درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

باورهای درست و غلط درمورد یبوست!

یبوست ناراحتی است که افراد بسیاری در طول زندگیشان آن را تجربه می کنند. از علائم یبوست  این است که عمل اجابت مزاج برای فرد دشوار است یا تعداد دفعات آن کمتر از میزان معمول است. اگرچه معمولا یبوست مشکل جدی ای نیست، اما همواره پس از درمان یبوست و زمانی که به حالت عادی برگردید بسیار حس بهتری خواهید داشت.

در ین مطلب شما را با مواردی که به غلط در بین عموم در مورد یبوست و درمان آن و همچنین موارد درست آن آشنا می کنیم.

  • شما باید هر روز اجابت مزاج داشته باشید

حقیقت

هر کسی در این مورد متفاوت است. برخی افراد روزانه سه  مرتبه اجابت مزاج دارند و برخی دیگر هفته ای سه بار. این که روزانه یک مرتبه حرکت روده داشته باشید رایج است اما اگر چندین روز نیز حرکت روده نداشته باشید تا زمانی که حس کنید خوب هستید مشکلی ندارد. اگر شما کمتر از سه بار در هفته اجابت عمل دفع را انجام می دهید یعنی دچار یبوست شده اید و اگر کمتر از یک بار در هفته است دچار یبوست شدید هستید.

  • یبوست می تواند منجر به تولید مواد سمی در بدن شود

شایعه

برخی افراد تصور می کنند که یبوست می تواند باعث جذب مواد سمی در مدفوع شود که می تواند منجر به بیماری هایی نظیر آرتزوز، آسم و سرطان روده شود.

یبوست به نوبه خود یک بیماری نیست.

  • شما فقط نیاز به فیبر بیشتری دارید

شایعه

این که برخی افراد دچار کمبود فیبر می شوند درست است بنابراین ایده بسیار خوبی است که  سبزیجات، میوه و غلات بیشتری مصرف کنید اما در کنار این ها حتما باید آب بیشتری بنوشید. فیبر را به تدریج به رژیم غذایی تا بیافزاید تا بدن شما به آن عادت کند. اگر شما بعد از این همچنان دچار یبوست بودید ممکن است یک دلیل داشته باشد مانند بیماری های دیگر و عوارض جانبی برخی داروها.

  • آدامس قورت داده شده می تواند مشکل ساز شود

حقیقت

این مورد درست اما نادر است. و بیشتر در بچه های کوچک اتفاق می افتد . گاهی اوقات مقادیر زیادی از آدامس یا قطعات زیادی از آن در یک زمان کوتاه می تواند جرمی را ایجاد کند که دستگاه گوارش را مسدود می کند، به خصوص اگر آن را با سایر چیزهایی که غیر قابل هضم مانند دانه ها فرو ببرید. انسداد می تواند باعث یبوست شود. اما برای اکثر مردم، آدامس از بدن درست مانند سایر مواد غذایی خارج می شود.

  • سفر رفتن شما می تواند مشکل ایجاد کند

حقیقت

سفر رفتن می تواند رژیم غذایی شما را تغییر دهد. زمانی که در سفر هستید  مقدار زیادی آب بنوشید و فعالیت زیاد داشته باشید. میزان الکل را کاهش دهید و میوه و سبزیجات (ترجیحا پخته ) مصرف کنید.

  • حالت و خلق و خوی شما مهم است

حقیقت

افسردگی می تواند یبوست را تحریک کند. کاهش استرس از طریق مدیتیشن و یوگا و تکینیک های آرامش بخش کمک کننده است. ماساژ شکم عضلاتی که روده را حمایت می کنند را آرام می کند.

  • نگه داشتن مدفوع آسیبی نمی رساند

شایعه

سر کارتان خیلی سرتان شلوغ است؟ نادیده گرفتن اضطرار  ممکن است شما را از لحاظ فیزیکی ناراحت کند و موجب بدتر شدن یبوست شود.

  • دارو ها ممکن است دلیل  اصلی باشند

حقیقت

برخی دارو های درد، افسردگی، فشار خون بالا و پارکینسون به یبوست ارتباط دارند. به پزشکتان بگویید که چه اتفاقی افتاده است. مکمل های آهن و کلسیم به خصوص اگر شما داروی دیگری که روی مدفوع شما اثر می گذارند را استفاده می کنید این نیز می تواند ایجاد مشکل کند.

  • تمام فیبر ها یکی هستند

شایعه

فیبر ها دو نوع هستند. فیبر های محلول  به مدفوع حجم اضافه می کنند و کمک به  حرکت سریع تر آن از روده  می کند. منابع خوب فیبر محلول کورن فلکس، پاستا و نان های دانه های کامل هستند. فیبر های  محلول، در آب حل می شوند. این فیبر ها در لوبیا، نخود و دیگر غذاهای گیاهی وجود دارند.

  • آلوی سیاه بسیار کمک کننده است

حقیقت

این میوه کوچک و خشک محبوبیت زیادی برای عنوان ” درمان یبوست” کسب کرده است. آلو ها در فیبر های محلول غنی هستند . کودکانی که این نوع آلو را دوست ندارند می توانند به جای آن آب آلوی مخلوط با آبمیوه های دیگر را مصرف کنند.

  • آب زیاد کمک کننده است

حقیقت

نوشیدن آب زیاد می تواند مدفوع شما را نرم تر کند و یبوست را تسکین دهد. شما می توانید این را از نوشیدن آب یا غذاهای دارای آب فراوان مانند میوه ها و سبزیجات بدست آورید. کافئین و الکل را محدود کنید که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

  • ورزش کار ساز است

حقیقت

عدم فعالیت به مدت طولانی می تواند منجر به یبوست شود. زمانی که شما یک وعده زیاد غذا می خورید، حداقل یک ساعت برای انجام فعالیت ورزشی صبر کنید تا بدن شما زمان برای هضم غذا داشته باشد. یک پیاده روی ۱۵ دقیقه ای در روز داشته باشید. ورزش های سنگین تر نیز می توانید انجام دهید که کل بدن شما از مزایای آن بهره مند شوند.

  • قهوه برای یبوست مفید است

شایعه

حقیقت این است که کافئین می تواند عضلات دستگاه گوارش را برای حرکت روده منقبض کند اما به دلیل این که کافئین منجر به کم آبی می شود، خیلی توصیه نمی شود. بنابراین اگر دچار یبوست هستید. از قهوه اجتناب کنید یا از انواع بدون کافئین استفاده کنید.

  • ملین ها سریعا عمل می کنند

شایعه

این بستگی به نوع آن ها دارد. انواعی که افزاینده حجم هستند ممکن است چندین روز تا تاثیر آن ها طول بکشد. آن ها را برای مدت طولانی مصرف نکنید چرا می توانند دیگر مشکلات گوارشی برای شما ایجاد کنند.

یبوست به طور معمول چندین روز طول می کشد. با پزشک خود مشورت کنید اگر می خواهید بیش از ۲ هفته از آنها استفاده کنید.

  • یبوست به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شود

شایعه

افراد مسن معمولا بیشتر احتمال دارد به یبوست دچار شوند. اما این یک قسمت طبیعی از افزایش سن نیست و می تواند در زمانی که جوانتر هستید نیز رخ دهد.

این خیلی شایع است و معمولا خیلی طولانی نمی شود و جدی نیست. اما اگر شما فیبر و آب بیشتری مصرف کردید و بهتر نشدید با پزشک خود مشورت کنید.

  • داشتن مدفوع خونی عادی است

شایعه

دیدن خون در زمان دفع همیشه خیلی جدی نیست. خون قرمز روشن معمولا از هموروئید و پارگی های مقعد به نام فیشر (شقاق) است. یبوست و تلاش زیاد برای دفع می تواند باعث آن شود. خون مایل به سیاه به این معنی است که این خون از قسمت بالاتری از دستگاه گوارش شما است.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *