داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

خواص دمنوش ریحان برای تندرستی

ریحان یکی از گیاهان بسیار محبوب در سراسر جهان است که به طرق مختلفی توسط مردم مصرف می‌شود. بسیاری آن را بعنوان یک سبزی طعم‌دهنده در کنار غذا میل کرده و یا دمنوش ریحان را به بخشی از رژیم‌غذایی روزانه‌شان تبدیل کرده‌اند. فارغ از اینکه ریحان را به چه روشی مصرف می‌کنید، جای دادن آن در برنامۀ غذایی روزانه‌تان می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر سلامتی و تندرستی شما داشته باشد. در این مطلب به بررسی خواص دمنوش ریحان و طرز تهیۀ آن می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص دمنوش ریحان

خواص دمنوش ریحان

سلامت قلب و عروق

دمنوش برگ ریحان باعث افزایش سلامت قلب می‌شود؛ این گیاه تپش قلب و فشار خون را تنظیم و از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

سیستم عصبی

دمنوش برگ ریحان ضدتشنج است و سرگیجه، سردرد‌های میگرنی و عصبی را درمان می‌کند؛ این دمنوش آرام‌بخش و در رفع بی‌خوابی موثر است.

دستگاه ادراری

دمنوش ریحان مدر است؛ این دمنوش سنگ‌های مثانه را دفع و عفونت‌های ادراری و مشکلات کلیوی را درمان می‌کند. دمنوش تخم ریحان ورم کلیه را نیز از بین می‌برد.

سلامت غدد

دمنوش برگ ریحان موجب افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.

دستگاه تنفسی

دمنوش برگ ریحان تورم گلو، گلودرد و آنژین را درمان می‌کند؛ این دمنوش در بهبود آسم مفید است و سرفه و سیاه‌سرفه را نیز از بین می‌برد.

دستگاه حرکتی

دمنوش ریحان درد‌های ناشی از نقرس را تسکین می‌دهد.

سلامت گوارش

دمنوش ریحان دستگاه هاضمه را تقویت و دل‌درد و بی‌اشتهایی را رفع می‌کند؛ این دمنوش نفخ و گاز معده را از بین می‌برد و در درمان درد‌های روده‌ای موثر است.

پوست سالم

دمنوش ریحان چین و چروک‌های دست و صورت را رفع می‌کند.

سایر خواص دمنوش ریحان

دمنوش تخم ریحان مسکن است و دمنوش ریحان تب را کاهش می‌دهد؛ دمنوش برگ ریحان ضدعفونی‌کننده است و التهابات و زخم‌های دهانی را رفع می‌کند؛ این دمنوش مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

 طرز تهیه دمنوش ریحان

برای تهیه دمنوش ریحان، چند برگ ریحان را در یک قوری بریزید سپس به آن آب با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد را اضافه کنید و بگذارید به مدت ۴ تا ۵ دقیقه دَم بکشد؛ می‌توانید این دمنوش را با مقداری عسل شیرین کنید.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *