تغذیه و تناسب اندامورزش

چگونه کودکان چاق را به انجام ورزش ترغیب کنیم؟

در فواید ورزش‌کردن، به‌ویژه در سنین کودکی سخن فراوان گفته شده است؛‌ بسیاری از والدین نیز از فواید ورزش‌کردن آگاهی دارند؛ اما نکته مهم، چگونگی تشویق فرزندان به انجام حرکات ورزشی است.

شروع ورزش به‌خصوص برای کودکانی که چاق هستند و اضافه‌ وزن دارند کار ساده‌ای نیست؛ پس چگونه کودکان را به ورزش‌کردن تشویق کنیم؟

چاقی و اضافه ‌وزن نه‌فقط بزرگسالان را با مشکلات جسمی و اجتماعی روبه‌رو می‌کند، بلکه برای کودکان و نوجوانان نیز تبعات مشابهی دارد. داشتن جسمی قوی و چابک برای کودکان و نوجوانان که در سنین رشد به فعالیت بیشتری نیاز دارند، لازم است.

تمرینات ورزشی، هم بر چگونگی رشد جسمی و روانی کودکان و نوجوانان تاثیرگذار بوده و هم در پیشرفت تحصیلی آنها موثر است. جدا از رعایت رژیم غذایی مناسب، بهترین پیشنهاد برای تناسب اندام کودکان، ورزش صحیح و متناسب است؛ ورزشی که با توجه به سن و وضعیت جسمی آنان طراحی شده باشد.

برطبق آمار انجمن تشخیص و درمان چاقی ایران، متاسفانه آمار کودکان چاق در کشور، به ۳۰ درصد می‌رسد؛ از هر چهار کودک ایرانی، حداقل یک کودک جزو کودکان چاق بوده و به این مشکل دچار است.

با توجه به نتیجه تحقیقات منتشر شده، این آمار از سال ۱۳۶۹ به بعد تقریباً سه برابر شده است؛ همین افزایش وزنِ به ظاهر ساده در کودکان و بالا رفتن تعداد کودکان چاق در کشور، که بسیاری از والدین آن را نکته‌ای مثبت و بدون مشکل می‌پندارند، علاوه‌بر اینکه خطر ابتلا به بیماری را در آنها افزایش می‎دهد، از گروه‎های دوستانشان نیز کنار گذاشته شده و در نتیجه اعتماد به‎نفس آنها به شدت کم خواهد شد.

مهم‌ترین علت چاقی کودکان

متأسفانه امروزه بیشتر کودکان به سمت تلویزیون و دستگاه‌های الکترونیکی رفته و لحظه‌ای چشم از این صفحه‌های نمایش رنگی برنمی‌دارند؛ این سبک سرگرمی یکی از دلایل اصلی چاقی کودکان به شمار می‌رود.

به کودکانتان آموزش دهید که زندگی را طور دیگری تجربه کنند؛ به جای دیدن گل‌های رز و درختان کاج در تلویزیون، باید به بیرون بروند و از لمس تمام این مخلوقات لذت ببرند؛ فعالیت‌های سالم زیادی وجود دارد که کودکان می‌توانند در بیرون از منزل انجام دهند و نکات جدید و مثبتی را یاد بگیرند.

به گفته متخصصان، کودکان و بزرگسالان روزانه حداقل باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند، حال چقدر خوب می شود اگر با همدیگر این فعالیت ها را انجام دهید؛ یعنی در ساعت مشخصی پدران و مادران با کودکان خود قرار گذاشته و به فعالیت بدنی بپردازند، با چنین کاری نه تنها زندگی سالمی را در پیش خواهید گرفت، بلکه به کودکان تان سالم زیستن را می آموزید.

کدام ورزش‌های گروهی را با کودکانمان انجام دهیم؟

اینکه دقیقاً چه ورزشی انجام دهید که هم تفریح محسوب شود و هم نوعی ورزش باشد، کاملاً بستگی به خودتان دارد؛ هر خانواده‌ای شیوه خاصی برای تفریح دارد؛ بنابراین باید ببینید چه ورزش و کاری مورد علاقه خانواده‌تان است و با توجه به آن، تفریح و ورزش گروهی داشته باشید.

به همین منظور، گروه فیتامین فعالیت‌هایی ورزشی و سرگرم‌کننده‌ای را به شما معرفی خواهد کرد تا در کنار خانواده خود اوقات مفرحی را بگذرانید.

دیگر دیر شده؟!

این را بدانید که هیچ‌گاه دیر نیست؛ پس از همین امروز شروع کنید و همه اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و بگویید که چنین تصمیم هیجان‌انگیزی دارید.

قطعاً همه خانواده با شما همراه خواهند شد؛ می‌توانید از فردا همگی باهم به تفریح و ورزش بپردازید؛ انجام این فعالیت‌ها به‌صورت گروهی، نه‌تنها تناسب اندام و سلامتی شما را تضمین می‌کند، بلکه سطح انرژی‌تان را نیز افزایش داده و روابط بین اعضای خانواده را نیز مستحکم‌تر و عمیق‌تر خواهد کرد.

تغییر سبک غذایی

بعد از مدتی که سبک زندگی‌تان را به کلی تغییر دادید و فعالتر شدید، حالا آرام آرام می‌توانید فرزندانتان را متقاعد کنید که میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ با این کار، به رشد کودکانتان کمک بسیاری خواهید کرد.

فرزندان شما در مرحله رشد هستند و نیاز به دریافت مواد سالم و مغذی برای عبور از این مرحله مهم دارند. همان‌طورکه می‌دانید دوره کودکی دوران بسیار مهم و حساسی بوده و اگر فرزندانتان را از همین سن عادت دهید تا سبک زندگی سالمی را در پیش گیرند، خودشان نیز همین راه را ادامه داده و در دوره نوجوانی و بلوغ و حتی کهنسالی نیز در این مسیر پیش خواهند رفت.

فعالیت‌های شدت پایین

اگر زیاد اهل ورزش‌کردن نیستید، بهتر است این فعالیت‌ها را در کنار کودکانتان انجام دهید:

  • با اعضای خانواده در اطراف خانه قدم بزنید و پیاده‌روی کنید.
  • به جاده‌های سرسبز و طبیعت بروید؛ فرقی ندارد در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید، کافی است جاده یا مکان سرسبزی را پیدا کرده و همگی باهم از رفتن به آنجا لذت ببرید.
  • به پیک نیک بروید؛ می‌توانید در کنار انجام فعالیت ورزشی سبک، مثلا فوتبال، غذای خوشمزه و سالمی نیز طبخ کرده و دور هم میل کنید.

فعالیت‌های شدت بالا

این فعالیت‌ها، بیشتر برای فصل گرما و تابستان مناسب بوده و می‌توانید در کنار دیگر اعضای خانواده، ورزش و هیجان داشته باشید:

شنا کردن

تفاوتی نمی‌کند که می‌خواهید به دریا یا استخر بروید، اگر به دریا می‌روید می‌توانید دورهمی در ساحل، شن‌بازی کرده و باهم از روی موانعی که با شن درست کرده‌اید، بپرید.

کارهای باغچه را باهم انجام دهید؛ بچه‌ها عاشق این کار خواهند شد. با کمک یکدیگر، گیاه جدیدی داخل خاک باغچه بکارید، حتی می‌توانید با نظارت خودتان به فرزندانتان هرس‌کردن را آموزش دهید.

اگر اهل دویدن هستید، همگی باهم مکانی را برای دویدن پیدا کنید؛ همه اعضای خانواده در کنارهم به گشت و گذار رفته و بدوید؛ حتی می‌توانید مسابقه دو بگذارید یا دنبال‌بازی کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *