تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

معرفی بهترین رژیم غذایی برای نقرس

نقرس نوعی بیماری است که به آماس و التهاب مفاصل مربوط می‌شود و در افرادی رخ می‌دهد که سطح اسید اوریک در بدن‌شان بالا می‌باشد. اسید اوریک وقتی در بدن ایجاد می‌شود که پورین وارد بدن شود؛ پورین معمولا در مواد غذایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، الکل، قند میوه و خمیر مایه وجود دارد. میزان بالای اسید اوریک باعث ایجاد بلور‌هایی در مفاصل می شود که درد و التهاب را به همراه دارند و همین درد و ورم مفاصل از علائم بیماری نقرس می‌باشند. در این مطلب به معرفی بهترین رژیم غذایی برای نقرس می‌پردازیم.

رژیم غذایی برای نقرس

به گزارش عطارباشی به نقل از «دیویدولف» نشانه های بیماری نقرس از یک درد و احساس ناراحتی ساده تا درد های بسیار شدید و مزمن متفاوت هستند. یکی از علائم ابتدایی نقرس اغلب، درد شدید و ناگهانی در یکی از پنجه ها یا مفاصل می باشد. از دیگر علائم این بیماری می توان به زانو درد و درد قوزک پا، تغییر رنگ مفاصل، و ورم اشاره کرد.

علائم نقرس

-درد ناگهانی و شدید در یکی از پنجه های پا.

-درد ناگهانی و شدید در مفاصل، مانند انگشتان پا، قوزک پاها، زانو ها، باسن، مچ دست ها، کف دست ها، انگشتان و کمر.

-تغییر رنگ قابل توجه در مفاصل مانند قرمز یا کبود شدن شدید .

-ورم کردن یا خشک شدن مفاصل.

-گرم یا داغ شدن مفاصل.

-تب بالای ۱۰۳ درجه ی فارنهایت، چه پایین بیاید چه نیاید.

-ورم کردن و حساس شدن مفاصل.

-کاهش توانایی تحرک و پویایی.

-احساس ناراحتی و درد که با ورم مفاصل همراه باشد.

-ایجاد یک قلنبگی یا برجستگی در مفاصل.

رژیم غذایی برای نقرس

رژیم غذایی یکی از مهم ترین راه های درمان طبیعی نقرس می باشد. مصرف گوشت، و دیگر غذاهایی که دارای مقادیر زیادی از اسید اوریک هستند را ترک کنید تا به کاهش حمله ی نقرس کمک کرده باشید. بعلاوه چندین مواد غذایی و داروی مکمل نیز وجود دارند که به کاهش اسید اوریک خون کمک کرده و باعث درمان طبیعی این التهابات ناشی از نقرس می شوند. بهترین رژیم غذایی برای نقرس میتواند شامل این مواد غذایی باشد:

گیلاس

محققان دریافته اند که گیلاس می تواند به عنوان یک درمان کننده ی طبیعی بیماری نقرس به حساب بیاید. گیلاس دارای قابلیت کاهش التهابات بدن و کمک به کاهش وزن می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم گیلاس و یا آب گیلاس بدون شکر و طبیعی را برای بهبود نقرس، در برنامه ی روزانه یتان، جای دهید.

عصارۀ دانۀ کرفس

عصاره ی دانه ی کرفس سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث کاهش اسید اوریک در بدن می شود. نوشیدن آب کرفس در طول روز باعث می شود که بیماری نقرس بطور طبیعی بهبود پیدا کرده و درد و التهابات ناشی از آن نیز آرام شوند.

قهوه

هم قهوه های بدون کافئین و هم با کافئین باعث کاهش سطح اسید اوریک در بدن می شوند. نوشیدن یک فنجان قهوه در آغاز روز باعث می شود در طول روز درد ناشی از بیماری نقرس در شما آرام تر شود.

ویتامین C

تحقیقات نشان می دهند که میزان بالای ویتامین C باعث کاهش چشمگیر اسید اوریک در بدن شما می شود. برای درمان نقرس، می توانید از قرص های مکمل ویتامین C یا غذاهایی – مانند گواوا، فلفل قرمز، کیوی، پرتقال و گوجه فرنگی استفاده کنید که دارای مقادیر بالایی از ویتامین C هستند.

زردچوبه

زرد چوبه یکی از ادویه هایی است که به دلیل داشتن ماده ای به نام کورکومین، دارای قدرت ضد التهابی بسیار بالایی می باشد. زرد چوبه را می توان به سوپ، سالاد یا اسموتی اضافه کرد تا به درمان التهابات ناشی از نقرس و درمان آن کمک کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *