عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

راه‌های ساده برای رفع تعریق دست

آیا شما همیشه از دست دادن با دیگران به دلیل این که دست‌هایتان همواره عرق می‌کنند نگران هستید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، باید بدانید که شما تنها کسی که چنین مشکلی دارید. بسیاری از مردم همانند شما در طول روز بارها و بارها دست‌های خیس از عرقشان را خشک می‌کنند. در این مطلب به بررسی راه‌های ساده برای رفع تعریق دست میپردازیم.

تعریق دست

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰هوم رمدیز» اگر بخواهیم ساده بگوییم، عرق کردن دست ها، بدین معنی است که دست هایتان بیش از حد نرمال عرق تولید می کنند. عرق کردن یک پروسه ی طبیعی است که باعث تنظیم دمای بدن می شود. در حقیقت عرق کردن یک عمل طبیعی است، اما اگر دست ها یکسره از خود عرق تولید کنند، شما را در هنگام کارهایی مانند نوشتن، باز کردن در، رانندگی کردن، امضا کردن یک سند بسیار مهم و… دچار مشکل میشوید.

در پزشکی به این مسئله تعرق بیش از حد کف دست (palmar hyperhidrosis) می گویند و اغلب باعث تشویش، اضطراب، استرس، ناراحتی و افسردگی می شود. این مسئله می تواند یک مشکل ارثی نیز محسوب شود.

در این قسمت از مقاله به معرفی راه هایی برای متوقف کردن تعریق دست می پردازیم.

کاهش تعریق دست با پودر بچه

یکی از آسان ترین و موثر ترین راه ها برای از بین بردن سریع تعریق دست استفاده از پودر بچه است. این پودر ها مانند یک ماده ی ضد تعرق عمل می کنند و باعث جذب رطوبت و جلوگیری از تعرق کف دست ها می شوند. پودر بچه همچنین می تواند برای از بین بردن بوی بد عرق نیز کمک کند.

برای استفاده از آن کافی است اندکی از پودر را روی کف دست هایتان پاشیده و با ملایمت بمالید تا جذب شود و هر زمان که نیاز است ،  این کار را انجام دهید.

برای اطمینان، همیشه یک پاکت یا بطری از پودر بچه را در کیف خود داشته باشید تا دیگر دست های عرق کرده یتان را با لباس تان خشک نکنید.

سرکه سیب

شما می توانید برای از بین بردن تعریق دست از سرکه ی سیب نیز استفاده کنید. سرکه ی سیب به متعادل کردن میزان Ph بدن کمک می کند. همچنین خاصیت منقبض کننده ی سرکه ی سیب با بستن منافذ پوست دست، باعث کنترل تعرق اضافه ی دست هایتان می شود. شما می توانید از سرکه ی سیب هم بصورت موضعی هم مصرف خوراکی استفاده کنید.

-یک تکه حوله یا پارچه را در سرکه ی سیب خام و تصفیه نشده بخیسانید و برای پاک کردن عرق دست هایتان از آن استفاده کنید. این کار را چندین مرتبه در روز تکرار کنید.

-روش بعد، خیساندن دست ها در مقداری سکه ی سیب خام و تصفیه نشده و اندکی آب است. دست هایتان را به مدت ۵ دقیقه در آب و سرکه بگذارید و سپس با آب و صابون، خوب بشویید.

-همچنین شما می توانید دو قاشق غذاخوری از سرکه ی سیب خام و تصفیه نشده را در یک لیوان آب گرم ریخته و اندکی هم عسل به آن اضافه کنید. برای جلوگیری از عرق کردن بیش از حد دست هایتان، این محلول را یک بار در روز میل کنید.

تعریق دست

مریم گلی

گیاه مریم گلی نیز می تواند به تنظیم تعرق دست های شما کمک کند. این گیاه با خاصیت منقبض کننده ای که دارد می تواند چربی های اضافه ی پوست را از بین برده و از تعرق زیاد جلوگیری کند. مریم گلی همچنین می تواند بوی بد ناشی از عرق را نیز از بین ببرد.

چای مریم گلی نیز سرشار از ویتامین B و منیزیم است که از فعالیت بیش از حد غدد تعرق جلوگیری می کند.

-۱ الی ۲ عدد چای کیسه ای مریم گلی را در یک کاسه ی بزرگ پر از آب گرم بیاندازید. روی آن را بپوشانید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس دست هایتان را به مدت ۳۰ دقیقه در آن کاسه بخیسانید و این کار را ۱ الی ۲ مرتبه در روز انجام دهید.

-همچنین می توانید مریم گلی خشک را نیز در یک پارچه بپیچانید تا همیشه همراهتان باشد. هنگام نیاز دست هایتان را به آن آغشته کنید تا از تعرق زیاد دست ها جلوگیری کند.

-همچنین شما می توانید روزانه یک فنچان چای مریم گلی را برای جلوگیری از تعرق دستانتان بنوشید.

چای سیاه

چای کیسه ای می تواند باعث درمان مشکل تعریق دست شما شود.

اسید مازوی موجود در چای، دارای ماده ی ضد تعرق است و با خاصیت منقبض کننده ای که دارد به خنثی کردن غدد تعرق و کاهش تولید عرق توسط آن ها کمک می کند.

-یک کیسه از چای سیاه مرطوب شده را در کف دست هایتان نگه دارید و این کار را هر روز به مدت چند دقیقه انجام دهید. همچنین می توانید برای پاک کردن عرق دست هایتان نیز از این کیسه ی مرطوب، حاوی چای سیاه استفاده کنید.

-پس از چند مدت، ۳ الی ۴ چای سیاه کیسه ای را در یک کاسه ی حاوی آب گرم بگذارید تا ۵ دقیقه بخیسند. سپس دست هایتان را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه در این آب بگذارید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *