شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

بهترین دمنوش‌ها برای بهبود سندرم پیشاقاعدگی

سندرم پیشاقاعدگی یا پی‌ام‌اس (PMS) در واقع مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌هاست که همگی با دورۀ قاعدگی مرتبط هستند. این علائم هم به شکل جسمی و هم به شکل روانی وجود دارند و معمولا حدود ۱۰ روز قبل از شروع دورۀ قاعدگی پدیدار می‌شوند. خوشبختانه روش‌های طبیعی فراوانی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا علائم این سندرم را کاهش و تسکین دهید. در این مطلب به بررسی بهترین دمنوش‌ها برای بهبود سندرم پیشاقاعدگی می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

سندرم پیشاقاعدگی

سندرم پیشاقاعدگی چیست؟

این سندرم می‌تواند یک‌سری علائم جسمی و روحی را به وجود بیاورد. اختلال خواب، یبوست، تشدید آکنه، نفخ شکم، سردرد میگرنی، متورم و حساس شدن پستان‌ها، درد در ناحیه پشت قفسه سینه، ورم بدن، افزایش وزن و احساس درد و خستگی در عضلات و مفاصل بدن، برخی علائم این سندرم محسوب می‌شود. علاوه بر این، افزایش اشتها و میل به خوردن غذاهای شور از علائم دیگر این سندرم است. برخی از خانم‌ها با مشکلاتی چون اضطراب، تحریک‌پذیری، کاهش تمرکز، افزایش میل به گریه، عدم اعتماد به نفس، احساس فراموشی و حتی میل به خودکشی مواجه می‌شوند.

بعضی از خانم‌ها، تمام علائم را می‌توانند داشته باشند ولی خانم‌هایی هم هستند که تنها چند علامت را در زمان نزدیک شدن به قاعدگی خود تجربه می‌کنند. هر خانم باید با توجه به علائم خود، از یک گیاه برای بهبود و درمان، بهره بگیرد و در صورتی که چند علامت مطرح باشد باید از چند گیاه به صورت ترکیبی استفاده شود. خانم‌هایی که به بیماری خاصی مبتلا هستند، باید برای مصرف گیاهان دارویی، حتما با متخصص طب‌سنتی مشورت کنند. خانم‌ها علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی در قالب دمنوش، باید یک رژیم غذایی سالم و ورزش به‌صورت مداوم را نیز در برنامه زندگی خود در نظر داشته باشند.

دمنوش زنجبیل

برخی خانم‌ها پیش از قاعدگی، دچار مشکلاتی چون سرگیجه، تهوع، استفراغ می‌شوند که این مساله برای‌شان بسیار آزاردهنده است. این دسته از خانم‌ها می‌توانند برای برطرف‌کردن این مشکل از زنجبیل کمک بگیرند. برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ ناشی از سندرم پیشاقاعدگی باید ۲ تا ۴ گرم (معادل یک قاشق مرباخوری) زنجبیل را در یک لیوان آب جوش دم و بعد از صاف کردن استفاده کرد. علاوه بر این، ترکیب زنجبیل با چای و دارچین نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توان یک برش زنجبیل تازه را به همراه لیموترش، نعنا ( ۷ تا ۱۰ عدد برگ نعنای تازه) و یک قاشق مرباخوری عسل در یک قوری آب‌جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کرد. این دمنوش طعم مطبوعی دارد و با داشتن خاصیت آرامبخشی، می‌تواند تحریک‌پذیری، حالت‌های عصبی و حساس بودن را در خانم‌ها برطرف کند.

دمنوش بهار نارنج

اضطراب، عصبی بودن و افسردگی، برخی مشکلات ناشی از سندرم پیشاقاعدگی محسوب می‌شود که برای رفع این مشکلات می‌توان از گیاه و عرق بهار نارنج بهره گرفت. بهارنارنج می‌تواند به تقویت اعصاب کمک کند، در واقع این گیاه یک ضد تشنج عصبی محسوب می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که خانم‌های مبتلا به سندرم قاعدگی به آن مبتلا هستند، اختلال خواب (معمولا بی‌خوابی) است، مصرف این گیاه می‌تواند به رفع این مشکل نیز کمک کند. ترکیب دو گرم (معادل یک قاشق چایخوری) از گیاه بهارنارنج در یک استکان آب‌جوش و دم کردن آن می‌تواند یک دمنوش مفید را به شما بدهد و در صورت افزودن عسل و آویشن به این دمنوش می‌توانید تاثیر آن را بهبود دهید.

دمنوش گیاه پنج انگشت

این گیاه علاوه بر این‌که در بهبود افراد مبتلا به سندرم پیشاقاعدگی مفید است، می‌تواند به افرادی که دچار اختلالات قاعدگی هستند نیز کمک کند، البته برای این منظور باید به‌طور مداوم و طولانی مدت از این گیاه استفاده کرد. استفاده از ویتاگنوس به درمان ورم و عفونت رحم نیز کمک می‌کند و برای درمان ضخیم شدن دیواره رحم نیز مفید است. از دیگر مزایای این گیاه می‌توان کاهش خونریزی و کاهش عوارض یائسگی را نام برد. این گیاه توسط شرکت‌های داروسازی به‌صورت قرص و قطره به فروش می‌رسد با این حال می‌توان دمنوش آن را در خانه درست کرد. برای این منظور باید یک قاشق مرباخوری از گیاه خشک شده را با آب‌جوش ترکیب و پس از دم‌کشیدن به مدت ۱۰ دقیقه صاف کرد و نوشید. در صورت تمایل می‌توان در زمان مصرف به دمنوش عسل اضافه کرد و هنگام قاعدگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

دمنوش گل قاصدک

یکی دیگر از مشکلات سندرم پیشاقاعدگی، جمع شدن آب در زیر پوست بدن و اندام‌هاست که می‌تواند باعث دردناک شدن و تورم اندام‌ها شود. برای رفع این مشکل، باید مصرف نمک را محدود کرد. علاوه بر این، مصرف گل قاصدک به شکل دمنوش می‌تواند مفید باشد. یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری از گل قاصدک در یک استکان آب‌جوش و دم کشیدن آن به مدت ۱۰ تا ۱۵دقیقه، باعث درست شدن این دمنوش می‌شود که باید آن را ناشتا نوشید.

منبع: چاردیواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *