با ارزش غذایی ماهی تن آشنا شویم - مجله سلامتی عطارباشی

با ارزش غذایی ماهی تن آشنا شویم

ماهی تن یکی از متنوع‌ترین ماهی‌های موجود در بازار است که ارزش غذایی بالایی دارد. طعم دلنشین، در دسترس بودن و سالم بودن، آن را به یک جایگزین بسیار مناسب برای گوشت قرمز تبدیل کرده و همچنین برای فرادی که به اضافه کردن غذاهای سالم به برنامه غذایی خود تمایل دارند، گزینه‌ای بسیار مناسب است. ماهی‌های تن از دستۀ ماهی‌ها بنیتو و آلباکور Albacore هستند که هردوی آنها زیر مجموعه‌ای از ماهی‌های ماکرل می‌باشند. همچنین ماهی تن را میتوان دسته‌ای از ماهی‌های Thunnini به شمار آورد. این نوع از ماهی‌های تن شامل ۱۵ مدل می‌باشند که اکثر آن ها مورد پسند تمام ذائقه‌ها در سراسر جهان واقع می‌شوند.

ماهی تن

ارزش غذایی ماهی تن

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» ماهی تن به دلیل محتوای قابل ملاحظه ای از ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی و سایر ترکیبات ارگانیک، فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. همچنین این ماهی ها حاوی آنتی اکسیدان ها، پروتئین، چربی های غیر اشباع، سدیم، میزان قابل توجهی سلنیوم و مقادیر خوبی از فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. میزان ویتامین های موجود در این ماهی ها عبارتند از: مقادیر زیادی از ویتامین B۱۲ و نیاسین، و همچنین مقدار مناسبی از ویتامین B۶ و ریبوفلاوین.

در ادامه شما را با فواید ماهی تن و اثرات مصرف آن بر سلامتی بدن آشنا میکنیم.

سلامت قلب

شاید مهم ترین تاثیری که این ماهی ها بر سلامتی دارند، تأثیر آن ها بر سلامت قلب باشد. از لحاظ کاهش بیماری های قلبی عروقی، ماهی تن نوعی ماهی است که دارای مقادیر بسیار بالای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که به کاهش اسید های چرب امگا -۶ و کلسترول در شریان ها و رگ های خونی کمک می کند.

فشارخون

ترکیبات اسید چرب امگا ۳ موجود در این ماهی، ضد التهاب هستند و می توانند به کاهش فشارخون کمک کنند. همچنین پتاسیم موجود در این ماهی به عنوان  یک وازودیلاتور عمل می کند،از این جهت ماهی تن را برای کاهش فشار خون مناسب می دانند. کاهش فشار خون می تواند فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد، که این امر به سلامتی بدن شما کمک زیادی می کند.

رشد و توسعه

هنگامی که مردم گوشت قرمز را کنار میگذارند، و یا به گیاهخواری روی می آورند یکی از مهم ترین نکاتی که باید در رژیم غذایشان رعایت شود، دستیابی به مقدار مناسب پروتئین می باشد. خوشبختانه برای افرادی که غذاهای دریایی مصرف می کنند (pescatarians)، ماهی تن حاوی پروتئین لازم می باشد. مصرف فقط ۱۶۵ گرم ازماهی تن (حدودا یک قوطی کنسرو ماهی تن) بیش از ۸۰ درصد از پروتئین مورد نیاز بدن شما در طول روز را تأمین میکند.

کاهش وزن

در دهه های اخیر، چاقی به یکی از دغدغه های مهم مردم تبدیل شده است. خوشبختانه ماهی تن، حاوی مقادیر بسیار کمی چربی و کالری میباشد، اما مواد مغذی و پروتئینی بدن را تأمین می کند. علاوه بر این، اسید های چرب امگا ۳ که در ماهی تن یافت می شوند، هورمونی به نام لپتین را تحریک می کنند که باعث می شود میل به خوردن بیش از اندازه ی غذا کم شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ماهی تن حاوی مقادیر مناسبی ویتامین C، روی و منگنز بوده که همه ی آن ها به طور طبیعی حاوی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها یکی از مکانیسم های دفاعی بدن در برابر رادیکال های آزاد – فرآورده های مضر متابولیسم سلولی – به حساب می آیند که می توانند خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهند.

احتیاط

شایع ترین خطر مصرف بیش از حد این ماهی خطر ابتلا به مسمومیت با جیوه می باشد، اما همانگونه که مطالعات فوق در این زمینه اشاره می کنند، تا زمانی که ماهی تازه و فرآورش نشده مصرف کرده و در مصرف اعتدال را نیز رعایت کنید، این مسأله نگران کننده نیست.

منبع: گیاه یاب

نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *