روغن هاعطارباشی و طب سنتی

بررسی خواص روغن ماهی برای آقایان

روغن ماهی روغنی است که مستقیما از بافت چربی ماهی‌ها استخراج می‌شود. این روغن، صدها سال است که در بین مردم محبوب بوده و بخاطر فوایدی که برای سلامتی دارد مدت‌هاست که مورد توجه مردم قرار دارد. از آنجا که روغن ماهی منبعی سرشار از چربی‌های مفید، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد، مکمل‌های این روغن در سراسر جهان مصرف می‌شوند. به طور خاص، روغن‌های ماهی حاوی ایکوزاپنتانوئیک اسید (eicosapentaenoic acid) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (docosahexaenoic acid) به ترتیب (EPA و DHA) می‌باشند. در ادامه به بررسی خواص روغن ماهی برای مردان میپردازیم.

خواص روغن ماهی

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» این ترکیبات با ۱۲ وضعیت مختلف سلامتی، ارتباط مستقیم دارند ولی در درجه ی اول، به عنوان عناصر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در این روغن شناخته می شوند. مکمل ها تنها منبع این روغن نیستند؛ خوردن ماهی های چرب نیز می تواند سطح اسید امگا ۳ بدنتان را افزایش دهد و مزایای این روغن به ویژه برای مردان از اهمیت زیادی برخوردار است.

خواص روغن ماهی برای مردان

تقویت حافظه

ظرفیت آنتی اکسیدانی روغن ماهی برای کاهش استرس اکسیداتیو (oxidative stress) در مسیر عصبی، به وسیله ی خنثی کردن رادیکال های آزاد شگفت انگیز است. استرس اکسیداتیو نوعی التهاب مزمن محسوب می شود که می تواند منجر به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های نوروژنیک شود. بنابراین اگر می خواهید با افزایش سن، همچنان از سطح هوشی بالایی برخوردار باشید، بکارگیری منظم مکمل های ماهی بهترین انتخاب ممکن برای شماست.

مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان ها برای سلامت پوست نیز، بسیار عالی عمل می کنند. با افزایش سن، پوست شکسته شده  که همین امر نیز موجب بروز چین و چروک، لکه های پیری و لکه های پوست می شود. ولی آنتی اکسیدان ها با هدف افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، از پیری زودرس پوست شما جلوگیری می کنند.

خواص روغن ماهی برای بینایی

آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا ۳ در محافظت از بینایی و کاهش بیماری دژنراتیو ماکولا (macular degeneration) نقش بسیار مفیدی دارند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که امگا ۳ می تواند از بروز آب مروارید و در نتیجه ی آن از نیاز به انجام جراحی، پیشگیری کند.

سلامت پروستات

تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم روغن ماهی فواید زیادی ، مخصوصا برای سلامت پروستات مردان دارد. سرطان پروستات اولین سرطان شایع و کشنده در بین مردان می باشد که امروزه ، به یک مشکل بزرگ  شناخته می شود. این مشکل حتی در مواردی می تواند به سرعت منجر به  مرگ شخص شود. کاهش التهاب یکی از کارکردهای اصلی امگا ۳ است. بنابراین، می تواند از مردان در مقابل این قاتل ابدی محافطت کند.

پرورش اندام

از آنجایی که روغن ماهی، با افزایش متابولیسم چربی ها در بدن همراه است و به کاهش میزان چربی کلی بدن کمک می کند، مورد استقبال بدنسازان قرار گرفته است زیرا قادر به ارتقای حجم عضلات بوده و در نهایت موجب تمرینات کارآمد تری می شود.

خواص روغن ماهی

متابولیسم

فعالیت متابولیک نه تنها به نحوه ی سوخت کالری و چربی بستگی دارد؛ بلکه صدها فرآیند متابولیک دیگر نیز وجود دارد که می توانند باعث بهبود یافتن و یا بهبود سازی فرایند آن شوند. و این در حالی است که روغن ماهی به بسیاری از این موارد کمک می کند.

کاهش وزن

روغن ماهی به گونه ای است که می تواند بلافاصله پس از مصرف، شروع به متابولیسم کند و موجب غیرفعال کردن چربی های بدن شود. امگا۳  با کاهش اشتها به تلاش شما در کاهش وزن کمک کرده و برای مردانی که سعی در کاهش وزن خود دارند، انتخابی فوق العاده است.

مسائل قلبی عروقی

اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان چربی های مفید بدن شناخته می شوند که در کاهش سطوح کلسترول کلی بدن نقش دارند و با این کار می توانند خطر ابتلا به بیماری تصلب شرایین (atherosclerosis) را کم کرده و همچنین احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را نیز کاهش می دهند.

خواص روغن ماهی برای دیابت

برخی تحقیقات نشان داده اند که امگا ۳  می تواند به بهبود تنظیم انسولین و گلوکز بدن کمک کند که این خبر خیلی خوبی است برای افرادی که با دیابت مبارزمی کنند و یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سیستم ایمنی

اسیدهای امگا ۳  در طبیعت نه تنها ضد التهاب هستند، بلکه می توانند منجر به راه اندازی مجدد سیستم ایمنی شوند، در نتیجه گلبول های سفید خون واکنش موثرتری نسبت به بیماری های عفونی بالقوه که به بدن حمله می کنند، از خود نشان می دهند.

آرتروز

خواص ضد التهابی موجود در اسیدهای چرب امگا ۳، آن را به انتخابی بی رقیب، برای افرادی که از بیماری آرتروز رنج می برند مبدل کرده است. امگا ۳ قادر است، درد و رنج عضلات و مفاصل سراسر بدن را به سرعت کاهش دهد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *