داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

روش‌های درمان آمنوره با طب سنتی

آمنوره یک مشکل پزشکی است که در آن چرخۀ قاعدگی زنانی که در سن باروری هستند ناگهان قطع می‌شود. آمنوره با یائستگی تفاوت دارد؛ یائستگی معمولا برای زنان ۵۰ ساله یا بالاتر ایجاد می‌شود. بهتر است بدانید که آمنوره به تنهایی بیماری محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند علامتی از وجود یک بیماری باشد. این مشکل هم در نوجوانان، جوانان و هم میانسالان ایجاد می‌شود. در دختران نوجوان و جوان، آمنوره به صورت بلوغ دیررس یا عدم وقوع بلوغ بروز می‌کند. در این مطلب به بررسی بیشتر این موضوع و روش‌های درمان آمنوره با طب سنتی میپردازیم.

درمان آمنوره با طب سنتی

انواع آمنوره

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» آمنوره به دو نوع الویه و ثانویه دسته بندی می شود. آمنوره ی اولیه یعنی تاخیر در رسیدن به بلوغ. تاخیر بلوغ معمولا ناشی از عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود و می تواند تاثیراتی جدی بر رشد و تکامل فرد داشته باشد.

آمنوره ثانویه در زنانی ایجاد می شود که قبلا دوره های قاعدگی داشته اند. توقف ناگهانی چرخه ی قاعدگی در زنان جوان و میانسال هم نگران کننده است و هم تاثیراتی جدی بر سلامت و همچنین زندگی شخصی افراد دارد.

علت های آمنوره

چند علت رایج بروز آمنوره شامل کارکرد نادرست هیپوفیز، مشکلات مربوط به غده ی هیپوتالاموس، دلایل تخمدانی، مشکلات عملکردی و تاثیرات ناشی از مصرف برخی داروها می باشد.

درمان آمنوره با طب سنتی

درمان آمنوره با طب سنتی با گیاهان و موادی انجام می شود که معمولا در منزل پیدا می شوند.

گیاه آنجلیکا سینسیس

در گذشته از سنبل ختایی برای مشکلات مربوط به زایمان همچون تولد دیررس و خارج کردن جفت پس از تولد استفاده می شد. ریشه ی سنبل هم برای رفع آمنوره و دسیمنوره کاربرد دارد. تحقیقی که اخیرا در دانشگاه مسینا در ایتالیا انجام شده، نشان می دهد سنبل تاثیرات قابل توجهی بر رفع بیماری های زنانه، خصوصا آمنوره و دسیمنوره دارد.

گیاه فالس یونیکورن

فالس یونیکورن گیاهی قدیمی است که مکررا در طب سنتی برای حفظ سلامت زنان مورد استفاده بوده است. مردم معتقد بودند این گیاه ناباروری را درمان می کند. تحقیقات جدید نیز نشان داده اند که این گیاه واقعا در درمان ناباروری موثر است.

فرنجمشک

فرنجمشک هم از گیاهان موثر در درمان آمنوره با طب سنتی و سایر بیماری های مربوط به قاعدگی است. این گیاه چرخه ی قاعدگی را تنظیم کرده و انقباضات ناشی از آن را کاهش می دهد. از این گیاه در درمان سر درد ها و میگرن های ناشی از آمنوره هم استفاده می شود. تحقیقات نشان داده اند  ادعاهایی که سال ها در مورد این گیاه وجود داشته کاملا صحیح بوده اند.

کوهوش آبی

کوهوش آبی، گیاهی است که در طب سنتی سراسر دنیا کاربرد دارد. اطبای سنتی معتقدند کوهوش آبی یک قاعده آور قوی است. این گیاه تاثیری دارد که خونریزی واژینال را تحریک می کند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که کوهوش آبی در درمان آمنوره و سایر بیماری های زنان موثر است.

شوید

شوید از گیاهانی است که از دیرباز هم در طب سنتی و هم در آشپزی بکار می رود. زنانی که دوره های پریود ی منظمی ندارند می توانند با مصرف شوید دوره های خود را منظم کنند. از قرن ها پیش تا به امروز شوید برای زیاد شدن شیر دهی نیز مصرف می شود.

رازیانه شیرین

این گیاه تاثیر خوبی بر رفع آمنوره دارد. رازیانه ی شیرین برای سندرم پیش از قاعدگی هم مفید است و میزان مایعات بدن را تنظیم می کند.

شنبلیله

شنبلیله درمان حتمی بسیاری از مشکلات زنانه ی مربوط به قاعدگی و باروری است. این گیاه تاثیر مثبتی بر ترشح شیر، آمنوره، کاهش انقباضات قاعدگی و گر گرفتگی دارد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *