درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

دلیل و درمان خارش شبانه چشم‌ها چیست؟

خارش چشم‌ها می‌تواند ناخوشایند و آزاردهنده باشد، خصوصا اگر زمانی احساس شود که قصد داریم به خواب شبانه برویم. علت‌های مختلفی می‌توانند باعث خارش چشم‌ها در ساعات شب شوند که یکی از آن‌ها فعالیت‌های کاری بیش از حد معمول در طول روز است.
فعالیت‌های کاری خارج از خانه در ساعات روز، ما را در معرض تماس با آلرژن‌های مختلفی قرار می‌دهند و حتی بعضی از این آلرژن‌ها نیز به خانه ما وارد می‌شوند.

علت خارش چشم‌ها چطور تشخیص داده می‌شود؟

اگر خارش چشم‌ها را در ساعات شب احساس کردید، بهتر است به پزشک یا چشم‌پزشک مراجعه کنید. پس از شرح دادن علائمی که تجربه می‌کنید، پزشک می‌تواند از طریق در نظر گرفتن آن‌ها، معاینه مستقیم و بررسی سوابق پزشکی، راه‌حل مناسب را پیش پای شما بگذارد.

پچ‌تست‌ها (Patch tests) در این مرحله می‌توانند برای تشخیص آلرژی‌های احتمالی مفید باشند. همچنین، پزشک می‌تواند پلک‌های شما را بررسی کند تا مطمئن شود که چربی یا ترکیب خاصی در پوست آن جمع نشده باشد. به ‌علاوه، خود شما نیز می‌توانید در مواقع مواجه شدن با خارش چشم‌ها، عوامل تحریک‌کننده احتمالی را یادداشت کنید و به اطلاع پزشک برسانید.

چطور می‌توان از خارش چشم‌ها در ساعات شب جلوگیری کرد؟

راه‌های پیشگیری برای خارش چشم‌ها به علت واکنش آلرژیک – پنجره‌های خانه را بسته نگه دارید تا گرده‌های آلرژی‌زا در ساعات شب به درون خانه راه پیدا نکنند. استفاده از فن یا دستگاه تهویه هوا نیز می‌تواند وضعیت شما را بهتر کند.
– رخت‌خواب را به ‌خوبی تمیز کنید تا در معرض تماس با گردوغبارها قرار نگیرید.
– از رطوبت‌گیر برای کاهش قارچ‌ها و کپک‌ها در خانه استفاده کنید.
– قبل از برداشتن لنزهای تماسی، حتما دست‌ها را بشویید. شستن دست‌ها پس از لمس ترکیباتی که برای چشم مضر هستند نیز ضروری است.
– آرایش چشم‌ها و صورت را حتما قبل از خواب شبانه کاملا پاک کنید و بشویید. راه‌های پیشگیری برای خارش چشم‌ها به علت خستگی چشم‌
– زمان صرف‌شده برای نگاه کردن به صفحه‌های نمایشگر الکترونیکی را در طول روز کمتر کنید.
– اگر مجبور هستید که مدت زیادی را به مانیتور نگاه کنید،‌ حتما زمان استراحت لازم را برای چشم‌ها در نظر بگیرید.
– فقط در محیط‌های دارای نور کافی مطالعه کنید و زمان استراحت برای چشم‌ها را از یاد نبرید.
– برای کار با کامپیوتر، از عینک‌های مخصوص استفاده کنید.
– از اشک مصنوعی برای روان‌سازی چشم‌ها کمک بگیرید.

نکته: اگر خارش چشم‌ها به ‌علت التهاب پلک‌ها یا بلفاریت ایجاد شده باشد، نمی‌توانید از خارش چشم‌ها پیشگیری کنید. با این ‌حال، حفظ تمیزی و پاکیزگی لازم در چشم‌ها می‌تواند علائم این بیماری مزمن را تسکین بدهد. همچنین، دوری موقت از لوازم آرایش نیز در این شرایط مفید است. استفاده از اشک مصنوعی تحت نظر پزشک نیز می‌تواند موثر باشد.

منبع:  سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *