تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

معرفی چند نوع خوراکی که باعث نفخ شکم می‌شوند!

به جز تأثیرات منفی که باد و نفخ شکم در زیبایی ظاهری افراد دارد، باید بدانید که چنین ورم‌هایی ناشی از تلاش زیاد دستگاه گوارش برای هضم مواد غذایی مصرفی است؛ معمولا این ورم‌ها با خوردن غذاهای دیرهضم و سنگین شکل می‌گیرند. در ادامه به چند نوع خوراکی که باعث نفخ شکم می‌شوند خواهیم پرداخت.

از پیراشکی دوری کنید!

به‌طور معمول،‌ پیراشکی‌ها باعث باد کردن معده می‌شوند؛ اگر می‌خواهید دچار چنین مشکلی نشوید، نوعی از آن را خریداری کنید که از آرد ۱۰۰ درصد تصفیه شده تهیه شده باشد. درست است که پیراشکی مزه خوبی دارد، اما همین آرد تصفیه شده باعث بالا رفتن قند خون، سطح انسولین و افزایش چربی اطراف شکم خواهد شد.

کلم هم دردسرساز می‌شود!

کلم، در کنار طعم بسیار خوب، فواید بسیاری نیز دارد، اما شکمتان را به دردسر خواهد انداخت!

کلم یکی از سبزیجاتی است که به‌خاطر افزایش تولید گاز معده در دستگاه گوارش، شناخته شده است. همین گاز تولید شده باعث می‌شود تا شکمتان نفخ کند. این سبزیجات تولید کننده گاز، هنگام پخت، هضم بسیار آسانتری خواهند داشت و دیگر مشکلاتی از این دست برای‌تان ایجاد نخواهند کرد.

پس بهتر است به سراغ نوع پخته‌شده آن بروید؛ اگر هم علاقه‌ای به پختن کلم ندارید، در روزهایی که می‌خواهید شکم تختی داشته باشید، بهتر است مقدار کمتری کلم مصرف کنید تا دچار مشکلات احتمالی بعدی نشوید. (چگونه شکم تخت داشته باشیم؟)

کربناتِ بادکنکی نوشابه‌های گازدار

نوشابه یا آب گازدار به‌خاطر کربنات اضافه‌شده می‌تواند باعث نفخ شکم شود؛‌ این نفخ، ناشی از گازی است که در نتیجه مخلوط شدن هوا با آب ایجاد می‌شود. البته این نفخ شکم موقت بوده و تا ۲ یا ۳ ساعت بعد از نوشیدن آب کربنات‌دار احساس می‌کنید که شکمتان باد کرده است. کربنات موجود در آب می‌تواند باعث شود تا سخت‌تر از قبل لباس‌های‌تان را بپوشید.

یکی از دلایل اصلی نفخ

در مورد قبلی یعنی آب کربناته متوجه شدیم که گاز موجود در آن باعث می‌شود تا به‌صورت موقت، شکمتان نفخ کرده و برآمده‌تر شود؛ اما باید بدانید که شکر فراوان موجود در نوشابه، باعث می‌شود تا شکمتان برای همیشه بزرگ بماند!

به جز نوشابه، همه نوشیدنی‌ها و شربت‌های مایع نیز می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شده و به‌طور دائمی چربی اطراف شکمتان را افزایش دهد.

چرا نوشابه باعث چاقی می‌شود؟

داخل نوشابه، حجم زیادی از شکر وجود دارد؛ این شکر مایع موجود در نوشابه به‌سرعت قند خون را بالا برده و در نتیجه سطح انسولین نیز افزایش خواهد یافت. (۸ علت غیرمنتظره که باعث چاقی می‌شود!) این بالا رفتن سطح انسولین، سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد که همراه با فرمان ذخیره‌سازی شکر اضافی، به شکل چربی است. به‌نظر شما بهترین محل برای ذخیره‌سازی چنین چربی‌هایی کجاست؟ خب، قطعا شکم!(چگونه چربی شکم را آب کنیم؟)

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که با استفاده از نوشابه‌های رژیمی، این مشکل را حل خواهند کرد؛ در حالی‌که چنین تصوری اشتباه است. با اینکه نوشابه رژیمی شکر ندارد، اما هنوز حاوی کربنات بوده و موجب بروز نفخ شکم خواهد شد.

سیب‌زمینی سرخ‌کرده،‌ دیرهضم و خوشمزه

سیب‌زمینی سرخ‌کرده به‌خاطر چربی زیاد، هضم غذا را کندتر کرده و باعث می‌شود تا ساعت‌ها احساس سنگینی داشته باشید؛ البته به سیب‌زمینی سرخ‌کرده، تمام غذاهای سرخ شده دیگر مانند ناگت را نیز اضافه کنید.

این نوع مواد غذایی دارای چربی‌های نوع خطرناک یعنی همان چربی‌های ترانس هستند؛ علاوه‌بر خطراتی که می‌توانند برای سلامتی قلبی و عروقی شما داشته باشند، باعث افزایش تورم و در نتیجه بزرگتر شدن شکمتان نیز خواهند شد. (با تمرین‌های پر طرفدار عضلات شکم آشنا شوید)

بستنی، کاشف چاقی شکم

میزان سطح شکر موجود در بستنی، بیش از مقدار مجاز است و همین مقدار بیش از حد شکر، باعث بالا رفتن سطح انسولین و درنتیجه شروع ذخیره‌سازی شکر به شکل چربی اطراف شکمی است.

علاوه‌بر این چون بستنی با شیر درست می‌شود، بنابراین دارای سطح بالای لاکتوز نیز هست. معده بسیاری از افراد با لاکتوز میانه خوبی ندارد و نمی‌تواند این نوع شکر را به‌خوبی هضم کند، همین هم باعث تولید گاز معده شده و درنتیجه فرد مصرف‌کننده نفخ خواهد کرد. همچنین غذاهایی با دمای بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین (مانند بستنی) به دستگاه گوارش فشار آورده و باعث گرفتگی عضلات و نفخ شکم خواهد شد (بایدها و نبایدهای گرفتگی عضلات).

شکلات بدون شکر، بزرگ‌کننده شکم

حتما بارها داخل فروشگاه بر روی شکلات و آدامس‌ها عبارت درج شده «بدون شکر» را دیده‌اید؛ منظور از بدون شکر، این است که به جای شکر از جایگزین‌هایی مانند زایلیتول، سوربیتول و مالتیتول استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که چنین جایگزین‌هایی کاملاً در معده شما هضم نخواهند شد، به‌خاطر همین است که جذب شکرشان کمتر بوده و رژیمی محسوب می‌شوند؛ همین هضم نشدن کامل نیز باعث و بانی بزرگ‌شدن شکم شماست! علاوه‌بر این جویدن آدامس چه با شکر و چه بدون شکر، در هر دو حالت باعث احتباس هوا داخل شکم شده و تبعات خاص خودش را در پی خواهد داشت.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *