بارداریسلامتی

بهبودی پس از تجربه زایمان سخت با این ۵ راهکار

از منظر عاطفی

۱. وقت خودتان را با افرادی بگذرانید که شما را درک می‌کنند. امروزه در بعضی از کشورها، انجمن‌های عمومی استانداردی برای تازه‌مادران راه‌اندازی شده‌اند که می‌توانند در این زمینه به آنان کمک کنند. درواقع، تازه‌مادرانی که زایمان تروماتیک را تجربه کرده‌اند، ‌باید در فضای ایمنی قرار بگیرند که بتوانند احساسات خودشان را بدون ترس از قضاوت دیگران به زبان بیاورند.
۲. مشاوره پس از زایمان می‌تواند به مادران کمک کند تا اندیشه‌ها و احساسات خودشان را دقیق‌تر و راحت‌تر پردازش کنند. متخصصان می‌گویند که مواجهه با طیف وسیعی از احساسات منفی پس از زایمان کاملا طبیعی است و این حالت‌ها اصلا به این معنا نیستند که شما به‌عنوان مادر مشکل خطرناکی دارید یا این‌که مثلا نسبت به فرزندتان بی‌علاقه هستید. با این ‌حال، اگر با احساسات منفی شدید مانند افسردگی و وحشت غیرعادی مواجه شدید و نتوانستید که این حالت‌ها را کنترل کنید، حتما به پزشک معالج خودتان مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید.

از منظر بدنی

۳. زایمان دشوار و تروماتیک می‌تواند مادران را با مشکلات اسکلتی-عضلانی مواجه سازد و حتی آنان را به مشکلاتی مانند جابه‌جایی لگن یا آسیب‌دیدگی لگن مبتلا کند. در این مواقع، مادران باید از فیزیوتراپیست‌هایی که در امور زنان و زایمان تخصص دارند، کمک بگیرند. اگر با این متخصصان آشنایی ندارید، می‌توانید با پزشک معالج‌تان درباره این موضوع صحبت کنید و از او برای معرفی متخصصان کمک بگیرید.

از منظر نمادین

۴. جشن گرفتن در این مواقع می‌تواند از جنبه‌های مختلفی مفید باشد. درواقع، اطرافیان مادر باید محیط آرامش‌بخش و جذابی را برای او فراهم کنند و به دنیا آوردن نوزاد را با این جشن به او تبریک بگویند. استفاده از شمع، کیک و موسیقی‌های مخصوص تولد در این جشن و همچنین ماساژ دادن مادر یا کمک کردن به او برای تجربه یک حمام گرم و خوب، همگی می‌توانند حس و حال او را تغییر بدهند. توجه داشته باشید که مادران پس از تجربه زایمان تروماتیک باید نوعی فرآیند عاطفی را سپری کنند، خاطرات گذشته را در این فرآیند به فراموشی بسپارند و خاطرات جدیدی بسازند.

ترومای زایمان و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

۵. ترومای پس از زایمان می‌تواند تا چند سال ادامه پیدا کند. متخصصان می‌گویند که احتمال دارد بعضی از زنان نتوانند فکر کردن درباره زایمان را متوقف کنند و دائما در ذهن‌شان به گذشته برگردند. همین وضعیت باعث می‌شود که این زنان عمدتا با کابوس‌های شبانه دائمی و نوسانات خلقی شدید مواجه شوند.
در این مواقع، ما با اختلال استرس پس از سانحه پس از زایمان (PN PTSD) مواجه هستیم. بنابراین، زنان در این حالت علائم این اختلال را تجربه می‌کنند و باید از پزشکان متخصص برای درمان آنان کمک گرفت. امروزه رفتاردرمانی شناختی متمرکز بر تروما، یکی از شیوه‌های موثری است که به مادران کمک می‌کند تا کنترل خودشان را به‌دست بیاورند. البته بعضی از پزشکان در موارد شدید، مصرف دارو را در کنار این رفتاردرمانی‌ها توصیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *