تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

چگونه عادت بد غذایی کودکان را درمان کنیم؟

تعداد کودکانی که از اشتهای خوبی برخوردار نیستند و تمایلی به غذاخوردن نشان نمیدهند این روزها زیاد شده است. این رفتار تبدیل به مشکلی برای اکثر خانواده ها شده است. برای درمان بدغذایی فرزندتان می توانید از روش های تغذیه ای زیادی کمک بگیرید. به راهنمایی های موثر در این زمینه دقت کنید.

یکی از مشکلات شایع میان بسیاری از پدر و مادرها بد غذا بودن کودکشان است. معمولا کودکان به غذاهایی که برایشان مفید است واکنشی منفی نشان می دهند و یا انتخاب های عجیب و غریبی در غذا خوردن دارند.

در این مقاله می خواهیم روش هایی ساده را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به بهبود تغذیه کودک خود کمک کنید.

۱- فاکتور سرگرمی را افزایش دهید

بد غذایی ممکن است از همان دوران شیر خوارگی اتفاق بیفتد و یا صبر کند و وقتی کودک کمی بزرگتر شد خود را نشان دهد. به همین خاطر است که وقتی می خواهید بشقاب غذای کودکتان را آماده کنید ارزشش را دارد کمی بیشتر زمان بگذارید تا ظاهرش دلپسند تر شود. شام کودک خود را تبدیل به چهره ای خندان کنید و یا به جای اینکه ساندویچ را کامل جلوی او قرار دهید آن را به قطعات کوچک و با مزه تقسیم کنید. با این کار زمان غذا خوردن را برای خودتان نیز آرامش بخش تر کرده اید.

۲- کودک را نیز درگیر کنید

کودکان کم سن و سال عاشق این هستند که در آماده کردن غذا کمک کنند. نگران نباشید کارهای زیادی هست که می توانید به آنها بسپارید، حتی اگر هنوز به سنی نرسیده باشند که بتوانند نزدیک چاقو شوند. از آنها بخواهید با یک قاشق بزرگ چوبی مواد را داخل یک کاسه بهم بزنند به آنها اجازه دهید گوشت چرخ کرده ها را گرد کنند و یا به شکل برگر در آورند. بگذارید تخم مرغ ها را بهم بزنند و مواد لازم برای املت را انتخاب کنند – گوجه فرنگی، پنیر و اسفناج. و یا از آنها بخواهید مواد روی پیتزایشان را خودشان انتخاب کنند.

درمان بد غذایی کودکان در چند مرحله

۳- فضا را دوستانه کنید

یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودک به بهتر غذا خوردن این است که همراه با او غذا بخورید. اگر کودک شما را ببیند که دائم و با نگرانی دور سرش می چرخید و خودتان هیچ غذایی نمی خورید مسلما فضا برایش نا خوشایند می شود. کودکان همیشه دنباله رو شما هستند. اگر ببینند که با رویی باز بروکلی می خورید مسلما چنین کاری را تکرار می کنند. به خاطر داشته باشید هر زمان کودکتان غذایی جدید را امتحان کرد از او تعریف کنید.

هنگام وعده های غذایی همچنین فرصت مناسبی برای تشویق مهارت های اجتماعی است. می توانید هنگام غذا خوردن از کارهایی که می خواهید به همراه یکدیگر در ادامه روز انجام دهید صحبت کنید و یا با کودکان کم سن و سال شعر بخوانید و با بزرگتر ها بازی کلمات را انجام دهید ( مثلا آموزش کلمات انگلیسی در قالب بازی ). با این کار یک وعده غذایی را برای آنها لذت بخش می کنید و تبدیل به یک مراسم جدی غذا خوردن نمی شود. وقتی کودک غذایی که در بشقابش است را نمی خورد احتمال اینکه از بشقاب شما غذا بخورد بالا می رود حتی اگر هر دو غذا یکسان باشد. اگر غذای جدیدی است می توانید از او بخواهید امتحانش کند.

درمان بد غذایی کودکان در چند مرحله

۴- هرگز کودک را وادار به غذا خوردن نکنید

یک لازانیا خوشمزه درست کرده اید و یا مرغ و سبزیجات پخته اید اما کودک از خوردن غذا طفره می رود. سپس شما تلاش می کنید به او غذا بدهید و در نهایت خشمگین می شوید. در چنین مواقعی هرگز اجازه ندهید نا امیدی تان خود را نشان دهد. کودکان خیلی راحت متوجه احساسات و اضطراب پدر و مادرشان می شوند. هرگز کودک را مجبور به خوردن یک وعده نکنید. درست مانند بزرگسالان کودکان هم گاهی حال غذا خوردن ندارند و یا اصلا گرسنه نیستند. اشکالی ندارد که گاهی بعضی غذاها را نخورند مطمئناً از گرسنگی برایش مشکلی پیش نمی آید.
هرچه شما کمتر عصبی شوید کودک نیز هنگام غذا خوردن و در کل در مورد غذا آرامش بیشتری خواهد داشت. توصیه می شود از دادن میان وعده های بیجا تا جای ممکن جلوگیری شود تا کودک سه وعده اصلی را بهتر بخورد. با این روش در وعده های اصلی کودکتان واقعا احساس گرسنگی دارد و خوب غذا می خورد. اما اگر واقعا نگران کاهش وزن و ترس از غذای او هستید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

درمان بد غذایی کودکان در چند مرحله

۵- آهسته پیش بروید

اگر کودکتان فوق العاده بد غذا است بهتر است غذاهای جدید را آرام آرام به او معرفی کنید. برای مثال غذای جدید را در کنار غذایی که می دانید دوست دارند به بشقاب اضافه کنید. وقتی آرام آرام این کار را می کنید کودک در کنار غذاهای مورد علاقه خود موارد جدید را نیز امتحان می کند و یاد می گیرد همه غذاها را دوست داشته باشد.

نویسنده: هانا کوگان

منبع: سایت دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *