تغذیه و تناسب اندامویتامین و مواد معدنی

هرآنچه که درباره ویتامین B۱ باید بدانیم

ویتامین B۱ یک ماده ی مغذی حیاتی برای انسان است که از خانواده ی ویتامین B می باشد. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی سالم و بهبود عملکرد قلب و عروق بدن ایفا می کند.  ویتامین B۱ یکی از انواع هشت ویتامین محلول در آب می باشد. این ویتامین در تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز کمک می کند که به نوبه ی خود برای تولید انرژی جهت انجام عملکردهای مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ویتامین B۱ برای تجزیه ی چربی ها و پروتئین ها بسیار لازم است. منابع مهم ویتامین B۱، مخمر و جگر هستند که در واقع غنی ترین منابع ویتامین B۱ به شمار می روند. دانه ی غلات، گندم سیاه، گندم و قلوه نیز سایر منابع مهم این ویتامین هستند. مارچوبه، سیب زمینی، قارچ، کاهوی رومیایی، اسفناج، تن ماهی، نخود سبز، دانه های آفتابگردان، گوجه فرنگی، جوانه بروسیا و بادمجان را می توان به لیست منابع مهم ویتامین B۱ اضافه کرد. اضافه کردن این مواد به برنامه ی غذایی میزان قابل توجهی از ویتامین B۱ بدن را تأمین می کند. متاسفانه حرارت زیاد و انجماد طولانی مدت این مواد غذایی می تواند تیامین (ویتامین B۱) موجود در آنها را از بین ببرد.

ویتامین B1

علائم کمبود ویتامین B۱

علائم اولیه ی کمبود ویتامینB۱ عبارتند از بی حالی، تحریک پذیری، ضعف حافظه، کاهش خواب یا اشتها، کاهش وزن، سوء هاضمه یا یبوست و حساسیت ساق پا. اگر این کمبودها درمان نشوند، این علائم اولیه ممکن است منجر به ابتلای شدید کمبود تیامین شوند که به نام بری بری  شناخته می شود. این وضعیت با اختلالات عصبی، قلب و مغز مشخص می شود، اما علائم آن در افراد مختلف ، متفاوت است و بستگی به عوامل متعددی دارد. در ادامه به توضیح این مطلب می پردازیم:

فواید ویتامین B۱

پیشرفت تولید انرژی قند منبع اصلی انرژی در بدن انسان محسوب می شود، جایی که به دلیل وجود ویتامین

ویتامین ب۱ اکسید می شود تا یک فرم قابل استفاده ی انرژی ایجاد کند. این بخشی از سیستم، آنزیمی پیچیده ای است که سیستم پیرووات دهیدروژناز نامیده می شود و به اکسیداسیون قند  کمک می کند. همچنین ویتامینB۱ برای عملکرد  سیستم این آنزیم که انرژی را برای انواع مختلف توابع در بدن آزاد می کند بسیار مورد نیاز است.

محافظت از عصب ها

ویتامین B۱ در توسعه ی مناسب پوسته ی میلین در اطراف اعصاب کمک می کند. کمبود این ویتامین ممکن است منجر به از بین رفتن این پوشش ها شود که حتی می تواند منجر به آسیب عصبی و مرگ نیز شود.

پیشگیری از بیماری های قلبی

این ویتامین در تولید استیل کولین که نقش آن انتقال دهنده ی عصبی و ارسال پیام بین اعصاب و عضلات است، کمک می کند و برای اطمینان از عملکرد مناسب قلب بسیار مفید می باشد. بنابراین کمبود ویتامینB۱ می تواند منجر به عملکرد نامنظم قلب شود.

پیشگیری از آب مروارید

ویتامین B۱ هنگامی که همراه با سایر مواد مغذی ضروری استفاده شود، می تواند از وقوع آب مروارید جلوگیری کند.

جوان نگه داشتن  پوست

ویتامینB۱ به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که بدن شما را از علائم پیری مانند چین و چروک ها، لکه های پیری و سایر شرایطی که به طور منظم بر اندام ها تاثیر می گذارند محافظت می کند.

بهبود سیستم گوارش

این ویتامین همچنین در ترشح اسید هیدروکلریک کمک می کند که برای هضم کامل ذرات غذایی ضروری است.

پیشگیری از آلزایمر

ویتامین B۱ به کاهش علائم بیماری آلزایمر نیز کمک می کند. هنگامی که بیماران مبتلا به آلزایمر  با  مصرف روزانه ی ۱۰۰ میلی گرم از مکمل های ویتامینB۱  درمان می شدند، احساس آرامش می کردند. مطالعات آزمایشی  این دارو تحت کنترل است تا بیشتر درمورد مکانیسمی که  اتفاق می افتد، بررسی شود.

بهبود حافظه

ویتامینB۱ می تواند حافظه و قدرت تمرکز شما را بهبود ببخشد. همچنین  بسیاری از بیماری های عصبی نظیر مولتیپل اسکلروزیس و فلج بل را کنترل نیز می کند . شاید بهتر باشد این ویتامین  به عنوان یک “ویتامین روان” شناخته شود، زیرا تاثیر مثبتی  بر سیستم عصبی و نگرش ذهنی سالم دارد.

تحریک تولید RBC

ویتامین B۱ نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز (RBCs) دارد. گلبول های قرمز باعث سلامت، فعالیت و پر انرژی بودن انسان  می شوند.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *