داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

بررسی برخی از خواص ریشه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب در واقع ساختار ریشه‌ای گیاه والرین (Valerian) یا همان سنبل الطیب است. این گیاه از دیرباز بعنوان یک طعم‌دهنده مورد استفاده قرار گرفته و نام طبی آن سنبل الطیب است. محل اصلی رویش این گیاه اروپا و آسیا است، اما امروزه بومی‌سازی شده و در آمریکای شمالی و برخی مناطق دیگر بصورت گسترده رشد می‌کند. تراکم مواد فعال و ترکیبات دارویی در قسمت ریشۀ گیاه است. به همین دلیل ریشه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی این گیاه برداشت می‌شوند. اگرچه از هزاران سال پیش این گیاه مورد استفاده بوده، اما امروزه خواص آن بیشتر شناخته شده‌اند و مشخص شده که مقادیر قابل توجهی آلکالوئید، فلاوانون ، سزکویی ترپن ، مواد فعال و ترکیبات سبک دیگر دارد.

ریشه سنبل الطیب

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» در این مطلب به بررسی برخی از خواص ریشه سنبل الطیب میپردازیم. با ما همراه باشید.

خواب‌آور

اولین دلیل شهرت جهانی این ریشه، خاصیت خواب آور بودن آن است. اگر دچار بی خوابی هستید یا خواب نا آرام و ناپیوسته ای دارید، این ریشه به آرامش ذهنتان کمک می کند و باعث ترشح ترکیب هورمونی آرامبخش شده که در نتیجه ی آن خوابی آرام خواهید داشت.

اضطراب و استرس

اگر همیشه استرس دارید یا بیش از حد مضطربید ریشه سنبل الطیب می تواند انتقال دهنده های عصبیتان را متعادل کرده، سطوح هورمون های استرس را کاهش دهد و ذهن و بدنتان را آرام نماید. همچنین بهتر است بدانید که علائم افسردگی با مصرف این گیاه کاهش می یابند.

فشار خون

فشار خون بالا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که مردم بسیاری در دنیا به آن مبتلا هستند. دلایل زیادی می تواند باعث بروز این مشکل شود، اما نتیجه معمولا یک چیز است و آن هم بیماری های جدی قلبی-عروقی است. تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم ریشه ی سنبل الطیب فشارخون را کاهش می دهد و از فرد در مقابل تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی محافظت می کند.

دردهای قاعدگی

دومین خاصیتی که ریشه ی ستبل الطیب به آن مشهور است بهبود درد های ناخوشایند قاعدگی است. معمولا ناخوشی روحی و جسمی دوران قاعدگی با ریشه ی سنبل الطیب درمان می شود. چون حاوی مواد تسکین دهنده و تنظیم کننده ی هورمون ها است.

سیستم عصبی

سیستم عصبی بخش زیادی از فعالیت های متابولیک و فیزیکی بدن را کنترل می کند. اما این سیستم پیچیده نیاز به استراحت هم دارد. ریشه ی سنبل الطیب تاثیری آرام کننده بر سیستم عصبی مرکزی دارد. خصوصا برای ناراحتی هایی همچون اختلالات عصبی، فلج بل و مشکلاتی از این دست بسیار مفید است.

کاربردهای ریشه سنبل الطیب

در طول تاریخ، فرهنگ های مختلف هر یک به روشی از ریشه سنبل الطیب استفاده کرده اند. اما رایج ترین روش های مصرف آن بصورت دم کرده، کپسول، قرص و مکمل می باشد. برای بدست آوردن یک ترکیب بسیار قوی می توان روغن ریشه ی سنبل الطیب را گرفت. در هر حال باید مقادیر کمی از این گیاه استفاده کنید. چون ترکیبات سبک زیادی دارد. معمولا مقدار مجاز مصرف آن ۱۲۰-۲۰۰ میلی گرم و روزی سه وعده است. چون در صورت مصرف بیش از حد، ترکیبات آرامبخش آن بر سیستم عصبی تاثیر منفی می گذارند. تاکید می کنیم قبل از شروع مصرف این گیاه با پزشک یا یک درمانگر سنتی مجرب مشورت کنید.

عوارض جانبی

قبل از مصرف ریشه سنبل الطیب باید از عوارض جانبی آن مطلع باشید. این گیاه بر بارداری، سر دردها، و مشکلات هاضمه تاثیرات منفی دارد. ترکیبات آرام بخش این گیاه ممکن است جلوی عملکرد طبیعی معده را بگیرند و مشکلاتی در فرایند هضم غذا ایجاد کنند. همچنین باعث بروز سردرد و عوارضی بالقوه در بارداری می شوند. پس اگر درحال اقدام به بارداری هستید از این گیاه استفاده نکنید. و در آخر، به دلیل تاثیرات این گیاه بر سیستم عصبی، قبل از انجام عمل جراحی از آن استفاده نکنید و در مورد هرگونه تداخل دارویی هم با پزشکتان صحبت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *