روانشناسیروانشناسی عمومی

۲۱ اصل در متقاعد کردن دیگران

چرا برخی از افراد خاص به شکلی باورنکردنی متقاعدکننده هستند؟ آیا ما می‌توانیم چنین مهارت‌هایی را در خودمان تقویت کنیم؟ نویسنده این مقاله با مطالعه بر روی تأثیرگذارترین رهبران سیاسی، اجتماعی، تجاری و مذهبی جهان، و همچنین ابداع راهکارهای منحصربه‌فرد خود، به ۲۱ نکته و راهکار مهم برای متقاعد کردن مردم دست‌یافته است که در این مقاله به‌مرور کلی این نکات مهم می‌پردازیم.

اصول اولیه متقاعد کردن

۱- متقاعدسازی با فریب دادن متفاوت است
در فریب دادن یا گول زدن دیگران شخص از طرق مختلف افراد را مجبور به انجام کارهایی می‌کند که علاقه‌ای به انجام آن ندارند یا به نفع آن‌ها نیست. اما متقاعد کردن هنری است که با آن می‌توان مردم را به انجام کاری ترغیب کرد که هم به نفع خودشان و هم به نفع شماست.

۲٫ کسی را متقاعد کنید که قابلیت متقاعدشدن را داشته باشد
هرکسی را می‌توان با توجه به زمان و موقعیت مناسب، متقاعد کرد اما نه لزوماً در کوتاه‌مدت. کمپین‌ها و گروه‌های سیاسی وقت و پول خود را بر روی گروه‌های کوچکی از افراد متمرکز می‌کنند که مردد بوده و احتمال تغییر نظرشان بیشتر است. همیشه اولین قدم در متقاعد کردن شناسایی افرادی است که قبل از آن توانسته‌اید به نحوی آنان را در مورد موضوعی متقاعد کنید و سپس انرژی و زمان لازم را صرف تغییر نگرش در آنان کنید.

متقاعد کردن - متقاعد سازی - ترغیب - قانع کردن

۳٫ زمان و زمینه باید مناسب باشد
اساس متقاعدسازی به زمینه و موقعیت و همچنین زمان مناسب بازمی‌گردد. درواقع برای قانع سازی زمینه باید تا حدودی محیا باشد. به‌عنوان‌مثال، آزمایش زندان استنفورد نشان داد که دانش‌آموزانی می‌توانند به زندانبان‌های دیکتاتور تبدیل شوند که زمینه و توانایی بالقوه آن را داشته باشند. زمان نیز بر روی آنچه از دیگران و زندگی می‌خواهیم، تاثیر می‌گذارد. برای مثال در طول زمان ممکن است ملاک‌های ازدواجمان تغییر کند چراکه آنچه در زندگی می‌خواهیم با گذشت زمان تغییر کرده است.

۴٫ باید بخواهد تا متقاعد شود
شما هرگز نمی‌توانید کسی که به آنچه در موردش صحبت می‌کنید علاقه‌ای ندارد را متقاعد کنید. برای آنکه شخص را به موضوع مورد نظر خود علاقه‌مند کنید باید بتوانید آنچه را که می‌خواهید بگویید به نحوی به علاقمندی‌های وی مرتبط سازید. ما همه به خودمان علاقه‌مند هستیم و زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد پول، عشق یا سلامتی می‌کنیم. اولین هنر متقاعد کردن این است که بتوانید موضوع مورد نظر خود را با این موضوعات پیوند دهید تا بتوانید توجه مخاطبتان را جلب کنید.

قوانین عمومی در متقاعدسازی

۵٫ رضایت متقابل
هنگامی‌که من برای شما کاری می‌کنم، احساس می‌کنید مجبور هستید کاری برای من انجام دهید. این بخشی از روند تکامل انسان است و به نحوی با DNA ما مرتبط می‌باشد. از آن مهم‌تر این است که شما بتوانید از این اهرم به‌طور غیرمستقیم به نفع خودتان استفاده کنید. با اعتنا کردن حتی ناچیز به دیگران و توجه نشان دادن، شما می‌توانید انتظار بازگشت میزان خیلی بیشتری از توجه را از جانب آنان داشته باشید.

۶٫ ایستادگی نتیجه می‌دهد
کسی که خواسته‌ها و ارزش‌های معنادار خودش را حفظ می‌کند، درنهایت دیگران را قانع خواهد کرد؛ راهی كه بسياری از شخصيت‌های تاريخی با کمک آن توانستند درنهایت توده‌های مردم را با مبارزه و پیام خود همراه کنند. آبراهام لینکلن قبل از اینکه به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا انتخاب شود، مادرش، سه پسر، خواهر و دوست‌دخترش را از دست داد، در کسب‌وکار ناکام ماند و هشت بار در انتخابات شکست خورد.

۷٫ احترام گذاشتن صادقانه
احترام بر روی همه ما تأثیر مثبت زیادی می‌گذارد و احساس خوبی در ما ایجاد می‌کند. ما تمایل داریم به کسی اعتماد کنیم که احساس خوبی به ما می‌دهد. سعی کنید به مردم صادقانه احترام بگذارید و از چیزهایی که معمولاً نسبت به آن بی‌تفاوت هستید، تعریف و تمجید کنید. این ساده‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا دیگران را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای متقاعد کنید که تا در مورد آنچه می‌خواهید فکر کنند.

۸٫ تعیین سطح انتظارات
مقدار زیادی از متقاعدسازی را می‌توانید با تعیین سطح انتظاراتی که موجب می‌شود درنتیجه آن مردم به قضاوت شما اعتماد کنند، مدیریت کنید. مدیرعاملی که قول افزایش ۲۰ درصدی در فروش داده است و به افزایش ۳۰ درصدی می‌رسد، پاداش می‌گیرد، درحالی‌که همان مدیرعامل اگر ۳۵ درصد افزایش فروش داشته باشد اما قول افزایش ۴۰ درصدی فروش را داده باشد، مواخذه می‌شود. به عبارتی متقاعد کردن با درک و تحقق انتظارات دیگران مرتبط است.

۹٫ حدس نزنید
هرگز حدس نزنید که چه کسی چه چیزی نیاز دارد، شما همیشه ارزش‌های خود را ارائه دهید. ما اغلب هنگام فروش محصولات یا خدماتمان از بازار عقب می‌مانیم چون فکر می‌کنیم که مردم پول یا علاقه‌ای به محصول موردنظر ما ندارند. حدس نزنید که دیگران چه چیزی را می‌خواهند یا نمی‌خواهند، شما آنچه را که دارید ارائه دهید و انتخاب را به عهده آنان بگذارید.

۱۰٫ احساس نیاز ایجاد کنید
علاوه بر نیازهای اولیه برای زنده ماندن، اکثر نیازهای انسان دارای ارزش نسبی است. ما خیلی از چیزها را می‌خواهیم چون دیگران هم آنها را می‌خواهند. اگر می‌خواهید کسی آن چیزی را که شما تمایل دارید، بخواهد، باید این احساس نیاز و فقدان نسبت به آن چیز را در فرد ایجاد کنید، حتی اگر آن چیز مورد نظر، خودتان باشید.

۱۱٫ احساس ضرورت ایجاد کنید
شما باید بتوانید برای آنچه می‌خواهید انجام دهید در دیگران احساس نیاز فوری ایجاد کنید. اگر ما اکنون چیزی را نخواهیم بعید است در آینده آن را بخواهیم. ما باید مردم را در حال حاضر متقاعد کنیم، و ایجاد احساس نیاز فوری به آنچه ما ارائه می‌دهیم مهم‌ترین کارت ما برای بازی است.

۱۲٫ تصاویر سازی کنید
آنچه ما می‌بینیم، قوی‌تر از چیزی است که ما می‌شنویم. شاید به همین دلیل است که شرکت‌های داروسازی در حال حاضر عوارض بالقوه وحشتناک داروهای خود را، بر روی تصویری از افرادی که از غروب خورشید هاوایی لذت می‌برند، چاپ می‌کنند. اولین نظرات خود را بدون نقص ارائه داده و در خلق تصاویر ذهنی و تحریک قوه تخیل افراد در مورد آینده‌ای که می‌توانید با تجربیات خود برای آنان بسازید، ماهر شوید.

۱۳٫ حقیقت را بگویید
بعضی مواقع مؤثرترین روش برای متقاعد کردن کسی این است که به آن‌ها چیزهایی در مورد خودشان بگوییم که دیگران نخواسته‌اند بگویند. مواجهه شدن با حقایق سخت، یکی از نافذترین و معنی‌دارترین اتفاقاتی است که می‌تواند در زندگی آدمی رخ دهد. با گفتن حقایق بدون قضاوت یا نصیحت و دستورالعمل، در اکثر مواقع با پاسخ‌های کاملاً تعجب‌آوری از طرف دیگران مواجه خواهید شد.

۱۴٫ ایجاد تفاهم
ما افرادی را دوست داریم که ما را دوست دارند. این فراتر از تصمیمات آگاهانه بوده و به رفتارهای ناخودآگاه ما مربوط می‌شود. با آینه‌سازی و انعکاس عادات رفتاری دیگران (زبان بدن، ریتم، الگوهای زبان، و غیره)، می‌توانید یک حس اعتماد و توافق در طرف مقابل ایجاد کنید که در آن مردم با شما احساس راحتی بیشتری کرده و نسبت به پذیرش پیشنهاد‌های شما بازتر می‌شوند.

مهارت‌های شخصی در متقاعد کردن

۱۵٫ انعطاف‌پذیری رفتاری
افراد منعطف، نه لزوماً قدرتمند، کسانی هستند که موقعیت را تحت کنترل دارند. بچه‌ها اغلب بسیار متقاعدکننده هستند، زیرا آن‌ها با مجموعه‌ای از رفتارها، آنچه را که می‌خواهند به دست می‌آورند (قهر کردن، گریه کردن، چانه زدن، التماس کردن، دلبری کردن)، درحالی‌که پاسخ والدین یک “نه” واحد است. هر چه خزانه رفتارهایتان بزرگ‌تر باشد و الگوهای رفتاری بیشتری برای سازگاری با موقعیت‌های مختلف داشته باشید، بیشتر قانع‌کننده خواهید بود.

۱۶٫ انرژی دادن به دیگران
برخی از مردم انرژی ما را می‌گیرند و برخی به ما انرژی می‌دهند. افراد متقاعدکننده‌تر می‌دانند که چگونه انرژی خود را به دیگران منتقل کنند تا بتوانند در دیگران انگیزه ایجاد کرده و آن‌ها را سرحال بیاورند. به‌عنوان ساده‌ترین کارها در این زمینه می‌توان به یک ارتباط چشمی، تماس فیزیکی، خندیدن، هیجان داشتن هنگام پاسخ‌های کلامی یا حتی فقط فعالانه گوش دادن به‌طرف مقابل اشاره کرد.

۱۷٫ ارتباط واضح داشتن
گاهی شما نمی‌توانید دیدگاه یا نقطه‌نظر خود را به یک کلاس هشتمی توضیح دهید، درحالی‌که می‌توانید آن را با وضوح کافی برای یک بزرگ‌سال دیگر توضیح دهید. هنر متقاعدسازی در ساده کردن برخی چیزها به نکات اصلی و مطالب عمده آن و ارتباط دادن آن‌ها به چیزهایی است که برای طرف مقابل مهم می‌باشد.

متقاعد کردن - متقاعد سازی - ترغیب - قانع کردن

۱۸٫ آماده بودن یک مزیت است
برای شروع همیشه باید در مورد مردم و موقعیت‌های اطرافتان بیشتر بدانید. آمادگی دقیق به شما اجازه می‌دهد قانع سازی مؤثرتری داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، شما به‌طور چشمگیری شانس خود را در یک مصاحبه شغلی زیاد می‌کنید اگر که به‌طور کامل با محصولات، خدمات و پس‌زمینه آن شرکت آشنایی داشته باشید.

۱۹٫ خونسردی و حفظ آرامش هنگام تعارض
هیچ‌کسی در سراشیبی و یک وضعیت بی‌ثبات نمی‌تواند مؤثر باشد. در شرایط هیجان زا، شما همیشه با آرامش، خونسردی و عدم هیجان‌زدگی، م‌ توانید بیشترین نفوذ را داشته باشید. در تعارضات، مردم به سمت کسانی گرایش پیدا می‌کنند و به آنان به‌عنوان رهبر، اعتماد می‌کنند که بتوانند هیجانات خود را کنترل کنند.

۲۰٫ استفاده هدفمند از خشم
اکثر مردم هنگام تعارض احساس ناراحتی می‌کنند. اگر شما سطح تنش و تعارض را در یک موقعیت بالا ببرید، در بعضی از موارد فرد مقابل عقب‌نشینی می‌کند. به‌ندرت از این موضوع استفاده کنید، و هرگز این کار را در شرایط هیجانی و یا شرایطی که منجر به از دست دادن کنترل خود می‌شود، انجام ندهید. اما به یاد داشته باشید، شما می‌توانید از خشم به‌طور هدفمند به نفع خودتان بهره ببرید.

۲۱٫ اعتمادبه‌نفس و قاطعیت
هیچ‌چیز گیرایی، اقناع‌کنندگی و جذابیت قاطع بودن را ندارد. یک حس بی‌تکلف از قاطعیت می‌تواند همیشه دیگران را متقاعد کند. اگر واقعاً به آنچه انجام می‌دهید باور داشته باشید، همیشه می‌توانید دیگران را متقاعد سازید که آنچه را انجام دهند که هم به نفع آنان است و هم به نفع شما.

 

منبع: سایت ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *