کمبود ویتامین K۲

آشنایی با منابع غذایی سرشار از ویتامین K۲

ویتامین K۲ در کنار ویتامین K۱ و K۳، یکی از سه شکل اصلی ویتامین K است. نسبت به ویتامین K۱، ویتامین K۲ در مواد غذایی بسیار کمتری یافت می‌شود، اما این ویتامین زیست‌فراهمی بالاتر و خواص بیشتری نسبت به ویتامین K۱ دارد. برخلاف باور برخی از مردم، ویتامین K۱ بیشتر در سبزیجات برگدار موجود است که امکان تبدیل شدن آن به ویتامین K۲ در بدن وجود ندارد. به همین دلیل، بسیاری از مردم بدون آگاهی، با کمبود این ویتامین مواجه هستند.

ویتامین K2

منابع غذایی ویتامین K۲

به گزارش عطارباشی  به نقل از «ارگانیک‌فکتس» اگر می‌خواهید میزان دریافت ویتامین K۲ را افزایش دهید، بهترین مواد غذایی برای اینکار عبارتند از: غذاهای تخمیرشده، مرغ، گوشت گاو، گوشت غاز، گوشت خوک، گوشت اردک، جگر گاو، ماهی سالمون، میگو، ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی.

در ادامه به بررسی برخی از فواید ویتامین K۲ می‌پردازیم.

بیماری قلبی

با تنظیم کردن مقادیر کلسیم در خون، ویتامین K۲ از رگ‌ها در برابر کلسیفیکاسیون محافظت می‌کند. مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهند حفظ سطح مناسب کلسیم در خون می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری کند.

تقویت استخوان

وقتی خون با کمبود کلسیم مواجه باشد، ویتامین‌های ضروریِ موجود در استخوان‌ها ممکن است از بین بروند و در نتیجه منجر به پیشرفت سریع‌تر پوکی استخوان گردند. ویتامین K می‌تواند به تنظیم کردن سطوح مواد معدنی در بدن کمک کند.

سلامت دندان

مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط نزدیکی میان کمبود ویتامین K۲ و ضعیف بودن سلامت دندان وجود دارد. علت این موضوع احتمالا با فعالیت‌های تنظیم‌کنندۀ کلسیم و مواد معدنی توسط این ویتامین پیوند خورده است.

سرطان

مطالعاتی که پیرامونِ سرطان ریه و پروستات انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که مصرف منظم ویتامین K در افراد، با کاهش گسترش سلول‌های سرطانی و پایین آمدن خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده است.

عملکرد مغز

همانطور که این ویتامین کلسیفیکاسیون شریان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین می‌تواند از رگ‌های حساس مغز نیز محافظت کند. این خاصیت باعث کاهش خطر استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب رسیدن به مهم‌ترین عضو بدن می‌شود.

کمبود ویتامین K۲

اگر از فقر ویتامین K۲ رنج می‌برید، می‌توانید آن را به راحتی از طریق آزمایش خون تشخیص دهید. از آنجایی که ویتامین K لخته شدن خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علائمی نظیر خونریزی و قاعدگی خفیف در زنان، می‌توانند نشانگر کمبود این ویتامین در بدن باشند و باید برای تشخیص دقیق آن به پزشک مراجعه کرد.

عوارض جانبی ویتامین K۲

علیرغم اثرات بسیار خوبی که این ویتامین بر روی سلامتی دارد، برخی عوارض جانبی وجود دارند که باید مراقبت آنها باشید. عوارضی نظیر رقیق شدن خون به طور خطرناک و واکنش‌های آلرژیک.

رقیق شدگی خون: اثرات رقیق کنندگی ویتامین K می‌توانند برای سلامت قلب و رگ‌های خونی مفید باشند، آما این اثرات ممکن است برای افرادی که با مشکلات خونریزی مواجه هستند و داروهای رقیق کنندۀ خون مصرف می‌کنند، دردسر ایجاد کند. حتما قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین K۲ با پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت‌ها: برخلاف اغلب ویتامین‌ها، ممکن است که شما به ویتامین K۲ حساسیت یا آلرژی داشته باشید. واکنش‌های آلرژیک به این ویتامین معمولا خفیف، بی‌ضرر و بدون خطر مسمومیت هستند. از طرفی دیگر وضعیت برای ویتامین K۳ کاملا متفاوت است، زیرا این ویتامین بسیار سمی می‌باشد.

تیم ترجمۀ گیاه یاب

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.