تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

معرفی بهترین مواد غذایی برای ترمیم DNA

به لطف مشاهدات مداوم و مطالعات اپیدمیولوژیک (مبتنی بر جمعیت)، تقریبا شکی وجود ندارد که رژیم‌های سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو، از جمله انواع سرطان، کمک می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع و معرفی بهترین مواد غذایی برای ترمیم DNA بپردازیم.

ترمیم DNA

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» میوه‌ها و سبزیجات تنها وسیله‌ای برای انتقال آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن ما نیستند، بلکه این مواد غذایی حاوی مواد مغذی گیاهی بی‌شماری می‌باشند که می‌توانند منجر به تقویت آنزیم‌های سم‌زدای بدن، تنظیم کردن بیان ژن (gene expression) و حتی تنظیم کردن مسیرهای ترمیم DNA شوند.

دکتر مایکل‌گرگر می‌گوید: «تا همین اواخر، عموما باور بر این بود که عملکردهایی نظیر ترمیم DNA بعید است که به راحتی تحت تاثیر تغذیه قرار بگیرند.» اما اگر دوقلوهای همسان و غیرهمسان را با یکدیگر مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که تنها نصف تا سه‌چهارم از عملکرد ترمیم DNA توسط ژنتیک مشخص می‌شود. احتمال اینکه بتوانیم باقیماندۀ این مقدار را کنترل کنیم وجود دارد.

تخمین زده شده است که در هر ساعت، به طور میانگین ۸۰۰ مورد آسیب DNA در بدن ما اتفاق می‌افتد، که در طول روز به ۱۹ هزار آسیب می‌رسد. آسیب دیدن DNA و ترمیم نشدن آن، می‌تواند منجر به جهش شده و زمینه را برای بروز سرطان مهیا کند.

خوشبختانه تنظیم کردن ترمیم DNA را می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی به فرآیندهای بیولوژیکی اضافه کرد. این موضوع به ویژه می‌تواند بخشی از توضیح این باشد که چطور بسیاری از مواد غذایی گیاهی می‌توانند اثرات پیشگیری‌کننده از سرطان داشته باشند.

بهترین مواد غذایی برای ترمیم DNA کدامند؟

۹ میوه و سبزی مورد مطالعه قرار گرفتند تا مشخص شود کدامیک از آنها برای ترمیم DNA مفیدتر هستند. این ۹ میوه و سبزی عبارتند از: لیمو، خرمالو، توت‌فرنگی، پرتقال، چوی سام (نوعی سبزی چینی)، بروکلی، کرفس، کاهو و سیب. با توجه به نتایج مطالعات، لیمو، خرمالو، توت‌فرنگی، بروکلی، کرفس و سیب بهترین مواد غذایی برای محافظت از DNA شناخته شدند.

به طور مثال این مطالعه نشان داد که لیمو می‌تواند یک‌سوم از آسیب DNA را خنثی کند. البته این خاصیت ارتباطی با محتوای ویتامین ث موجود در لیمو ندارد، و حذف کردن آن از عصارۀ لیمو تاثیری در خاصیت آن برای محافظت از DNA نداشت. اگرچه جوشاندن لیمو برای ۳۰ دقیقه می‌تواند این خاصیت را از بین ببرد.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *