تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

بررسی ارزش غذایی و خواص ماهی ساردین

ساردین نوعی ماهی کوچک و چرب است که متعلق به خانوادۀ شَگ‌ماهیان می‌باشد. در برخی مکان‌ها به این ماهی سماریس هم می‌گویند. ساردین‌ها معمولا به شکل کنسروی موجود هستند. جالب است بدانید که بالغ بر ۲۱ نوع ماهی مختلف در دستۀ ساردین‌ها قرار می‌گیرند. در این مطلب به بررسی ارزش غذایی و خواص ماهی ساردین می‌پردازیم.

خواص ماهی ساردین

ارزش غذایی ساردین

ساردین های کنسروی حاوی انرژی، پروتئین، چربی، کلسیم، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک هستند. ویتامین های موجود در ساردین شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶ فولات، B۱۲, A, D, E و K میباشند. اسیدهای چرب ساردین ها چربی های تکی غیر اشباع، چربی های حلقه ای غیر اشباع و کلسترول هستند.

این اسید های چرب، ویتامین ها و مواد معدنی در پیشگیری از بسیاری بیماری ها موثر بوده و به بهبود کلی سلامت بدن کمک می کنند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خواص ماهی ساردین برای سلامتی. با ما همراه باشید.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

ماهی ساردین سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است که در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی موثر هستند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۳ از جمله EPA و DHA، کلسترول بد LDL  را در بدن می شکنند و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می نمایند.

خواص ضدسرطانی

مطالعات انجام شده در خصوص سرطان نشان داده است که دریافت کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان بسیار موثرند. ساردین یکی از بهترین منابع کلسیم و ویتامین D به حساب می آید.

سلامت سیستم ایمنی

مصرف ساردین در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند روغن ماهی ساردین با افزایش تعداد سلول های حفاظتی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

خواص ماهی ساردین برای پوست

چربی های ضروری که در ماهی ساردین وجود دارند، نقشی بسیار اساسی در حفظ سلامت سلولی پوست ایفا می کنند. این امر باعث کاهش التهاب و همچنین زیباتر شدن پوست شما می شود.

خواص آنتی‌اکسیدانی

ساردین حاوی سلنیوم است که در خنثی سازی رادیکال های آزاد و حفاظت از سلامت ارگان های بدن در مقابل صدمات بسیار موثر میباشد.

سرشار از پروتئین

ساردین منبع غنی پروتئین است. پروتئین از آمینو اسیدها ساخته می شود که اساس و لازمه ی حیات بدن هستند. بدن برای ساخت عضله و انجام سایر عملکرد ها از پروتئین استفاده می کند.

عوارض جانبی مصرف ساردین

قبل از مصرف این ماهی ها باید نکاتی را بخاطر داشته باشید و مورد توجه قرار دهید.

مقدار پورین بالا: ساردین ها حاوی مقدار زیادی پورین هستند. پورین ها در واقعا ساختار DNA و RNAها هستند. این پورین ها تبدیل به اوریک اسید می شوند. تجمع اوریک اسید باعث فشار آمدن به کلیه ها خواهد شد؛ چون باید مقداری بیش از حد عادی اسید اوریک تصفیه کنند. همچنین در مبتلایان به نقرس نیز باید از ورود پورین به بدن جلوگیری شود.

میزان جیوه بالا: ماهی های ساردین در حالت طبیعی حاوی مقدار کمی جیوه هستند. اما اخیرا به دلیل آلاینده های جیوه ای موجود در اتمسفر که نهایتا به دریا وارد می شوند، جیوه ی بیشتری جذب بدن ساردین ها می شود و ممکن است مصرفشان موجب مسمومیت فرد شود. اما در صورت رعایت اعتدال در مصرف این اتفاق نمی افتد.

واکنش های آلرژیک: ماهی ساردین ممکن است در برخی افراد موجب بروز علائم حساسیت شود. تحقیقات نشان داده اند که برخی ترکیبات ارگانیک همچون تیرامین، تریپتامین، فنیل تیلامین و هیستامین در این نوع ماهی ها وجود دارند. این ترکیبات ممکن است ایجاد علائم آلرژیکی همچون گرفتگی عضلات، افزایش ضربان قلب، سر درد، آسم، برونشیت، تنگی عروق و افزایش فشار خون شوند. در اکثر مواقع دریافت مقدار زیادی از این ترکیبات موجب بروز این علائم می شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *