی‌شوند و بخش زیادی از این مساله به عدم وجود ابزارهای تشخیصی کارآمد و سریع مربوط است. با این‌ حال، محققان دانشگاه جان هاپکینز باور دارند که تکنیک CancerSEEK می‌تواند ما را به راه ساده و سریعی برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه نزدیک کند.

این آزمایش از حساسیت و اختصاصیت بالایی برخوردار است

وقتی که تومورهای سرطانی شکل می‌گیرند، تکه‌های کوچکی از DNA جهش‌یافته و پروتئین‌ها را وارد جریان خون می‌کنند و همین اتفاق می‌تواند مانند نشانگری برای تشخیص سرطان عمل کند.
این آزمایش خون جدید از طریق شناسایی نشانگرهای مربوط به ۱۶ ژن جهش‌یافته و ۸ نوع پروتئین عمل می‌کند که با ۸ نوع از سرطان‌ها مرتبط هستند. این سرطان‌ها عبارت‌اند از سرطان پستان، ‌سرطان ریه، سرطان کولورکتال، سرطان تخمدان، سرطان کبد، سرطان معده، سرطان پانکراس و سرطان مری. در حال حاضر، هیچ شیوه غربالگری مناسبی برای تشخیص ۵ مورد از این سرطان‌ها (تخمدان، کبد، معده، پانکراس و مری) در افرادی که با خطر متوسط این سرطان‌ها مواجه هستند، وجود ندارد.
یافته‌های محققان نشان می‌دهند که تست CancerSEEK قادر به تشخیص ۷۰ درصد از همه موارد ابتلا به سرطان‌ها است و طیف حساسیت (sensitivity) این آزمایش از ۳۳ درصد برای سرطان پستان تا ۹۸ درصد برای سرطان تخمدان متغیر است. این طیف حساسیت در تشخیص سرطان‌های پنج‌گانه به ۶۹ تا ۹۸ درصد می‌رسد. از منظر اختصاصیت (specificity) نیز، این آزمایش خون با نتیجه بالای ۹۹ درصدی به‌طور میانگین همراه است. علاوه بر این‌ها، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این آزمایش خون قادر است تا موقعیت قرارگیری تومورها را در ۸۳ درصد از بیماران معین کند.
دکتر کنت کینزلر (از اعضای دانشگاه جان هاپکینز) درباره این آزمایش می‌گوید: «اختصاصیت بسیار بالای این آزمایش خون واقعا حیاتی و مهم است، چون اگر آزمایش‌ها نتایج کاذب را نشان بدهند، بیماران مجبور می‌شوند که آزمایش‌ها و روندهای درمانی تهاجمی ولی غیرضروری را بگذرانند».

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *